۰ نفر

چطور مصرف دیتای گوشی را کاهش دهیم؟

۱۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۱۳
کد خبر: 428141
چطور مصرف دیتای گوشی را کاهش دهیم؟

برخی ابزارهای داخلی در گوشی‌های هوشمند به شما کمک می‌کند از اینترنت خود به‌درستی استفاده کنید و با کاهش مصرف، مانع از هزینه‌های ماهانه‌ اضافی شود که برای مصرف گوشی همراهتان پیش‌بینی ‌کرده‌اید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این روزها شاید بیشترین اوقات خود را با گوشی‌های همراه می‌گذرانیم و البته هر اندازه که اینترنت گسترش یافته، استفاده از آن هم رو به افزایش است. همچنان که به استفاده از برنامه‌ها، بازی‌ها و مراجعه به وب‌سایت‌ها می‌پردازیم، مصرف دیتای اینترنت گوشی هم افزایش می‌یابد و البته این موضوع چیزی نیست که مطابق میل ما باشد.

ممکن است تصور کنید آن اندازه‌ای که به نظر می‌رسد از اینترنت استفاده نکرده‌اید. این در حالی است که اگر توجه زیادی به نحوه استفاده از گوشی خود و مدت زمانی که اوقات خود را به آن اختصاص می‌دهید، نداشته باشید، دیتای اینترنت شما می‌تواند سریع‌تر از آنچه که انتظار دارید، تمام شود. به همین دلیل ابزارهای داخلی در گوشی‌های هوشمند وجود دارد که به شما کمک می‌کند از داده‌های خود به‌درستی استفاده کنید و مانع از هزینه‌های ماهانه‌ اضافی شود که برای مصرف گوشی همراهتان پیش‌بینی ‌کرده‌اید. وب‌سایت اندرویدسنترال به بررسی این راهکارها و چگونگی استفاده از آنها پرداخته است.

دو ویژگی اصلی وجود دارد که در این گزارش به آن پرداخته شده است. اولین ویژگی، قابلیتی است که در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و «محافظت از داده‌ها (Data Saver)» نامیده می‌شود. این قابلیت اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ و همزمان با معرفی اندروید ۷ نوقا به گوشی‌های اندرویدی آمد و این بدان معناست که اگر گوشی شما از انواع جدید گوشی‌های هوشمند باشد، حتما از این قابلیت برخوردار است. برای استفاده از این قابلیت ابتدا وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شوید و سپس گزینه شبکه و اینترنت (Network & internet) را انتخاب کرده و روی گزینه Data Saver ضربه بزنید و درنهایت این گزینه را فعال کنید.

در صفحه Data Saver نحوه عملکرد این ویژگی توضیح داده شده و آن بدین‌صورت است که برای کمک به کاهش استفاده از داده‌ها، محافظت از داده‌ها از ارسال یا دریافت داده‌ها در پس‌زمینه برخی از اپلیکیشن‌ها جلوگیری می‌کند. با فعال کردن این قابلیت، اگرچه اپلیکیشنی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید هنوز هم می‌تواند به داده‌ها دسترسی داشته باشد، اما میزان استفاده آن کاهش می‌یابد. این بدان معناست که برای مثال اگر فایل تصویری یا ویدیویی در اپلیکیشنی ارسال شده باشد، تا زمانی که روی آن ضربه نزنید، به‌صورت خودکار دانلود نمی‌شود.

ایده اصلی ویژگی محافظت از داده‌ها این است که بدون کاهش کیفیت تجربه کاربری، به شما در کم کردن استفاده از داده‌های تلفن همراه کمک کند و به‌طور کلی روش خوبی به شمار می‌رود. پس از فعال شدن این ویژگی، می‌توانید روی گزینه داده‌های بدون محدودیت (Unrestricted data) ضربه بزنید و انتخاب کنید که می‌خواهید کدام یک از برنامه‌ها را از ویژگی محافطت از داده‌ها خارج کنید.

برای مثال اگر اپلیکیشن فیت‌بیت را دارد، می‌توانید آن را در فهرست داده‌های بدون محدودیت قرار دهید تا مطمئن شوید که در طول روز می‌تواند بدون هیچ مشکلی با ردیاب یا ساعت هوشمند شما همگام شود. البته بهتر است تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها را در این فهرست داده‌های بدون محدودیت قرار دهید، زیرا هرچه برنامه‌های بیشتری به این فهرست اضافه کنید، صرفه‌جویی در داده کمتر موثر خواهد بود.

 تنظیم هشدار محدودیت داده

استفاده از قابلیت محافظت از داده‌ها بهترین ابزار برای کاهش داده‌ها هنگام استفاده از گوشی همراه است، اما اگر می‌خواهید تصویر بهتری از میزان داده‌ای که استفاده می‌کنید داشته باشید، روش دیگری هم وجود دارد که می‌توانید در کنار محافظت از داده‌ها از آن استفاده کنید. برای این کار ابتدا تنظیمات گوشی خود را باز کنید. سپس گزینه شبکه و اینترنت (Network & internet) و پس از آن شبکه گوشی (Mobile network) را انتخاب کنید و وارد بخش هشدار و محدودیت داده (Data warning & limit) شوید. در این بخش گزینه تنظیم هشدار داده (Set data warning) و تنظیم محدودیت داده (Set data limit) را انتخاب کرده و آنها را فعال کنید.

شما می‌توانید میزان هشدار و محدودیت داده را به هر عددی که دوست دارید تغییر دهید؛ این کار به شما این امکان را می‌دهد که آن را بر اساس میزان داده‌ای که ماهانه دریافت می‌کنید تغییر دهید. برای مثال اگر هر ماه ۱۰ گیگابایت داده دریافت می‌کنید، می‌توانید هشدار داده را روی هشت گیگابایت و محدودیت داده را روی ۱۰ گیگابایت قرار دهید. پس از رسیدن به محدودیتی که تعیین کرده‌اید، داده تلفن همراه شما خاموش خواهد شد، تا زمانی‌که به‌صورت مجدد تنظیم شود.

همچنین با انتخاب چرخه استفاده از داده‌های اپلیکیشن (App data usage cycle)، می‌توانید انتخاب کنید که تنظیم مجدد استفاده از داده‌ها در چه روزی انجام شود و این کار به شما این امکان را می‌دهد که چرخه را متناسب با صورت‌حساب ماهانه گوشی خود تنظیم کنید. در نهایت، باید به خاطر داشته باشید که داده‌های تلفن شما ممکن است ۱۰۰ درصد با اپراتورها مطابقت نداشته باشد، زیرا هشدار داده و محدودیت داده‌ها توسط دستگاه شما اندازه‌گیری می‌شود و این موضوع ممکن است در اپراتورها متفاوت، متفاوت باشد، اگرچه در غالب موارد این آمار با هم مطابقت دارد و اگر هم اختلافات ناچیزی بین این دو مشاهده کردید، نگران نباشید.