۰ نفر

وفاداری فراتر از مشتری­‌مداری

چرا کمپین‌­های وفاداری مشتریان در کسب و کار امروز بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 423261
چرا کمپین‌­های وفاداری مشتریان در کسب و کار امروز بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است؟

ایده­‌های خلاقانه کسب و کارها در جذب یا نگهداری مشتری­ها همیشه مورد توجه قرار می­‌گیرد. چه از دوران‌­های قدیم و رسوم بازاری که بین مغازه­ دارها و حجره­ دارها برقرار بود، چه تا همین امروز که مشتری­‌ها طیف گسترده­ای از نیازشان را بدون شناخت فروشنده و با خدمات آنلاین برظرف می­‌کنند. حالا در این سبک زندگی دیجیتال، وفاداری فراتر از مشتری­‌مداری معنا پیدا می­‌کند. وفاداری مرحله­‌ای بعدتر از مشتری مداری و مشتری­‌مداری پایه­ ای برای تثبیت وفاداری است. به همین دلیل است که در دنیای کسب و کاری امروز، کمپین­ های وفاداری ارزش بالایی پیدا کرده ­اند. هر چه کمپین­ های وفاداری با مقیاس­ های بزرگ­تری اجرا شوند و گروه بیشتری از کاربران یک وبسایت یا اپلیکیشن را شامل شوند، این یعنی موفقیت واقعی برای آن کسب و کار رقم خورده است. اما تا به حال از خودتان پرسیده­ اید چرا از طرف بانک­ها و برندها مورد تشویق و تشکر قرار می­ گیرید؟

از باشگاه مشتریان تا هدیه رایگان

نظرسنجی­ ها نشان داده 84 درصد مشتری­ ها تمایل به خرید از برند یا فروشگاهی را دارند که به برنامه­ های وفاداری را برای  مشتریان­شان اجرا می­ کنند. تخفیف­ های چسبیده روی شیشه مغازه ­ها یا عددهای خط خورده و کم ­ارزش شده در خریدهای اینترنتی از یک جایی به بعد الهام بخشی­شان را برای خریدار از دست می ­دهند. همه چیز قیمت نیست. این جمله­ای است که کسب و کارهای پایدار در طول زمان به آن رسیده ­­اند و به مشتری­های وفادار هم ثابت کرده ­­اند. وفاداری رابطه ­ای ارزشمند را بین مشتری و فروشنده ایجاد می­ کند که احترام، اعتماد، حس خوب همراهی را به همراه دارد. مشتری­ هایی که در کنار خدمات درست و با کیفیت، هدیه ­ای را دریافت می­ کنند یا با عضویت در باشگاه مشتریان از تخفیف­ ها و ارزش ­های ریالی خرید بهره­مند می­ شوند، حسی که پیدا می ­کنند چیزی شبیه به ارزشمند بودن در یک رابطه دوطرفه دوستی است. در چنین مواقعی مشتری حتی نسبت به برند و خدمات یا محصولی که از آن می­ گیرد متعصب می­ شود و به طور ارگانیک تبلیغ آن را می­ کند. مثلا این روزها با وجود تبلیغات گسترده­ ای که توسط اینفلوئنسرها در فضای مجازی می­ بینیم، خیلی از افراد تاثیرگذار هستند که بدون دریافت پول و به صورت خودجوش برای بعضی برندها تبلیغ می­ کنند. این تبلیغ خودجوش ممکن است به دلایل مختلفی از جمله برخورد محترمانه فروشنده، خدمات دقیق و باکیفیت یا موارد متعدد دیگر باشد، اما انچه اهمیت دارد این است که وفاداری خریدار را نسبت به برند نشان می­ دهد. اما برندها در مقابل این وفاداری چه می­ کنند؟

وفادارم بمان ای دوست

همانطور که ممکن است برندها و کسب و کارهای بی­ توجه به وفاداری تنها با فروش محصولات­شان به سود مورد نظر برسند، در عین حال صاحبین شرکت­هایی که آینده را فراتر از درامد می ­بینند، با خلاقیت برای بالا بردن تعداد مشتری­های وفادارشان برنامه ریزی می­ کنند. صفورا یک فروشگاه بزرگ اینترنتی لوازم آرایشی است که از تمام نقاط دنیا مشتری دارد. برندهای بزرگ آرایشی رونمایی از محصولاتشان را در صفورا برگزار می­ کنند و بزرگترین فعالان حوزه آرایش همگی همکاری­های مشترک متعدد با صفورا دارند. اما این فقط بخشی از فعالیت­ های تجاری صفورا است. این برند برای مشتریان خاصی که امتیازهای مختلفی در باشگاه مشتریان دارند برنامه ­های جذاب اجرا می­کند. اگر شما مشتری فروشگاهی باشید که برای عرضه­ی محصول محدودش ابتدا شما را خبردار کند حتما بسیار حس ارزشمندی پیدا می­ کنید. یا اگر مشتری استارباکس به عنوان بزرگترین کافی­ شاپ زنجیره­ای جهان باشید، حتما بسیار خوشحال می­ شوید که بعد از مدتی خرید مکرر، یک روز از همان فروشگاه همیشگی نوشیدنی­ای را به رایگان دریافت کنید که کاملا مطابق با سلیقه و میل شما باشد. این کاری است که استارباکس توسط یک اپلیکیشن سفارش انجام می­ دهد و مشتریان را ترغیب می­ کند تا از این طریق سفارش­شان را ثبت کنند که بعدا بتواند به صورت شخصی­ سازی شده به آن­ها پیشنهاداتی را ارائه کند.

یک هفته تماشا مهمان فیلیمو باش

« فیلیمویی عزیز:  شش ماه از سال98 رو در کنارمون بودید، به پاس این همراهی یک هفته اشتراک رایگان هدیه تقدیم به شما» . اگر شما هم این روزها چنین پیامی را دریافت کرده­ اید حتما در گروه کاربران وفادار فیلیمو هستید که روزهای پایانی سال با این هدیه از شما تقدیر می­ شود. در بین هیاهوی روزهای پایانی سال خصوصا امسال که حال و هوای نوروز بخاطر شیوع ویروس کورونا بیشتر از همیشه رنگ باخته، چنین پیام­هایی ارزشمندتر می­ شوند. این پیام فیلیمو علاوه بر اینکه کاربران را از وضعیت همراهی­شان آگاه می­ کند، با اعطای هدیه ای یک هفته­ ای به آن­ها، حاوی این پیام است که کاربران وفادار برای فیلیمو بسیار ارزشمند هستند. این کمپین وفاداری فیلیمو در گروه هدیه­ های مستقیمی قرار می­ گیرد که بخشی از خدمت امتحان شده را به کاربر اعطا می­ کند. احتمالا فیلیمویی­ ها برای تقدیر از کاربران وفادارشان برنامه­ های مختلفی داشتند اما این هدیه را با مناسبت­ بیشتری که این روزها ممکن است خیلی­ ها در قرنطینه خانگی باشند انتخاب کرده­ اند که به مسئولیت اجتماعی­شان هم پایبند باشند. در نهایت چیزی که ارزشمند است، رسیدن به مفهوم حفظ رضایت کاربران به ویژه در سطح مشتری­ های وفادار است که فیلیمو این شیوه را برای آن برگزیده. امیدواریم شما هم در دسته کاربرانی باشید که چنین پیامکی را به تازگی از فیلیمو دریافت کرده اید.