۰ نفر

تلفن همراه را آنلاین خریداری کنید

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱
کد خبر: 421329
تلفن همراه را آنلاین خریداری کنید

وقتی به‌روزهای پایانی سال می‌رسیم در بازار تلفن همراه شاهد جنب و جوش خرید هستیم و مردم بعد از خریدهای ضروری خود به بازار تلفن همراه سر می‌زنند. ولی این روزها بازار تلفن همراه تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته و بسیار خلوت است، چراکه به مردم توصیه می‌شود برای پیشگیری از شیوع این بیماری به مراکز خرید مراجعه نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در پی این شرایط به سراغ فعالان بازار تلفن همراه رفتیم تا از زبان آنها شرایط حاکم بر بازار تلفن همراه را جویا شویم که آیا متقاضی وجود دارد؟ قیمت‌ها چگونه است؟ در شرایط کنونی خرید آنلاین بهترین گزینه است؟

تأثیر 10 درصدی کرونا بر تلفن همراه

«فعلاً در بازار تلفن همراه با کمبود کالا مواجه نیستیم و شیوع بیماری کرونا تنها 10 درصد بر این بازار تأثیر منفی گذاشته است.»

رضا قربانی رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت با بیان مطلب فوق گفت: از آنجایی که پیش از این، نیاز بازار تلفن همراه از سوی واردکنندگان رسمی که تعدادشان کم نیست، وارد بازار شده است بنابراین نگرانی از جهت کمبود تلفن همراه در بازار نداریم.

قربانی با اشاره به اینکه خوشبختانه قبل از شیوع این ویروس ثبت سفارش و واردات تلفن همراه به اندازه کافی انجام و کالا وارد کشور شده است، افزود: 4میلیون دستگاه تلفن همراه نیاز شب عید بازار کشور است که با ثبت سفارش در دی ماه یک میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده. چنانچه در آخرین ماه سال یک میلیون و ۱۲۰ هزار دستگاه وارد کشور شود، نیاز کشور برطرف خواهد شد.

وی درباره قیمت تلفن همراه نیز در بازار گفت: قیمت تلفن همراه اکنون در بازار ما به‌صورت کاذب افزایش داشته است که آن هم تحت تأثیر افزایش نرخ ارز نیمایی است و از سوی دیگر به‌دلیل اپیدمی کرونا بر بازار تأثیرگذار بوده و خلوت است.

خرید آنلاین بهترین گزینه

«تلفن همراه به اندازه کافی در کشور وجود دارد و اگر پروازهای خارجی از چین و امارات که لغو شده است، از سر گرفته شود در شب عید با کمبود کالا مواجه نخواهیم شد.»

حسین علوی نسب فعال حوزه بازار تلفن همراه با بیان مطلب فوق  گفت: یک ماه و نیم پیش همزمان با شیوع بیماری کرونا در چین برخی از برندهای چینی و کره‌ای در بازارهای جهانی به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌ها به‌صورت جهانی افزایش یافت و همین موضوع به بازار تلفن همراه دوبی و ایران هم کشیده شد. البته از آنجایی که در کشور ما فعلاً کالا به اندازه کافی وجود دارد، قیمت‌ها افزایش چندانی نداشته است.

علوی نسب افزود: افزایش قیمت در کشور ما بیشتر تحت تأثیر افزایش کاذب قیمت ارز است البته باید گفت چون عمده واردات با ارز تبدیلی صورت می‌گیرد بالا رفتن قیمت ارز تأثیر چندانی روی بالا رفتن نرخ این کالا در بازار نگذاشته است.

این فعال بازار تلفن همراه با اشاره به اینکه شیوع کرونا رکود بازار این کالا را تشدید کرده است، افزود: تغییر اولویت‌ها در شرایط کنونی موجب شده که فروش راکد شود و مراجعات به بازار نیز جسته و گریخته صورت بگیرد، چرا که دولت هم توصیه می‌کند که مردم حتی الامکان به بازار مراجعه نکنند که کار درستی است و می‌توان از این طریق این بیماری را کنترل کرد.

علوی نسب مراجعه کمتر مردم به بازار و کاهش تقاضا را علت بالا بودن عرضه عنوان کرد و گفت: به نظرم اکنون زمان بسیار مناسبی برای خرید تلفن همراه است و از آنجایی که مردم نباید در مراکز عمومی و خرید تجمع کنند تا جانشان در خطر بیماری کرونا نیفتد یا به شیوع آن کمک نکند بنابراین بهترین شیوه خرید، خرید غیرحضوری و آنلاین است.

وی افزود: افزایش کاذب نرخ ارز هم در حال رفع شدن بوده و این روزها در حال بازگشت به رویه سابق است بنابراین آنهایی که واقعاً می‌خواهند تلفن همراه خود را عوض یا قصد خرید برای خود یا هدیه دادن دارند اکنون بهترین زمان ممکن برای خرید است چون اگر مرزها بسته بماند و بازار با کمبود کالا مواجه شود قیمتها 20 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

بهترین زمان خرید

«این روزها مصرف‌کننده تمایلی به خرید تلفن همراه ندارد و بازار بسیار خلوت بوده و رکودی بر این بازار حاکم است.»

رضا دیهیمی با بیان مطلب فوق  گفت: این خلوت بودن تحت تأثیر دو موضوع است یکی بحث شیوع بیماری کرونا است که همه تأکید می‌کنند که حتی المقدور به بازار مراجعه نکنند تا از بیماری در امان باشند و از سوی دیگر موضوع افزایش نرخ ارز است.

وی درباره قیمت تلفن همراه در بازار کشور نیز گفت: در کشور ما بالا رفتن نرخ ارز باعث شده که قیمت تلفن همراه در بازار افزایش یابد که این افزایش قیمت ارز تفاوت ارز آزاد و نیمایی را به 2 درصد رسانده. ولی افزایش نرخ تلفن همراه در حدود 200 تا 300 هزار تومان است و افزایش قیمت نسبت به دوبی و جهان بالا نیست.دیهیمی در ادامه افزود: هنوز بازار ما به‌دلیل نبود متقاضی افزایش قیمت بالایی را شاهد نبوده و ارزانتر است. به‌عبارتی کالا در بازار وجود دارد ولی تقاضا اندک است و اگر کاربری واقعاً به تلفن همراه نیاز دارد می‌تواند آنلاین خرید کند. زمان کنونی بهترین زمان خرید است.

دیهیمی درباره افزایش قیمت جهانی تلفن همراه نیز گفت: تعطیلی کارخانه‌ها در چین خود عاملی بر افزایش قیمت جهانی تلفن همراه شده است. مثلاً برخی از برندها مانند اپل در بازار جهانی با کمبود مواجه شده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما کالا از قبل وارد شده و فعلاً با کمبود کالا مواجه نیستیم، افزود: ولی از آنجایی که پروازها لغو شده و امکان دریافت کالاها وجود ندارد و خیلی از بارها در دوبی مانده است، اگر این روند طولانی شود ممکن است که ما نیز با کمبود کالا مواجه شویم.

بازار تحت تأثیر کرونا

افشار فروتن لاریجانی دیگر فعال حوزه تلفن همراه نیز بازار را خلوت توصیف کرد و گفت: بازار تلفن همراه تحت‌الشعاع شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و متقاضی برای خرید بسیار کاهش یافته از این‌رو رکود بر بازار حاکم شده است.

فروتن لاریجانی افزود: البته قیمت تلفن همراه به نرخ ارز وابسته است و اکنون افزایش کاذب نرخ ارز هم علاوه بر بیماری کرونا بر این بازار تأثیر منفی گذاشته است و شاهد افزایش قیمت هم بوده‌ایم بنابراین کاربران حتی اگر متقاضی تلفن همراه باشند، منتظر هستند تا قیمت ارز کاهش پیدا کرده و به تثبیت برسد تا برای خرید اقدام کنند.

وی افزود: البته در دو روز گذشته شاهد کاهش نرخ ارز بودیم و امیدواریم این روند ادامه یابد و با کاهش قیمت کاربران در روزهای پایانی سال برای خرید تلفن همراه ترغیب شوند.

این فعال حوزه تلفن همراه معتقد است اگر قیمت ارز تثبیت شود متقاضیان می‌توانند غیرحضوری یا آنلاین تلفن همراه خریداری کنند تا هم از بیماری در امان باشند و هم به خرید خود برسند و کالای مورد نظر خود را تأمین کنند.

وی افزود: ما همیشه کاربران را به خرید غیرحضوری و آنلاین ترغیب می‌کنیم، چرا که همین موضوع تجارت الکترونیک کشور را توسعه می‌دهد.