۰ نفر

چطور مشکلات رایج اتصال وای‌فای را در ویندوز 10 برطرف کنیم؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 421151
چطور مشکلات رایج اتصال وای‌فای را در ویندوز 10 برطرف کنیم؟

سیستم‌‌های‌عامل‌ مدرن، مثل ویندوز 10 برای عملکرد درست نیازمند اتصال دائمی و پرسرعت اینترنت هستند. از آنجا که بیشتر رایانه‌های شخصی از ارتباطات بی‌سیم یا وای‌فای برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند، بروز مشکل در اتصال به شبکه Wi Fi می‌تواند تقریبا سیستم شما را غیرقابل استفاده یا انجام کارهای معمول با آن را دشوار یا غیرممکن کند.

به همین دلیل هم هر کاربر ویندوز باید بتواند مشکلات معمول اتصال Wi Fi را عیب‌یابی و برطرف کند. البته اگر اطلاع چندانی از نحوه برطرف کردن این مشکلات ندارید جای نگرانی نیست، چون تصمیم داریم برخی از رایج‌ترین مشکلات این حوزه و راه‌حل آنها را با هم مرور کنیم.

 برقراری ارتباط وای‌فای بدون اتصال به اینترنت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، گاهی ویندوز به اشتباه ادعا می‌کند به اینترنت متصل هستید و ارتباط شما امن یا Secure است، اما هیچ صفحه‌ای در مرورگر باز نمی‌شود یا هیچ‌کدام از برنامه‌های نیازمند به ارتباط با شبکه کار نمی‌کنند. معمولا این مشکل به‌دلیل بروز خطا در پشته TCP/IP، آدرس IP یا حافظه کش DNS کاربر به‌وجود می‌آید. قدم اول استفاده از ابزار عیب‌یابی داخلی ویندوز یا Network Diagnostic Tool است که با یک کلیک راست روی علامت اتصال به شبکه قابل دسترس است. اگر خود ویندوز نتوانست مشکل را برطرف کند، باید سراغ محیط فرامین متنی بروید. دکمه‌های ویندوز و R را بفشارید تا ابزار Run اجرا شود و در زبانه داخل آن عبارت CMD را وارد کنید و اینتر را فشار دهید. فرامین زیر را به ترتیب وارد کرده و پس از هر فرمان دکمه اینتر را فشار دهید تا اجرا شود.

netsh winsock reset

ipconfig /release

netsh int ip reset

ipconfig /renew

ipconfig /flushdns

با اجرای این فرامین تمام تنظیمات مرتبط با IP و حافظه DNS سیستم شما ریست شده و به احتمال زیاد مشکل عدم دسترسی به اینترنت را حل خواهد کرد.

 وصل نشدن ویندوز به وای‌فای

اگر هنگام تلاش برای اتصال به شبکه وای‌فای با پیامی با متن Windows 10 can’t connect to this network مواجه شدید، به احتمال زیاد مشکل از کارت شبکه شماست. منطقی‌ترین راه‌حل در این مواقع، پاک کردن نرم‌افزار درایور کارت حافظه و نصب مجدد آن است. برای انجام این کار این مراحل را انجام دهید:

 دکمه‌های ویندوز و X را فشار دهید و از فهرست نمایش داده شده گزینه Device Manager را انتخاب کنید.

 در قسمت Network Adapters روی کارت شبکه کلیک راست کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید.

 در صورتی که از شما اجازه خواسته شد، گزینه Delete the driver software for this device را انتخاب کنید.

 سیستم را ریست کنید تا ویندوز به‌صورت خودکار دوباره نرم‌افزار درایور کارت شبکه را نصب کند.

 درست نبودن تنظیمات IP

اگر با پیام خطای Wi Fi Doesn’t Have a Valid IP Configuration مواجه شدید، اولین قدم استفاده از فرامین CMD عنوان شده در قسمت اول خواهد بود. اگر مشکل ادامه پیدا کرد و کماکان قادر به استفاده از وای‌فای نبودید، دو راه هست که می‌توانید برای رفع مشکل امتحان کنید.

 تعویض اسم شبکه و گذرواژه عبور: بسیاری از کاربران در انجمن‌های کاربری عنوان کرده‌اند که مشکلشان با تغییر نام و گذرواژه عبور شبکه حل شده است. نحوه دقیق انجام این کار به مدل روتر شما بستگی دارد، اما معمولا باید با استفاده از یک کابل شبکه یا LAN به مودم متصل شده، آدرس IP آن را در نوار آدرس بالای مرورگر وارد کنید (که معمولا 192.168.1.1 خواهد بود)، وارد قسمت تنظیمات مودم شده و اسم (SSID) و گذرواژه (Password) را تغییر دهید. درصورت نیاز می‌توانید با قسمت پشتیبانی ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا ISP خود تماس گرفته و از کارشناسان بخواهید نحوه تغییر تنظیمات مودم را آموزش دهند.

 انتخاب پهنای کانال شبکه وای‌فای: بدون ورود به جزئیات فنی فقط به این نکته اشاره می‌کنیم که مودم‌های وای‌فای شبکه خود را روی محدوده‌های فرکانسی یا کانال‌های متفاوت مخابره می‌کنند. اگر تعداد زیادی روتر در فاصله نزدیک به هم از یک کانال استفاده کنند (که در مجتمع‌های پرسکنه بسیار عادی است) ممکن است روی هم تداخل ایجاد کنند. وارد منوی تنظیمات مودم شده و قسمت تنظیمات کانال‌ها یا Channel Setting را پیدا کنید. در صورت وجود گزینه Auto، آن را انتخاب کنید تا مودم به‌صورت خودکار فرکانس مخابره را انتخاب کند. اما درصورتی که مودم شما از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند تنها راه دیگر تغییر دستی کانال‌ها و آزمایش اتصال تا پیدا کردن حوزه فرکانسی مناسب است.

 فراموش کردن گذرواژه شبکه وای‌فای

برای بسیاری از کاربران پیش آمده است که پس از مدت‌ها استفاده از مودم و شبکه وای‌فای، دقیقا در زمانی که باید دستگاه جدیدی را وارد شبکه کنند یا به‌هر نحو نیاز به استفاده از رمز عبور وای‌فای دارند، با این حقیقت تلخ که رمز را فراموش کرده و جایی نیز یادداشت نکرده‌اند مواجه می‌شوند. خوشبختانه این مساله خیلی جای نگرانی ندارد، چراکه از طریق خود ویندوز 10 می‌توانید به‌سادگی این گذرواژه را بازیابی کنید. کافی است مراحلی را که در ادامه گفته شده انجام دهید.

 روی علامت شبکه در گوشه پایین صفحه کلیک کنید.

 گزینه Open Network intenet Settings را انتخاب کنید.

 در صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه

Change Adapter Options را انتخاب کنید.

 روی اتصال وای‌فای کلیک راست کرده و Status را برگزینید.

 روی Wireless Properties فشار دهید.

 روی زبانه Security کلیک کنید.

 گزینه تیک‌دار Show Characters را انتخاب کنید تا حروف گذرواژه به‌شما نمایش داده شود.

 قطع مداوم اتصال وای‌فای

اگر ویندوز 10 شما به‌صورت مستمر اتصال وای‌فای را بدون اخطار قبلی قطع می‌کند (و مطمئن هستید که روتر شما مشکلی ندارد) ممکن است دلیل مشکل سیستم تنظیم مصرف انرژی کارت شبکه باشد. برای حل مشکل باید دسترسی سیستم به این اجازه را مسدود کرده و از خاموشی مجدد کارت شبکه جلوگیری کنید.برای این کار کافی است با روشی که گفته شد وارد Device Manager شده و این قدم‌ها را دنبال کنید:

 روی کارت شبکه سیستم خود کلیک راست کنید.

 وارد زبانه تنظیمات یا Properties شوید.

 روی زبانه تنظیم مصرف انرژی (Power Management)کلیک کنید.

 تیک کنار گزینه Allow the computer to tun off this device to save power را غیرفعال کنید.