۰ نفر

دنیا چه نوآوری‌هایی برای مقابله با ویروس جدید به‌کار گرفته است؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 421079
دنیا چه نوآوری‌هایی برای مقابله با ویروس جدید به‌کار گرفته است؟

شیوع کرونا ابتدا در چین و سپس در کشورهای همسایه و گسترش آن در بسیاری از کشورهای دنیا محققان را بر آن داشت با اختراع فناوری‌های تازه مانع از گسترش بیشتر این ویروس و پیشگیری از ابتلای افراد بیشتر شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان،  زمانی که بحران کرونا در چین آغاز شد، نوآوری‌های فناوارنه جدید هم برای مبارزه با این بیماری ویروسی وارد میدان شدند. شیوع این ویروس فرصت مناسبی را پیش‌روی بازار فناوری چین ایجاد کرد تا کمپانی‌ها و شرکت‌های فناوری خودی نشان دهند. در این میان، بیش از 60 شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند تا راه‌حل فناورانه‌ای برای مقابله با کروناویروس ابداع و روانه بازار کنند.

اپلیکیشنی برای پلیس‌های چینی

به گزارش فایننشیال‌تایمز، در حال حاضر که شناسایی مبتلایان به کرونا اهمیت بالایی دارد، محققان سیستمی را ابداع کرده‌اند که بتوان راحت‌تر بیماران را شناسایی کرد. این سیستم در قالب اپلیکیشن برای نیروهای پلیس چین ساخته شده است. پلیس‌های این کشور مجهز به یک فناوری موسوم به Beiyang شده‌اند تا با کمک اطلاعاتی که این اپلیکیشن در اختیارشان قرار می‌دهد بتوانند افراد مشکوک به کرونا را در بین جمعیت تشخیص دهند. سازندگان این اپ ادعا کرده‌اند با استفاده از آن تا 22درصد می‌توان از موارد اورژانسی جلوگیری کرد. علاوه‌بر این، دمای بدن، ضربان قلب و میزان اکسیژن بدن افراد هم از طریق دماسنج‌های بلوتوثی و مچ‌بندهای هوشمند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اطلاعات به‌دست آمده برای تجزیه و تحلیل‌ به مراکز دولتی بهداشت ارسال می‌شود.

اپلیکیشنی برای شناسایی مبتلایان نزدیک

به گزارش technologyreview، چینی‌ها اپلیکیشن دیگری را هم در هفته‌های گذشته‌ روانه بازار کرده‌اند که با هدف محدود کردن گسترش بیماری کرونا طراحی شده است. این اپ با نام «ردیاب تماس نزدیک» شماره تلفن کاربر، نام و هویت فردی او را ثبت و سپس با اسکن کد QR روی گوشی هوشمند عمل می‌کند. زمانی که کاربر در تماس با افراد مبتلا به کرونا قرار می‌گیرد، اپلیکیشن به کاربر اطلاع می‌دهد خود را سریع از خطر حفظ کند. هرفرد می‌تواند وضعیت سه فرد نزدیک به خود را با این اپ چک کند. تست‌هایی که روی این اپلیکیشن انجام شده دقت صددرصدی آن را نشان می‌دهد و بیماران تازه‌مبتلاشده، موارد منفی و مثبت کاذب را هم به‌خوبی شناسایی می‌کند. مشکلی که این فناوری دارد این است که با وجود دقت بالا در شناسایی افراد مبتلا، نمی‌تواند میزان در معرض خطر بودن کاربر را نشان دهد.

شناسایی ویروس با هوش مصنوعی

زمانی که شیوع ویروس کرونا در چین اعلام شد، محققان با استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی کنترل‌کننده سلامت موسوم به Bluedot برای پیش‌بینی وجود ویروس استفاده کردند. این پلتفرم مانند یک شرکت دیجیتال سلامت عمل می‌کند که از تحلیل داده‌ها برای ردیابی و شناسایی شیوع خطرناک‌ترین بیماری‌‌های عفونی استفاده می‌کند. الگوریتم هوش مصنوعی که برای این پلتفرم تعبیه‌شده از داده‌های خطوط هوایی و گزارش‌های شیوع بیماری در حیوانات استفاده می‌کند و از این طریق می‌تواند میزان اپیدمی بیماری را تخمین بزند. محققان سازنده این الگوریتم‌ها در زمان شیوع ویروس ابولا هم از داده‌های جابه‌جایی برای پیش‌بینی میزان شیوع ویروس استفاده کرده بودند.

سفارش غذا بدون دیدن پیک

این روزها که بسیاری از مردم دنیا خانه‌نشین شده‌اند، سفارش‌ها و خریدهای اینترنتی طرفداران بیشتری پیدا کرده و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند همان‌طور که در خانه نشسته‌اند، کالاهای موردنظر و حتی غذای دلخواه‌شان را سفارش دهند و آن را در همان خانه تحویل بگیرند، با همه اینها، تحویل گرفتن غذا یا کالای سفارش داده شده از مامور پیک هم خطرات خودش را دارد. سفارش غذای Meituan راهکار جالب و نوین چینی‌هاست که برای اولین‌بار عرضه شده و کاربران با کمک آن غذای خود را در نقطه مشخص‌شده بدون اینکه حتی فرد تحویل‌دهنده غذا را ببینند، تحویل می‌گیرند. شرکت ابداع‌کننده این فناوری همچنین قفسه‌هایی را برای غذا در اطراف بیمارستان ووهان برای کارکنان بیمارستان تعبیه کرده است.

نقشه‌های تعاملی برای کنترل بیماری

محققان مرکز مهندسی و علوم سیستم‌ها در دانشگاه جانز هاپکینز نوعی داشبورد آنلاین برای تصویرسازی و ردیابی موارد گزارش‌شده کرونا در مقیاسی روزانه ابداع کرده‌اند. آنها همچنین مجموعه کاملی از داده‌ها را در قالب Google Sheet قابل دانلود تهیه کرده‌اند. این نقشه موارد جدید ابتلا، آمار مرگ‌ومیرهای تاییدشده و شمار بهبودیافته‌ها را نشان می‌دهد. داده‌های به‌دست آمده برای این نقشه را از منابع مختلف و مطمئنی چون سازمان بهداشت جهانی، مرکز پیشگیری از بیماری‌ها و مراکز معتبر کشورهای مختلف دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، اطلاعات مربوط به آمریکا از مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به دست می‌آید و اطلاعات کشورهای دیگر هم از سازمان‌های بهداشت مناطق گرفته می‌شود. این داشبورد آنلاین با این هدف طراحی شده که با اطلاعات دقیق و شفافی که از منابع معتبر منعکس می‌کند، درک صحیحی از وضعیت شیوع بیماری در اختیار مردم جهان قرار دهد.

ربات‌های ضدعفونی‌کننده

در چندهفته‌ای که از شیوع کروناویروس در دنیا می‌گذرد، بسیاری از شهرها و کشورهایی که با این ویروس درگیر بوده‌اند، اقدام به ضدعفونی کردن مراکز و اماکن مختلف خود کرده‌اند. این کار به این معناست که یک نیروی انسانی دستگاه حاوی مواد ضدعفونی‌کننده را همراه داشته باشد و مکان یا اتاقی را ضدعفونی کند که البته این کار او را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار می‌دهد. چینی‌ها برای مقابله با این خطر احتمالی، دست به دامن ربات‌ها شده‌اند و از این فناوری‌های خودکار برای ضدعفونی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بخش‌های قرنطینه استفاده می‌کنند. این ربات‌ها بدون خطر ابتلا به ویروس به‌راحتی و بدون ترس از مداخله انسانی می‌توانند در تمام بخش‌ها حرکت کنند. شرکت توسعه‌دهنده ربات‌های پزشکی TMiRob در چین تاکنون 10 ربات ضدعفونی‌کننده را در بیمارستان‌های بزرگ ووهان که شیوع گسترده کرونا وجود دارد، عرضه کرده است.

چت‌باکس‌های اطلاعاتی

چت‌باکس‌ها ارائه‌کنندگان اطلاعات واقعی در زمان شیوع بیماری کرونا هستند. استارتاپ ژاپنی Bespoke به تازگی چت‌باکس Bebot را عرضه کرده است که آخرین اطلاعات موردنیاز درباره ویروس کرونا را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این چت‌باکس از طریق نصب یک اپلیکیشن موبایلی قابل دسترسی است و می‌تواند به پرسش‌های مردم پیرامون علائم بیماری کرونا، اقدامات پیشگیرانه و فرآیندهای درمانی پاسخ دهد. از سوی دیگر، رهبران فناوری چین از قبیل Baidu، Alibaba و Tencent نیز برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس به این اتحاد ملحق شده‌اند. Baidu در اقدامی، منبع الگوریتم پیش‌بینی RNA خود را برای دسترسی سریع‌تر محققان باز گذاشته است تا در زمان کمتری ساختار ثانویه RNA ویروس کرونا را از 55 دقیقه به 27 ثانیه کاهش دهد. Alibaba هم یک سیستم جدید بر پایه هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است که از طریق سی‌تی‌اسکن و با دقت بالای 96 درصد و در کمتر از 20 ثانیه اقدام به شناسایی ویروس می‌کند.

خرید خانه واقعیت مجازی

محققان برای چینی‌هایی که قصد خرید خانه دارند اما به دلیل شرایط ایجاد‌شده امکان خارج شدن از خانه و گشتن در مراکز مختلف را برای پیدا کردن خانه مطلوب خود ندارند، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد بدون خارج شدن از خانه، آن را ببینند، بپسندند و خانه‌دار شوند. مشاهده خانه به طریق واقعیت مجازی و خرید آن به شکلی محدودتر وجود داشته، اما با خانه‌نشین شدن بسیاری از مردم چین شرکت‌ها به فکر گسترش این طرح افتادند. این فناوری پرطرفدار در قالب یک پلتفرم، خانه‌هایی را که برای فروش گذاشته شده‌اند، با فناوری واقعیت مجازی برای کاربران به نمایش می‌گذارند تا خریداران بتوانند بدون مشاهده حضوری، خانه موردنظر خود را خریداری کنند. بسیاری از افراد روی خرید خانه حساسیت ویژه‌ای دارند، اما این فناوری با واقعیت مجازی و نمایش تمام قسمت‌های خانه به آنها کمک می‌کند تا به‌خوبی خانه را قبل از خرید از راه دور مشاهده کنید.

فناوری‌ فرودگاهی

فرودگاه‌ها شاید از مهم‌ترین درگاه‌های ورود ویروس کرونا به هر کشوری باشند، بنابراین برخی کشورها در فرودگاه‌های خود سیستم‌هایی برای شناسایی افراد مشکوک یا مبتلا به این ویروس تعبیه کرده‌اند. فرودگاه پراگ در جمهوری چک ورودی‌های جداگانه‌ای را برای تمام مسافران پرواز ایتالیا تعبیه کرده‌اند که علائم را در افراد شناسایی می‌کند. این درهای ورود برای اتوبوس‌های فرودگاه هم طراحی شده‌اند.

تشخیص سریع‌تر با کیت آزمایشگاهی

یک شرکت سنگاپوری به نام Veredus Laboratories روی فناوری جدیدی به‌عنوان کیت تشخیص تراشه آزمایشگاهی کار کرده‌اند که فرآیند تشخیص و شناسایی ویروس را برای کادر درمانی به‌ویژه در زمانی شلوغی بیمارستان‌ها سریع‌تر می‌کند. این کیت به نام VereCoV کوچک و قابل‌حمل طراحی شده و قادر به شناسایی ویروس‌هایی نظیر مرس، سارس و کروناویروس تنها در یک آزمایش و در زمانی بسیار کوتاه است. فناوری به کار رفته در این کیت آزمایش به‌گونه‌ای است که از یک تراشه آزمایشگاهی به همراه دو عملکرد قدرتمند مولکول زیستی شامل واکنش زنجیره‌ای پلیمراز و ریزگرد ساخته شده است. محققان معتقدند این کیت آزمایشگاهی اولین کیت تجاری‌شده در دنیاست که قادر به شناسایی، تشخیص و تفکیک تمام سه نوع ویروس‌کرونا تنها در یک آزمایش واحد است که تنها دوساعت به طول می‌انجامد. تشخیص سریع این ویروس در افراد مشکوک به بیماری، می‌تواند روند سرایت و گسترش بیماری را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد.

پست هوایی با پهپادها

پهپادها فناوری‌های نوینی هستند که در سال‌های اخیر با قابلیت کنترل از راه دوری که دارند بسیاری از مشکلات را برطرف کنند. به‌عنوان مثال در شیوع ویروس کرونا در چین محققان از این پرنده‌ها برای رساندن دارو و تجهیزات به مناطق قرنطینه‌ای مانند ووهان استفاده کرده‌اند. کاربرد فناوری‌های دیجیتال حوزه سلامت فرآیند تشخیص و درمان را تسریع می‌کنند. به گزارش سی‌ان‌ان، این پهپادها به دوربین‌های حرارتی مجهز هستند تا راحت‌تر وجود ویروس را شناسایی کنند. استارتاپ هوش مصنوعی سنگاپوری Antwork اولین وسیله حمل‌ونقل هوایی شهری را برای جابه‌جایی تجهیزات بیمارستانی بین بیمارستان شهر شینچانگ و مرکز کنترل بیماری‌های این شهر که هر دو در یکی از مناطق پرخطر چین قرار دارند، عرضه کرده است. این پهپادها با مانور در مناطق قرنطینه و پرخطر می‌توانند نیروهای انسانی را از خطر ابتلا به ویروس حفظ کنند.

ربات‌های نجاتگر

از آنجا که سرایت کروناویروس از انسان به انسانی دیگر با شدت زیادی اتفاق می‌افتد، کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بیشترین افراد در معرض خطر ابتلا هستند. در این میان، محققان معتقدند که استفاده از ربات‌ها در قالب کادر درمانی بیمارستان‌ها می‌تواند روند انتقال بیماری را کاهش دهد. یکی از نمونه‌ها در آمریکا اتفاق افتاد که یک مرد مبتلا به کروناویروس توسط یک ربات تحت درمان قرار گرفت. استفاده از ربات‌ها در بیمارستان‌ها و در ارتباط با بیماران مبتلا به کرونا به پزشکان این امکان را می‌دهد که از راه‌دور و از طریق مانیتور روند درمان را کنترل کنند. این ربات‌ همچنین با گوشی پزشکی همراه خود می‌توانست علائم حیاتی بیمار را بررسی کند و به نوعی، جایگزین خوبی برای نیروهای انسانی بود. شاید در شرایط عادی که بیماران زیادی تحت درمان در بیمارستان‌ها هستند نتوان از این ربات‌ها استفاده کرد، اما در زمانی که بیماران در قرنطینه هستند، می‌توان برای پایین آوردن خطر ابتلای کادر درمانی از قابلیت ربات‌ها بهره برد.