۰ نفر

چگونه با هک حساب بانکی مقابله کنیم؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۱۲
کد خبر: 415146
چگونه با هک حساب بانکی مقابله کنیم؟

​​​​​​​ با توسعه جوامع و دیجیتالی شدن ارتباطات اجتماعی و تجاری، شیوه‌های کلاهبرداری و مانورهای متقلبانه نیز فرآیندی فرا توسعه را تجربه می‌کند به عبارتی افکار کلاهبردارانه همچنان جلو‌تر از آگاهی‌های عمومی بوده و دائماً کاربران اینترنتی را تهدید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خالی کردن حساب‌های بانکی یکی از آسان‌ترین و دوست داشتنی‌ترین کارهای هکرهای جوان می‌تواند باشد، در واقع بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری برخی از کاربران بانکی فرصت‌های طلایی را برای نفوذگرها فراهم می‌کند.

حال می‌خواهیم توضیح دهیم چطور هوشیار و آگاه باشیم تا مورد حمله هکرها قرار نگیریم. یکی از عمومی‌ترین روش‌های سرقت از حساب‌های بانکی، طراحی صفحات جعلی یا فیشینگ است، به این صورت که شما با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت تمایل به خرید کالایی از طریق فروشگاه‌های اینترنتی دارید اما هکرها شما را به سایت جعلی خودشان برای پرداخت وجه که مشابه صفحه اصلی درگاه پرداخت بانک است هدایت می‌کنند و شما با وارد کردن اطلاعات حساب بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، همه اطلاعات لازم را ناخواسته در اختیار این دسته از افراد قرار می‌دهید.  بنابراین اولین پیش آگاهی این است که شما باید از سایت‌های معتبر اینترنتی خرید کنید. برای این کار شما باید صفحات جعلی را از سایت اصلی درگاه‌های بانکی تشخیص دهید به‌عبارتی تمامی درگاه‌های بانکی در کشور دارای آدرس shaparak.ir درانتهای خود هستند اما اگر سایت با آدرس‌های مشابهی همچون:shaparrak.ir یا

 shapparak.ir و یا... بود شما باید این تفاوت را تشخیص دهید و راه را برای نفوذ هکرها ببندید. نکته بعدی دقت به URL سایت است، توجه داشته باشید که قبل از آدرس هر سایتی که برای خرید اقدام می‌کنید در نوار آدرس بار، پروتکل https قید شده باشد و اگر http بود، از خرید صرف نظر کنید زیرا وجود همین s کوچک امنیت اطلاعات تبادل شده را تضمین می‌کند. سومین مورد اینکه در تمامی سایت‌های معتبر خرید اینترنتی، لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی نشان داده شده است اگر این نماد در صفحه موجود نباشد از خرید و ارائه اطلاعات بانکی صرفنظر کنید. یکی دیگر از راه‌های نفوذ هکران، تلفن‌های همراه هوشمند است. در این شیوه از کلاهبرداری، هکرها با قرار دادن یک نوع ویروس در قالب یکی از نرم افزار‌های بانکی یا حتی غیر بانکی که توسط خودشان طراحی شده است، به نفوذ در اطلاعات شخصی طعمه‌ها می‌پردازند. گفتنی است که این ویروس‌ها هنگام تراکنش فعال می‌شوند و اطلاعات حساب را در اختیار هکران قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌شود کاربران اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیکی را از بانک‌ها و سایت‌های معتبری که خود سازندگان اپلیکیشن معرفی می‌کنند، دریافت نمایند.

برای دریافت نرم افزار‌های ایرانی و فارسی زبان، حتی بازی‌های تلفن همراه دقت کامل داشته باشید چون از طریق نرم افزار‌های غیر بانکی هم می‌توان حساب بانکی را هک کرد.

اگر دقت کرده باشید در تلفن‌های همراه هوشمند بعد از نصب یک نرم افزار، از شما مجوز دسترسی‌های لازم را مطالبه می‌کند تا اجرا شود لذا باید حواستان باشد که برای اجرای یک بازی مجوز دسترسی به اجزای غیر مرتبط از جمله: پیامک‌ها، مخاطبان، دوربین‌های تلفن و... را که هیچ کدام به بازی مربوط نیست، فعال نکنید.

سومین راه نفوذ هکران راهی به نام key logger است، در این روش هکر یک نوع ویروس را وارد دستگاه‌تان می‌کند که هرچه را می‌نویسید و تایپ می‌کنید، کپی‌برداری کرده، برای هکر می‌فرستد و از این طریق به اطلاعات حساب بانکی و دیگر فایل‌های خصوصی‌تان دسترسی کامل پیدا می‌کند.

برای جلوگیری از ورود اینگونه ویروس به تلفن همراه‌تان ابتدا باید یک آنتی ویروس قوی نصب کنید و به مسائلی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، توجه کنید. چهارمین راه نفوذ، شنود از طریق تلفن همراه است، به این صورت که شما در ارتباط با حساب بانکی‌تان به مشکل می‌خورید و به جای مراجعه حضوری، با اپراتور‌های بانک‌تان تماس می‌گیرید، عموماً در اینگونه مکالمات کاربران اطلاعات حساب بانکی‌شان را در اختیار اپراتور قرار می‌دهند تا مشکل‌شان حل شود که در این بین هکرها اطلاعات کاربران را دریافت و عملیات نفوذ را شروع می‌کنند.

برای جلوگیری از نفوذ، کاربران نباید اطلاعات مهم حساب‌شان را از طریق تلفن یا پیامک برای اشخاص بازگو یا ارسال کنند. گفتنی است که کارکنان بانک هرگز اطلاعات مهم را تلفنی از شما دریافت نمی‌کنند و حضوری مشکل شما را برطرف می‌کنند.

نکته مهم دیگر اینکه هرگز تراکنش‌های مالی‌تان حتی خرید یک شارژ را از طریق وای فای عمومی انجام ندهید چون ممکن است به جای وارد شدن به درگاه بانکی به صفحات جعلی وارد شوید و حساب بانکی‌تان هک شود. ما از طریق فعال کردن رمز یک بار مصرف که اخیراً راه‌اندازی شده براحتی می‌توانیم از شر نفوذ هکر‌ها دور بمانیم.

اگر دقت کرده باشید هکر‌ها از طریق به‌دست آوردن اطلاعات حساب بانکی‌تان به برداشت وجه و سوء‌استفاده از آن می‌پردازند حال اگر رمز حساب شما در هر 30 ثانیه تغییر کند دست هکر‌ها به هیچ جا بند نیست و با 3 بار اشتباه وارد کردن رمز دوم، امکان برداشت از حساب بانکی عملاً منتفی می‌شود.این به معنای آن است که با فعال کردن رمز پویا اگر ناخواسته به همه مواردی که پیش‌تر ذکر شد توجه نکرده باشید هرگز حساب‌تان هک نخواهد شد.

در نظر داشته باشیم که همه ما اطلاعات مهم و ارزشمندی در تلفن همراه‌مان داریم پس باید مراقب دانلود اپلیکیشن‌ها و اطلاعات دریافتی مثل عکس، موسیقی و ویدئو‌ها از سایت‌های غیر معتبر باشیم، چون احتمال دسترسی به اطلاعات شخصی و غیر بانکی از طریق نفوذ نوعی ویروس که درون این فایل‌ها و نرم افزارها نهفته است، همیشه امکان پذیر بوده و ما را تهدید خواهد کرد.