۰ نفر

سایه سیاست‌های ترامپ بر نمایشگاه فناوری لاس وگاس

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 408647
سایه سیاست‌های ترامپ بر نمایشگاه فناوری لاس وگاس

روز گذشته در حالی پنجاه و سومین دوره نمایشگاه (CES) Consumer Electronics Show در لاس وگاس امریکا به‌کار خود پایان داد که سیاست‌های ترامپ بر آن سایه افکنده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این نمایشگاه که برترین کمپانی‌های فناوری در کنار استارتاپ‌های کوچک و بزرگ حضور داشتند تازه‌ترین گجت‌ها و دستاوردهای حوزه فناوری رونمایی شد ولی این رویداد به‌دلیل سیاست‌های ترامپ کم رونق‌تر از گذشته برگزار شد.

حضور پرسرو صدای ایوانکا ترامپ در نمایشگاه

نمایشگاه CES که از سال 1967 تاکنون هرسال برگزار می‌شود امسال نیز از 7ژانویه آغاز به کار کرد و روز گذشته با معرفی برترین‌های این رویداد به کار خود پایان داد. این نمایشگاه بزرگ‌ترین گردهمایی برای فعالان حوزه فناوری محسوب می‌شود اما رویداد امسال با دوره‌های گذشته تفاوت‌هایی داشت چراکه امسال کم جمعیت‌تر و کم رونق‌تر از سال های گذشته برگزار شد و تعداد غرفه‌های آن نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشت که البته سیاست امریکا در این زمینه بی‌تأثیر نبود.

 این رویداد امسال حدود 170هزار بازدیدکننده داشت و با 4هزار و 400 غرفه برگزار شد که این ارقام نسبت به 180هزار بازدیدکننده و 4هزار و 500غرفه درسال 2019، روندی کاهشی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. البته بسیاری، این کاهش را بیشتر به تعداد شرکت‌های چینی مرتبط می‌دانند چراکه به‌دنبال افزایش تنش میان امریکا و چین، تعدادی از شرکت‌های چینی از حضور در این نمایشگاه خودداری کردند. امسال هزار و 100 شرکت چینی در این نمایشگاه شرکت کردند درحالی که این رقم در سال 2018 حدود هزار و 551 عدد بود.

یکی‌دیگر از موضوع‌هایی که این نمایشگاه را نسبت به دوره‌های پیشین متمایز می‌کند حضور ایوانکا ترامپ با وجود مخالفت‌های فراوان است. وی در این رویداد به سخنرانی پرداخت و البته کمتر از تکنولوژی حرف زد و بیشتر به سیاست‌های پدرش برای اشتغالزایی در کشور پرداخت. وی بر لزوم تمرکز بر اشتغالزایی زنان در حوزه فناوری تأکید کرد و رو به شرکت‌های خصوصی گفت: افزایش مهارت کارگران به منظور آمادگی برای آینده، یکی از ضروریات است. من به ابتکار و نوآوری اعتقادی راسخ دارم و معتقدم شاهد بازده آن در اقتصادمان خواهیم بود.

حفظ حریم خصوصی و امنیت

در نمایشگاه CES امسال بیش از هر چیز دیگری امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران مورد توجه قرار گرفت و کمپانی‌های بزرگ فناوری در این زمینه سخنرانی کردند. یکی از تمایزهای نمایشگاه امسال با دوره‌های پیشین نیز حضور اپل در CES2020 و سخنرانی یکی از مسئولان ارشد آن در این رویداد درباره حریم خصوصی بود. بعد از سال 1992 که مدیرعامل پیشین اپل «جان اسکولی»، دستیار شخصی دیجیتال نیوتن را رونمایی کرد این نخستین بار است که این غول دنیای فناوری در این نمایشگاه حضور یافته است. البته اپل از هیچ گجت جدیدی در نمایشگاه رونمایی نکرد.

گوگل نیز در این رویداد فناورانه بر حفظ حریم خصوصی کاربران تأکید و اعلام کرد که دستیار صوتی خود را با دو دستور جدید، امن‌تر کرده است تا کاربران بدون دغدغه نقض حریم خصوصی، از این دستیار صوتی استفاده کنند. به‌عنوان مثال اگر کاربر به طور تصادفی این دستیار صوتی را فعال کرده و فرمانی داده باشد می‌تواند از آن بخواهد که این دستور را فراموش کند.

 فیس‌بوک نیز از نسخه جدید ابزار Privacy Checkup خود رونمایی کرد که می‌تواند به کاربران کمک کند تا بیشتر مراقب حریم خصوصی خود باشند. این ابزار درواقع به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند بر حریم خصوصی خود کنترل بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند که هرکسی بتواند موارد اشتراک‌گذاری شده توسط آنان را مشاهده کند.

اینترنت اشیا در کانون توجه

روبات‌ها و تلویزیون‌ها جزء جدایی‌ناپذیر نمایشگاه هرساله CES محسوب می‌شوند و امسال نیز کمپانی‌های برتر ازجمله سامسونگ و ال جی از تلویزیون‌هایی زیبا، بزرگ و باکیفیت رونمایی کردند. در رویداد امسال کمپانی سامسونگ در اقدامی جالب یک تلویزیون عمودی با نام Sero را طراحی کرده است که البته قابلیت چرخش و عمودی یا افقی شدن هم دارد و می‌توان آن را با اپلیکیشن گوشی کنترل کرد. البته این کمپانی درنظر دارد تا زمان ورود این تلویزیون به بازار، قابلیت خاصی نیز به آن ببخشد که تنها با ذهن کاربر خاموش یا روشن شود. همچنین در این رویداد تلویزیون‌هایی ارائه شد که می‌توانند با شناسایی برخی خرابی‌ها، خودشان آن را برطرف کرده و تنظیماتی ویژه انجام دهند.

یکی‌دیگر از بخش‌های جالب نمایشگاه امسال نیز روبات‌ها بودند. امسال در حوزه روبات‌ها بیشتر به اینترنت اشیا توجه شده بود و می‌توان گفت که در این زمینه، سامسونگ با روبات ویژه خود، انقلابی به پا کرد. روبات زردرنگ Ballie که شبیه به توپ تنیس است، یک دستیار شخصی محسوب می‌شود و در سراسر خانه دنبال کاربر راه می‌رود تا دستوراتش را اجرا کند. این روبات که یادآور روبات BB-8 droid در فیلم جنگ ستارگان است شباهت زیادی به توپ تنیس دارد و به هوش مصنوعی، دوربین و یک رابط ویژه مجهز است و توسط یک اپلیکیشن کنترل می‌شود.

درواقع این روبات در گوشه و کنار خانه حرکت می‌کند و با شناسایی سایر وسایل هوشمند موجود درخانه، تصمیماتی درست می‌گیرد تا به کاربر کمک کند. برخلاف دستیار صوتی آمازون یعنی گوگل و همچنین سیری، دستیار صوتی اپل که کاملاً منفعلانه عمل می‌کنند وتنها به فرمان کاربر هستند، این روبات به طور فعالانه روحیات کاربر را مورد توجه قرار می‌دهد و طبق آن، حتی قبل از اینکه فرمانی به وی داده شود به نیازهای وی پاسخ می‌دهد. به‌عنوان مثال این روبات می‌تواند جاروبرقی روباتیک را برای تمیز کردن خرابکاری‌های حیوان خانگی به اتاق بفرستد یا اینکه در نور مناسب، عکس بگیرد بدون اینکه کسی به وی دستور داده باشد. سخنگوی سامسونگ این روبات را ورود به یک دهه جدید برای روبات‌های شخصی می‌داند.

طبق گزارشIDC کمپانی‌ها و استارتاپ‌های زیادی در زمینه اینترنت اشیا فعالیت دارند و هرچند هنوز نمی‌توان گفت که در دهه جدید کدام یک از آنها برنده این میدان خواهند بود ولی آنچه مسلم است اینکه تا سال 2025 تعداد محصولات مرتبط با اینترنت اشیا در جهان به 42 میلیارد عدد خواهد رسید و به همین دلیل هم بسیاری از غول‌های فناوری مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

یکی دیگر از روبات‌های جالب امسال روبات‌های گربه‌ای MarsCat بودند. این روبات می‌تواند دراز بکشد، با اسباب بازی‌ها بازی کند یا دست‌هایش را گاز بگیرد. این گربه روباتیک که بسیار شبیه گربه واقعی رفتار می‌کند 20 فرمان و جمله هایی همچون «بنشین»، «بیا اینجا» و... را درک می‌کند و برای کسانی طراحی شده که علاقه شدیدی به داشتن حیوان خانگی دارند اما به‌دلیل آلرژی یا ترس نمی‌توانند از این حیوانات نگهداری کنند.

از دیگر شگفتی‌های نمایشگاه امسال گونه‌هایی جدید از دستیارهای مجازی بودند که حتی از آنها به‌عنوان انسان‌های مصنوعی هم یاد می شود. این آواتارهای مجازی که به واقعیت بسیار شبیه هستند و با نام NEONشناخته می‌شوند، توسط کمپانی سامسونگ ساخته شده‌اند و بسیار قویتر از الکسا، دستیار گوگل عمل می‌کنند.

نمونه اولیه یک تاکسی پرنده با نام S-A1 محصول مشترک اوبر و هیوندای که احتمال می‌رود در سال 2023 از آن رونمایی شود نیز یکی دیگر از محصولات جالب امسال بود.خودروی مفهومی سونی با نام Vision S و همچنین دوچرخه خاصManta5 که هم دوچرخه و هم هواپیماست از دیگر محصولات جالب نمایشگاه امسال بودند. با این دوچرخه می‌توان روی آب هم رکاب زد چراکه باتری و موتور ضد آب دارد. کمپانی آلمانی بوش نیز با تکنولوژی Virtual visor خوش درخشید. این فناوری چشم‌های راننده را ردیابی می‌کند و اجازه نمی‌دهد نور خورشید در دید راننده اختلالی ایجاد کند اما درعین حال مانع دید وی در جاده نمی‌شود. یک صفحه ویدئویی شفاف در بالای سر راننده قرار می‌گیرد که با استفاده از فناوری تشخیص چهره چشم‌های راننده را شناسایی می‌کند و با ایجاد سایه‌ای کوچک بر سر راننده مانع تابش نور خورشید به چشم راننده می‌شود. آیینه هوشمند Lumine که به‌عنوان دستیار مراقبت از پوست می‌تواند به شما کمک کند نیز یکی دیگر از جذابیت‌های نمایشگاه امسال بود. این آیینه با آنالیز صورتتان به شما می‌گوید که امروز باید از چه محصولی استفاده کنید.

جوایزی برای برترین‌ها

در نمایشگاه امسال همچون سال‌های گذشته برترین نوآوری‌ها شناسایی شدند و به برخی نیز جوایزی همچون جایزه «افتخارات» و«بهترین ابتکار» تعلق گرفت. البته از کمپانی‌هایی با بیشترین جوایز هم می‌توان به سامسونگ(38 جایزه)، ال جی(17 جایزه)، ایسوس(11 جایزه) و اچ پی(8جایزه) اشاره کرد. گفتنی است که در نمایشگاه امسال 464محصول جوایزی دریافت کردند که 31 مورد آنها به‌عنوان بهترین ابتکارات معرفی شدند. یکی از این جوایز به «آشپزخانه هوشمند» تعلق گرفت. کمپانی OnePlus نیز به‌دلیل گوشی خاصی که طراحی کرده و یکی از دوربین‌های آن کاملاً مخفی است، یکی دیگر از دریافت کنندگان جایزه«بهترین ابتکار» بود. سامسونگ نیز یکی دیگر از محصولات نمایشگاه امسال است که برای تلویزیونSero موفق به دریافت این جایزه شد. بوش با محصول Virtual Visor نیز یکی دیکر از کمپانی‌هایی است که موفق به دریافت این جایزه شد.