۰ نفر

گوشی‌ها بدون پورت می‌شوند؟

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۱۱
کد خبر: 404127
گوشی‌ها بدون پورت می‌شوند؟

چندی پیش گزارشی منتشر شد که احتمالا آیفون بعدی دیگر هیچ پورتی نخواهد داشت. اما چرا این ماجرا دور از ذهن نیست و احتمالا در آینده نزدیک همه کارها بی‌سیم می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، گزارش بدون پورت شدن احتمالی آیفون در نسخه‌های آینده خبری بود که طرفداران و مخالفان زیادی داشت و چندی پیش حسابی جنجالی شد. بسیاری از افرادی که پس از برداشتن جک هدفون در آیفون7 هنوز از این اتفاق شکایت دارند، ممکن است با این نسخه جدید رؤیایی اصلا کنار نیایند، اما به هرحال همه شواهد نشان می‌دهد آیفون به‌زودی کاملا بدون پورت یا درگاه خواهد شد. این یعنی تنها راه باقی‌مانده برای شارژ گوشی، استفاده از شارژر بی‌سیم خواهد بود و همچنین دیگر جایی برای استفاده از هدفون باسیم وجود نخواهد داشت. با این اتفاق باید حذف جک هدفون را در سال‌های اخیر فراموش کنید؛ چون این تغییر بسیار شاخص‌تر از آن است.

 آیفون‌دارها در نسخه بدون پورت هر کاری که پیش از آن با نسخه با سیم انجام می‌داده‌اند می‌توانند در نسخه بی‌سیم هم انجام دهند؛ از بک‌آپ گرفتن تا سینک کردن گوشی روی دستگاه‌های مختلف. بعضی‌ها اما می‌گویند برای اینکه همه‌‌چیز از جمله شارژر گوشی بی‌سیم شود هنوز خیلی زود است. ولی طرفداران این ایده می‌گویند به هر حال کنار گذاشتن سیم‌ها و کابل‌ها باید از جایی کلید بخورد. به عقیده این گروه همین حذف جک هدفون بوده که باعث گسترش تولید و فروش هدفون‌های بلوتوث شده است.

وحشت نداشتن درگاه

اجازه بدهید با وحشت و خشم ناشی از تغییرهای بزرگ در صنعت حرف‌مان را شروع کنیم. بارزترین تغییری که این کار همراه خود خواهد داشت این است که وقتی پورتی وجود ندارد، شما قادر نخواهید بود که هر جایی که رسیدید مثل گذشته گوشی خود را به برق وصل کنید. به جای آن احتمالا اپل و دیگر تولیدکنندگان مشهور تلفن همراه به‌زودی مجبور می‌شوند به جای شارژرهای مرسوم به سراغ تولید سارژرهای بی‌سیم بروند.

البته این اتفاق خیلی هم با جریان‌های امروز متفاوت نیست. آیفون خیلی وقت است از شارژر بی‌‌سیم پشتیبانی می‌کند و بسیاری از مردم در دنیا گوشی‌های خود را با استفاده از صفحه شارژ به جای سیم، شارژ می‌کنند. این کار بسیار ساده است؛ چرا که وقتی در خانه هستید از این راه استفاده می‌کنید اما همچنان مردم در سفر یک سیم شارژ سریع اپل همراه خود دارند؛ چون وجود آن می‌تواند کار را آسان و دلهره تمام شدن شارژ را کم کند.

البته یک واقعیت وجود دارد و آن این است که شارژرهای بی‌سیم به‌خصوص برای گوشی‌های آیفون چندان پرسرعت نیستند. اپل برای سیستم شارژر بی‌سیم از استاندارد Qi استفاده می‌کند که میزان قدرتش 5/7وات است و در مقایسه با گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس10که 15وات و دوبرابر آن است بسیار کم محسوب می‌شود. این به‌معنای آن است که آیفون برای شارژ شدن بی‌سیم دو برابر نسبت به شارژ با سیم شارژر 5واتی که تا نسخه11آیفون را ساپورت می‌کند، زمان نیاز دارد. البته این برای شارژ در زمان خواب چندان مشکل نیست اما هنگامی که برای بیرون رفتن از خانه عجله داشته و به شارژ سریع احتیاج دارید اصلا نمی‌تواند به شما کمک کند.

اتفاق خوبی بود اگر اپل صفحه AirPower را که پیش از این معرفی کرده بود برای شارژ همزمان گوشی، ساعت و ایرپاد تولید می‌کرد. اما شرکت اپل به این نتیجه رسید که ساختن چنین شارژر بی‌سیمی با این استانداردها کار بسیار سختی است و آن را به تعویق انداخت و حتی احتمال لغو این پروژه هم شنیده شده است.

خشم بی‌سیم

همراه داشتن دائم شارژر بی‌سیم نیاز به یک تغییر عادت سخت دارد اما اجازه بدهید شرایط هدفون‌های بی‌سیم را فراموش نکنیم. هنوز خیلی‌ها از برداشتن جک هدفون در نسخه‌هایی از آیفون شکایت دارند و برای همین است که همچنان وفاداران به سیم می‌توانند با استفاده از دانگل 5/3میلی‌متری (که البته دیگر در جعبه گوشی‌های آیفون وجود ندارد) استفاده کنند تا بتوانند به موزیک مورد‌علاقه‌شان گوش کنند.

حذف پورت لایتنینگ از گوشی هم همین آخرین راه وفاداران سیم را از بین می‌برد. باوجود آیفون‌های بدون درگاه، دیگر هیچ راهی برای استفاده از سیم وجود ندارد و باید از هدفون‌های بلوتوث برای گوش کردن به موسیقی  یا صحبت کردن استفاده کرد.

 بعضی‌ها البته می‌گویند این اتفاق خوبی است. اپل چند‌سالی است که AirPod و AirPod Pro را عرضه کرده که البته چندین و چند جایگزین دیگر هم دارد. 

می‌توانید با گذاشتن گوشی در کیفتان از آزادی بی‌سیم لذت ببرید.

آینده بی‌سیم

 شرکت‌های تلفن همراه مدتی است که مشتریان‌شان را به سمت بی‌سیم شدن سوق داده‌اند و همین ماجرا علتی است که شایعه بی‌پورت شدن گوش‌‌های نسل آینده را باور‌پذیر می‌کند. حتی اگر شارژر بی‌سیم به لوازم جانبی همراه گوشی آیفون اضافه نشود، برداشتن جک هدفون و معرفی کیس شارژر بی‌سیم برای AirPod  یا تلف کردن کلی وقت و پول برای ساخت صفحه AirPower، نشان می‌دهد که این شرکت سال‌هاست رؤیای بی‌سیم شدن را دارد.

البته این بی‌سیم شدن فواید زیادی برای شرکت خواهد داشت که مهم‌ترین آن این است که اپل دیگر سیم نخواهد ساخت و بنابراین می‌تواند شارژرهای بی‌سیم گران و لوازم جانبی بلوتوث را بیشتر از گذشته بفروشد. همه اینها وجود آیفونی بدون پورت را باز هم قابل‌باورتر می‌کند.

اپل البته می‌داند که حالا وقت این کار نیست و به همین دلیل است که شایعه‌ها به سال 2021برمی‌گردد. این بدان معنی است که نزدیک به 2سال با دیدن آیفون‌های بدون پورت در دستمان فاصله داریم. 

هم‌اکنون اپل روی ساختن گوشی‌های 2020با قابلیت 5G متمرکز است و برای همین فعلا به درگاه روی گوشی کاری ندارد. پس فعلا تا 24‌ماه دیگر می‌توانید از پورت استفاده کنید و هیچ‌کس شما را برای خرید آیفون13مجبور نمی‌کند. 

در واقع همین فاصله دوساله، فرصت مناسبی است برای پیشرفت و تقویت شارژرهای بی‌سیم، باتری‌ها و تجهیزات بلوتوث. باید بدانید که همین حالا هم در بازار پاوربانک‌هایی با امکان شارژ بی‌سیم وجود دارد.

اما یک چیز را فراموش نکنید؛ اگر از حالا تا سپتامبر 2021سیلی از گوشی‌های هوشمند بدون درگاه از شرکتی جز اپل برای فروش به بازار عرضه شد، غافلگیر نشوید و آنگاه است که می‌توانید ببینید دنیا چقدر برای خلاص شدن از شر سیم‌ها آماده است.

سرنوشت مبهم ایرپاور

اتفاق خوبی بود اگر اپل صفحه AirPower  را که پیش از این معرفی کرده بود برای شارژ همزمان گوشی، ساعت و ایرپاد تولید می‌کرد اما شرکت به این نتیجه رسید که ساختن چنین شارژر  کار سختی است و آن را به تعویق انداخت