۰ نفر

مدیر عامل ایرانسل در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

ایرانسل میزبان سرویس‌های اینترنت اشیاء/ هوشمندسازی آتش‌نشانی و بازار تهران هدف‌گذاری شد

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۴
کد خبر: 401362
ایرانسل میزبان سرویس‌های اینترنت اشیاء/ هوشمندسازی آتش‌نشانی و بازار تهران هدف‌گذاری شد

مدیرعامل ایرانسل از آمادگی این شرکت برای میزبانی از سرویس‌های اینترنت اشیاء خبر داد و گفت: در حال حاضر هوشمندسازی آتش‌نشانی و بازار تهران هدف‌گذاری شده است.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ دکتر بیژن عباسی آرند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اقدامات صورت گرفته توسط ایرانسل برای ورود به عرصه اینترنت اشیاء توضیح داد: ایرانسل در زمان توسعه شبکه 4G، نسبت به تجهیز شهر‌های بزرگ به تکنولوژی اینترنت اشیاء اقداماتی انجام داده و در حال حاضر این شرکت از لحاظ اتصال و زیرساخت ارتباطی، آمادگی میزبانی از سرویس‌های اینترنت اشیاء را دارد.

او ادامه داد: البته در بحث اینترنت اشیاء، تنها موضوع اتصال مطرح نیست و مواردی همچون پلتفرم مدیریت این عرصه که برای هر نمونه متفاوت است، دستگاه‌هایی که باید این ارتباط را در شبکه ایجاد کنند و صنعتی که باید هوشمندسازی در آن اتفاق بیفتد نیز مدنظر قرار گیرد.

به گفته عباسی، اینترنت اشیاء در بسیاری از صنایع جهان ورود کرده و در ایران نیز ایرانسل هوشمند‌سازی چند مورد خاص را شروع کرده است؛ به عنوان مثال استارت هوشمندسازى کنتورهاى گاز با حمایت ایرانسل و یک شرکت کنتورساز داخلی زده شده و در حال حاضر نمونه کنتور‌های مجهز به سنسورهای اینترنت اشیاء تولید و مراحل تست آن انجام شده است.

او افزود: همچنین ایرانسل قصد دارد این طرح را با همکاری یک شرکت گاز به صورت آزمایشی در شهر همدان اجرا کرده و به محض نهایی شدن تست سرویس، آن را در سایر شهرها عملیاتی کند؛ در حال حاضر شبکه اینترنت ایرانسل آماده است و اگر شرکت گاز همدان مجوز تولید نمونه آزمایش شده را به شرکت کنتورگاز بدهد و طرح از لحاظ اقتصادی نیز منطقی باشد، در شهرهای بزرگ اجرا خواهد شد.

عباسی درباره هوشمندسازی تهران نیز بیان کرد: در راستای اجرای طرح هوشمندسازی تهران، با شهرداری و فاوای ‌تهران در ارتباط هستیم و طی جلسه‌ای که با شهردار داشتیم از این رویکرد حمایت کردند و به زودی قرار است توافق‌نامه‌ای برای اجرای این طرح با شهرداری امضا کنیم.

او ادامه داد: فعلا آتش نشانی و بازار تهران مورد هدف ماست زیرا با اتفاقی که در پلاسکو رخ داد اگر بتوانیم آتش نشانی را به تکنولوژی و سیستم‌های هشدار مجهز کنیم سریع تر عملیات اطفای حریق و نجات انجام خواهد شد، همچنین بازار تهران نیز به خاطر بافت قدیمی که دارد بیشتر در معرض آتش‌سوزی است، بنابراین اگر هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد در سال ٩٩ این طرح را در تهران اجرا خواهیم کرد.

عباسی درباره دیگر اقدامات ایرانسل برای هوشمندسازی کشور توضیح داد: درخصوص پارکینگ هوشمند نیز با شهرداری مشهد قرارداری نهایی کرده‌ایم و به زودی پارکینگ هوشمند در مشهد به صورت نمونه اجرایی خواهد شد.

او افزود: ایرانسل همچنین برای خانه‌های هوشمند و دوچرخه‌های اشتراکی نیز ایده‌هایی دارد که اگر برنامه تجاری آن نهایی شود احتمالا در جزیره کیش به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد؛ همچنین با استاندار یزد نیز صحبت‌هایى درخصوص کنتورهای آب هوشمند در بستر اینترنت اشیاء انجام شده تا بتوانیم مصرف آب را در شهرهایی که کمبود آب دارند را کنترل کنیم.

مدیرعامل ایرانسل درباره میزان نقدینگی لازم برای اجرای طرح‌های مذکور، گفت: ایرانسل در گذشته برای توسعه شبکه اینترنت خود حدود 15میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و احتمالا باید همین مقدار هم برای توسعه کامل شبکه سرمایه‌گذاری کنیم؛ بقیه سرمایه مورد نیاز برای اجرای هوشمند‌سازی شهر نیز به این که کدام صنعت و نمونه را انتخاب کنیم بستگی دارد.