۰ نفر

اشتباه مهلک امنیتی برای موبایل

۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۰
کد خبر: 400605
اشتباه مهلک امنیتی برای موبایل

این روزها کاربران بسیاری وقت زیادی را با گوشی‌های تلفن همراه سپری می‌کنند. بسیار از اطلاعات خصوصی ما از عکس‌ها گرفته تا یادداشت‌ها و... روی همین گوشی‌های موبایل ذخیره شده‌اند.

 به همین‌خاطر امنیت گوشی باید اهمیت زیادی برای ما داشته باشد که متأسفانه چنین اهمیتی دیده نمی‌شود. گوشی‌ها به‌خصوص گوشی‌های اندرویدی، مرتباً هدف انواع و اقسام حملات بدافزارها قرار می‌گیرند. سایت XDA-Developers در گزارشی به ۴ اشتباه رایج و مهلک امنیتی روی گوشی‌های تلفن همراه پرداخته است.

توجه نکردن به آپدیت‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، خیلی‌ها هستند که به آپدیت سیستم عامل گوشی خود و اپلیکیشن‌های روی آن توجه چندانی ندارند. وجود انواع نقص‌ امنیتی در نرم‌افزارها، پدیده‌ای‌ طبیعی محسوب می‌شود. گاهی اوقات، بدافزارها و هکرها با بهره‌گیری از این مشکلات می‌توانند به گوشی و سیستم شما نفوذ کنند. به همین‌خاطر هر وقت که توسعه‌دهندگان ضعف‌هایی را پیدا می‌کنند، با انتشار آپدیت سعی می‌کنند آن را برطرف کنند. به همین دلیل اگر به امنیت گوشی خود اهمیت می‌دهید، درصورت ارائه‌ آپدیت امنیتی، آن را دانلود و نصب کنید. علاوه بر این آپدیت اپلیکیشن‌ها را هم جدی بگیرید. یادتان باشد که هیچ آپدیتی تفننی و برای سرگرمی نیست. به همین‌خاطر به آپدیت کردن گوشی به‌عنوان یک کار اضافه نگاه نکنید.  بی‌توجهی به این نکته می‌تواند برای شما بسیار گران تمام شود. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم که همواره مراقب گوشی خود باشید تا دست کسی به آن نرسد. زیرا با دسترسی فیزیکی به گوشی، کار طرف مقابل برای دسترسی به اطلاعات گوشی شما بسیار راحت‌تر می‌شود.

 استفاده نکردن از آنتی‌ویروس

در سال‌های اخیر، بسیاری از کاربران کامپیوترها بالاخره به نصب آنتی‌ویروس در سیستم‌های خود روی آورده‌اند اما هنوز بخش عمده‌ای از کاربران به نصب آنتی‌ویروس در گوشی‌های اندرویدی خود علاقه چندانی ندارند. ‌استفاده نکردن از آنتی‌ویروس در گوشی اندرویدی مانند فردی است که در خانه خود را قفل می‌کند، ولی در حیاط را کاملاً باز می‌گذارد.

به همین‌خاطر، اگر امنیت گوشی برای شما اهمیت زیادی دارد حتما از آنتی‌ویروس‌های معروف و شناخته‌شده استفاده کنید. حواس‌تان باشد که باید حتما آنتی‌ویروس قابل اطمینان باشد و از فروشگاه مطمئن دانلود و نصب شود. بعضی از ابدافزارها خودشان را به جای آنتی‌ویروس جا می‌زنند و مشکلات شما را اضافه می‌کنند.

 استفاده از پسورد ضعیف

بسیاری از کاربران برای انتخاب گذرواژه‌های نسبتاً پیچیده وقت صرف نمی‌کنند. علاوه بر مشکل ضعیف بودن گذرواژه‌ها، باید به مشکل بسیار مهم استفاده از رمز عبور یکسان برای اکانت‌های مختلف هم اشاره کنیم که با هک یکی از آنها، دیگر اکانت‌ها هم به‌راحتی از دست می‌روند. علاوه بر این، برخی از کاربران رمز عبورهای موارد مختلف را در یک فایل متنی در گوشی یا کامپیوتر خود ذخیره می‌کنند که چنین کاری هم بسیار خطرناک است.

به همین‌خاطر، همواره توصیه می‌شود که از رمز عبور پیچیده غیرتکراری برای اکانت‌های مختلف استفاده کنید و همچنین هیچ‌وقت آنها را در یک فایل متنی ساده قرار ندهید. در ضمن ابزارهای مدیریت رمز عبور زیادی هم وجود دارد که کار شما را برای ایجاد گذرواژه‌های پیچیده تا حد زیادی راحت‌تر می‌کند و اگر حتماً می‌خواهید رمز عبورهای موردنظر را در جایی بنویسید، برای آن فایل متنی هم یک رمز عبور مشخص کنید.

اعتماد به وای‌فای عمومی

وای‌فای‌های عمومی شهرت زیادی دارند و روزی روزگاری استفاده از آنها چندان مشکل‌زا نبود. اما با پیشرفته‌تر شدن هک‌های مختلف، شبکه‌های وای‌فای عمومی هم به مکان مورد علاقه هکرها بدل شدند. از آنجا که تقریباً هر کسی می‌تواند از این شبکه‌ها سوءاستفاده کند، استفاده از آنها دیگر توصیه نمی‌شود.

به همین‌خاطر، در محیط بیرون از خانه تا اندازه‌ای که ممکن است از اینترنت گوشی استفاده کنید و اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید از این گزینه بهره ببرید، فقط درصورت داشتن VPN قوی از وای‌فای عمومی استفاده کنید. درصورتی که وای‌فای عمومی هدف حمله سارقان اطلاعات قرار بگیرد آنها قادر خواهند بود روی این شبکه نا‌امن بسیاری از دیتاهای شخصی شما را کپی کنند.

آنتی‌ویروس مطمئن

 اگر امنیت گوشی برای شما اهمیت زیادی دارد حتما از آنتی‌ویروس‌های معروف و شناخته‌شده استفاده کنید. حواس‌تان باشد که باید حتما آنتی‌ویروس قابل‌اطمینان باشد و از فروشگاه مطمئن دانلود و نصب شود