۰ نفر

ابهام در مضرات پارازیت‌ها

۱ آذر ۱۳۹۸، ۹:۴۵
کد خبر: 396413
ابهام در مضرات پارازیت‌ها

وجود آنتن های مخابراتی در مناطق مسکونی، با حرف و حدیث های زیادی همراه بوده است. اما، هنوز هیچ گونه مستندات علمی راجع به آسیب پارازیت ها بر سلامت مردم، ثابت نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،  مضرات و خطرات امواج آنتن های مخابراتی در مناطق مسکونی، موضوعی است که همواره مورد بحث کارشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت کشور است. اما، آنچه که تا کنون پاسخ روشن و شفافی به آن داده نشده است، تهدیدات این امواج بر سلامت کسانی است که در نزدیکی این آنتن ها سکونت دارند. 

همین مسئله باعث شده تا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به بررسی این موضوع حساس باشد و همواره یکی از جلسات کمیسیون با حضور مسئولان مربوطه به این بحث اختصاص می یابد. هفته گذشته نیز، این جلسه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه امکان مشاهده نتایج شدت امواج الکترومغناطیسی در برخی از استان‌ها فراهم شده است، گفت: میزان تشعشع الکترومغناطیسی در تمامی نقاط کشور پایین تر از حد مجاز و استاندارد است.

وی در رابطه با تاثیر پارازیت و امواج بر سلامت مردم، اظهار داشت: یافته‌های مختلفی در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر شد کارگروهی برای بررسی بیشتر این موضوع تشکیل شود.  

آذری جهرمی با بیان اینکه هیچ نگرانی در خصوص آسیب رسان بودن پارازیت‌ها وجود ندارد، افزود: اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی موجود در اطراف انسان‌ها، مانند فرستنده‌های تلویزیون و ایستگاه‌های ارسال امواج تلفن بر  سلامتی مردم تاثیرگذار است، در حقیقت سیگنال و آنتی سیگنال هر دو اثر تجمعی بر بدن انسان دارد که وزارت ارتباطات در این خصوص ایجاد شفافیت کرده است و سامانه‌های ثابت اندازه‌گیری شدت میدان امواج الکترومغناطیسی و مشاهده نتایج آن به صورت بر خط را در تهران و شیراز راه اندازی کردیم. 

وی با اشاره به گزارشی که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه داده بود، ادامه داد: میزان اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی در تمام نقاط کشور اعدادی بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است. میزان تشعشع الکترومغناطیسی سایر استان‌هایی که فاقد تجهیزات هستند نیز به صورت دوره‌ای و هر سه ماه یکبار اندازگیری شده و در اختیار استانداران قرار می‌گیرد.

محمد حسین قربانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه صدا و سیما باید مسائل حوزه سلامت را به صورت شفاف برای مردم بازگو کند، گفت: هیچ گزارش قطعی در خصوص آسیب رسان بودن پارازیت‌ها و فرکانس‌های ماهواره‌ای وجود ندارد.

وی افزود: تا به امروز هیچ گزارش قطعی در این خصوص که فرکانس‌ها، اثرات مضر و صعب العلاجی به وجود آورده و  برخی از سرطان‌ها، ناباروری‌ها و حاملگی‌های خارج رحمی به دلیل وجود پارازیت‌ها و امواج ماهواره‌ای باشد، وجود ندارد.

قربانی اظهار کرد: در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مقرر شد گزارشی با محوریت دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط و همکاری برخی از دانشگاه‌های معتبر دنیا تهیه و به صورت شفاف به مردم ارائه شود تا دغدغه و نگرانی مبنی بر آسیب رسان بودن فرکانس‌ها رفع شود. از طرفی بسیاری از موضوعات مربوط به پارازیت‌ها و فراکانس‌ها در قانون هوای پاک سال ۹۶ مطرح شده که باید به آن استناد شده و گزارشی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شود.

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که بارها گفته ایم تکنولوژی علاوه بر فوایدی که دارد مضراتی را نیز دارد و این مضرات گاهی در حیطه سلامت افراد خلاصه می شود، گفت: بحث بر سر مضر بودن یا نبودن پارازیت‌ها، عمری به اندازه استفاده ایرانی‌ها از گیرنده‌های ماهواره‌ای دارد، یعنی نزدیک به ٣٠ سال شاید هم بیشتر از ورود ماهواره به کشور تاکنون اتفاقات زیادی افتاده است. اتفاقاتی مانند همه‌ گیری اینترنت، تلفن‌های همراه، وسایل خانگی دارای امواج مغناطیسی، و در کنار همه اینها افزایش ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند سرطان و سقط جنین و سردردهای مزمن و...، نگران کننده است.

در همین حال، مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که سرطان‌زا بودن پرتوهای ناشی از دکل‌های برق فشار قوی را می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم اما در خصوص سیستم‌های مخابراتی، مستند علمی محکمی وجود ندارد.

فرکانس‌های رادیویی شامل همه امواج بی‌سیم‌ها و تلفن‌های همراه، امواج دکل‌های مخابراتی و پارازیت‌ها می‌شود و با توجه به اینکه تکنولوژی به نام رادیو فرکانس‌ها در همه زمینه‌ها استفاده می‌شود مقدار انرژی آنها نباید هرگز بیش از حد استاندارد و مجاز باشد.

سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای استفاده‌کننده از این فرکانس‌ها، الزامات حقوقی برای نظارت بر میزان استاندارد این رادیو فرکانس‌ها دارند و نباید از حدود استانداردهای ملی فراتر روند. در صورتی‌که استاندارد ملی در توزیع امواج رعایت نشود، به نوعی تخلف قانونی است. بر همین اساس معیار سنجش ما استاندارد ملی است که ترجمه شده و برگرفته از استاندارد بین‌المللی است.

بسیاری از مردم با دیدن این دکل‌ها می‌ترسند و نگران می‌شوند و حتی برخی به درست یا غلط بخشی از بیماری‌ها و مشکلات خود را به این موضوع منتسب می‌کنند. این در حالی است که هنوز هیچ گونه مستندات علمی که ثابت کند این قبیل امواج برای سلامت مردم مضر و آسیب رسان است، وجود ندارد.