۰ نفر

نیاز جهان امروز به امنیت سایبری نفت خاورمیانه

۹ آبان ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 391196
نیاز جهان امروز به امنیت سایبری نفت خاورمیانه

در میانه جنگ‌ها و ناآرامی‌های خاورمیانه و ازجمله درکشورهای درگیر جنگ سوریه و یمن، تأمین امنیت سایبری تأسیسات نفتی و سایر انرژی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که بخش عمده‌ای از سخنرانی‌ها، پنل‌ها و میزگردهای کنفرانس امنیتی مونیخ را که در دوحه پایتخت قطر برپا شده، به‌خود اختصاص داده است. امسال این موضوع و همچنین امنیت سایبری سایر بخش‌ها در منطقه خاورمیانه و سایر نقاط جهان در کانون توجه این کنفرانس قرار گرفت.

صلح ازطریق گفت‌و‌گو

دوحه پایتخت قطر از 29 اکتبر(7آبان) میزبان کنفرانس امنیتی مونیخ(MSC) بوده است و البته در کنار آن نمایشگاه و کنفرانس آی‌ تی قطر نیز برپاست. در این رویداد که یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های فناوری در خاورمیانه محسوب می‌شود، وزرای امور خارجه و مقامات بلندپایه حداقل 21 کشور و همچنین شرکت‌های فناوری کشورهای مختلف شرکت کردند.

در کنفرانس امنیتی مونیخ که امروز به پایان می‌رسد، «ولف ایشینگر» رئیس این کنفرانس در مراسم سخنرانی خود با اشاره به اهمیت تأمین امنیت سایبری تأسیسات نفتی در خاورمیانه گفت: اگر این تأسیسات در خاورمیانه مورد حمله سایبری قرار بگیرد، به بحرانی برای این منطقه منجر می‌شود و البته این بحران حتی می‌تواند دامان اروپا را هم بگیرد به‌همین دلیل هم امسال این کنفرانس در قطر به‌عنوان یک کشور میانه رو از نظر سیاست خارجی برگزار شد تا بتوان سایر کشورهای اصلی خاورمیانه را گرد هم جمع کرده و بر موضوع امنیت سایبری تأکیدی ویژه داشته باشیم.

«ولف ایشینگر» همچنین افزود: این کنفرانس به‌عنوان پلتفرمی برای گفت‌و‌گو بین نقش آفرینان اصلی منطقه محسوب می‌شود. وی البته یادآور شد که این کنفرانس امسال در چند روز متوالی برگزار شده است یعنی 27 و 28 اکتبر قاهره پایتخت مصر میزبان این گردهمایی بوده و پس از آن از 29 اکتبر تا اول نوامبر میزبانی این کنفرانس به قطر سپرده شد.

یکی دیگر از سخنرانان، «بندیکت فرانک» از مدیران ارشد کنفرانس امنیتی مونیخ بود که برای برگزاری این رویداد تلاش زیادی داشته است. وی نیز این اجلاس را فرصتی مناسب برای رساندن پیغام این رویداد به منطقه دانست و همکاری تنگاتنگ قطر و کنفرانس امنیتی مونیخ و تلاش قطر برای افزایش گفت‌و‌گو بین کشورها را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

وی یادآور شد: جهان امروز بیشتر از هر زمان دیگری به همکاری بیشتر در زمینه امنیت سایبری نیاز دارد و منطقه خاورمیانه هم نیازمند تأمین امنیت دیجیتال و توافق‌هایی برای مدیریت فضای سایبری است.

وی یادآور شد که در ماه آینده نیز اجلاسی در برلین با موضوع حکمرانی اینترنت برگزار خواهد شد. وی افزود: در این کنفرانس همچنین یک میزگرد امنیت سایبری به میزبانی وزیر ارتباطات قطر و با تمرکز بر امنیت بیشتر در مسیر دیجیتالی شدن منطقه برپا شد.

«بندیکت فرانک» ادامه داد: کنفرانس امنیتی مونیخ(MSC) حدود 6 دهه است که با شعار «صلح ازطریق گفت‌و‌گو» برگزار می‌شود. وی افزود: مدیریت امنیت سایبری در سطوح ملی و بین‌المللی با چالش‌هایی بزرگ مواجه است و ما باید همکاری‌های منطقه‌ای را در این زمینه بالا ببریم تا استانداردهایی مشخص برای مقوله امنیت سایبری تعیین شود. تکنولوژی‌ها به تنهایی برای تأمین امنیت سایبری کافی نیستند بلکه باید مشخص کنیم که این تکنولوژی‌ها چگونه می‌توانند از لحاظ ساختاری، اثرگذار باشند.

دفع 33میلیون حمله سایبری در یک سال

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز در این رویداد شرکت کرده است در کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع امنیت سایبری سخن گفت. محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه تهدیدات سایبری امروز امنیت شهروندان و طیف گسترده‌ای از خدمات مربوط به زندگی شهروندان را تهدید می‌کند، گفت: ایران به‌عنوان یکی از قربانیان حملات سایبری، پوشش دفاعی خود در برابر این حملات را از طریق سامانه دژفا ارتقا داده است و از همین طریق توانسته 33 میلیون حمله سایبری در یک سال گذشته را دفع کند.

وزیر ارتباطات یکجانبه‌گرایی و توسل به‌تحریم را تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی در عرصه سایبری دانست و استفاده از مکانیسم‌های چندجانبه گرایانه را راه حل مشکلات امنیت سایبری در جهان توصیف کرد. آذری جهرمی همچنین ضمن اعلام مشارکت و حمایت ایران از روند مباحثات موسوم به «گروه باز» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ایران به نقش‌آفرینی مؤثر خود در شکل دهی به ابتکارات بین‌المللی در این عرصه ادامه می‌دهد.

وزیر ارتباطات همچنین در دیدار با نخست‌وزیر قطر، ضمن ارائه گزارشی از روند مقابله ایران با تحریم‌های یکجانبه امریکا، گفت: هرچند این تحریم‌ها شرایط رشد اقتصادی در ایران را به طورموقت کند کرده اما اقتصاد بخش ICT بویژه در عرصه شرکت‌های نوآور و خلاق با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است.

آذری جهرمی با اشاره به فرصت برگزاری جام جهانی در قطر و آمادگی شرکت‌های ایرانی، خواستار مشارکت این شرکت‌ها در برگزاری این رویداد شد که مورد استقبال نخست‌وزیر قطر قرار گرفت و مقرر شد وزرای ارتباطات دو کشور جزئیات این همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به وضعیت موجود روابط تجاری میان ایران و شرکت‌های قطری در حوزه تلکام و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: سطح موجود روابط تجاری در این بخش متناسب با فضای دوستانه روابط دو کشور نیست و باید به طور چشمگیری ارتقا یابد.

عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست‌وزیر قطر نیز با اشاره به روابط گرم و دوستانه دو کشور گفت: امیر قطر برای توسعه روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها دستور اکید صادر کرده است.

نخست‌وزیر قطر با اشاره به تجربه مقاومت قطر در برابر تحریم‌های تحمیل شده به این کشور از سوی برخی کشورهای منطقه گفت: قطر به رشد اقتصادی خود ادامه داده و پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های مربوط به برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در این کشور بسرعت در حال پیشرفت است.

نخست‌وزیر قطر همچنین با اعلام تمایل دولت قطر برای توسعه روابط با ایران در عرصه فناوری و نوآوری، حمایت کامل خود را از همکاری‌های رو به رشد وزارتخانه‌های ارتباطات دو کشور در این زمینه اعلام کرد.

نمایشگاه با شعار«شهرهای هوشمند ایمن»

در کنار کنفرانس امنیت سایبری مونیخ، قطر میزبان نمایشگاه و کنفرانس آی‌تی نیز هست که این رویداد به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایش فناوری قطر محسوب می‌شود. شعار این نمایشگاه با نام QITCOM2019 هم «شهرهای هوشمند ایمن» است و به همین دلیل هم در قالب آن، متخصصان شهر هوشمند جهان گرد هم آمدند تا درباره راهکارهای حل مشکلات و چالش‌های شهرهای هوشمند بحث کنند. در این نمایشگاه همچنین بزرگان حوزه شهرهای هوشمند جهان در زمینه تکنولوژی‌های برتر و ابتکارات مورد نیاز برای ارتقای سطح زندگی در شهرهای هوشمند آینده بحث و تبادل نظر کردند.

در نمایشگاه QITCOM2019 بیش از 90سخنگو، 100 استارتاپ و 300مبتکر و کارآفرین حضور دارند. همچنین آخرین دستاوردهای تکنولوژی‌های هوشمند شرکت‌های مختلف در 400 غرفه با زیربنای حدود 25هزارمترمربع عرضه و به نمایش گذاشته شده است.

 امسال 15 پاویون اختصاصی نیز در این نمایشگاه برگزار شده که 7 مورد آن به امریکا، بریتانیا، عمان، اردن، ایتالیا، ارمنستان و رواندا اختصاص دارد. گفتنی است که ارمنستان برای نخستین بار است یک پاویون اختصاصی دارد و انتظار می‌رود بیش از 30هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند. در نمایشگاه امسال، وزارت ارتباطات قطر هم یک پاویون اختصاصی دارد و آخرین دستاوردهای تکنولوژی قطر درباره‌ آی تی، حمل و نقل دریایی و زمینی، توسعه جامعه دیجیتال و امنیت سایبری را می‌توان در آن مشاهده کرد.

نگاهی به کنفرانس امنیتی مونیخ

کنفرانس امنیتی مونیخ(MSC) از سال ۱۹۶۲ با همت بخش خصوصی که در زمینه سیاست‌های امنیت جهانی فعالیت می‌کند و با شعار «صلح ازطریق گفت‌و‌گو» هرسال در مونیخ برگزار می‌شود. البته در سال های1991 و 1977 برگزاری این کنفرانس لغو شد. MSC از سال 2009 رویدادی با نام MSC Core Group Meetingرا معرفی کرد تا کشورهای بیشتری را زیر پوشش گیرد؛ رویدادی که امسال در دوحه پایتخت قطر برگزار شد و البته نام کنفرانس امنیتی مونیخ را با خود یدک می‌کشید. این رویداد در سال 2009 در واشنگتن دی سی، سال 2010 در مسکو و سال 2011 نیز در پکن برگزار شد.‌