۰ نفر

چطور با لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت بازی کنیم؟

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸
کد خبر: 389094
چطور با لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت بازی کنیم؟

افزایش عجیب قیمت ارز و نابسامانی وضعیت اقتصادی در یکی دو سال اخیر شرایطی را ایجاد کرده که خریداری یک سیستم دسکتاپ یا لپ‌تاپ مناسب برای بازی، بودجه قابل‌ ملاحظه‌ای می‌طلبد. هرچند برای اجرای بازی‌های جدید با حداکثر کیفیت همیشه به بهترین سیستم‌های موجود نیاز دارید، ولی خوشبختانه بسیاری از بازی‌های خوب جدید و قدیمی برای اجرا با کیفیت قابل قبول به یک سیستم آنچنانی نیاز ندارند و به شرطی که بدانید چه کار می‌کنید، می‌توانید خیلی از آنها را حتی روی لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت هم اجرا کنید و عمری دوباره به سخت‌افزارهای قدیمی خود بدهید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، نگاهی داریم به روش‌هایی که می‌توانند با مدیریت بهتر منابع سخت‌افزاری به سیستم قدیمی و نه‌چندان قدرتمند شما کمک کنند تا شما را سرگرم نگه دارند.

    محدودیت‌های سیستم‌تان را بشناسید

بگذارید خبر بد را همین اول به شما بدهیم؛ اگر می‌خواهید با یک لپ‌تاپ قدیمی و ارزان‌‌قیمت بازی کنید، هرگز قادر به اجرای همه بازی‌ها نخواهید بود و هرچقدر هم سیستم‌تان را بهینه‌سازی کنید، همیشه بازی‌های سنگینی هستند که از دسترس شما خارج خواهند بود. پس قدم اول این است که از حدود توانایی سیستم‌تان باخبر باشید و قبل از اقدام به خرید یا نصب بازی از وجود حداقل امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز اطمینان حاصل کنید.

برای این کار می‌توانید به سایت‌های مختلف ارائه و بررسی بازی‌ها سر زده و فهرست حداقل امکانات مورد نیاز را بررسی کنید. در این بین، مهم‌ترین مورد، مقدار حافظه RAM مورد نیاز بازی است. در صورتی که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید، برای اطلاع از مقدار حافظه رم نصب شده روی سیستم‌تان می‌توانید در نوار جست‌وجو عبارت رم را وارد کرده و روی اولین گزینه نمایش داده شده کلیک کنید. این روزها برای اجرای بازی‌های سبک تا متوسط به حداقل هشت گیگابایت حافظه رم نیاز خواهید داشت و کمتر از این مقدار می‌تواند عملکرد را آن‌قدر پایین بیاورد که از خیر بازی کردن بگذرید. البته یک نکته مثبت، امکان ارتقای آسان حافظه رم در لپ‌تاپ‌هاست که معمولا حتی بدون نیاز به باز کردن کامل بدنه لپ‌تاپ انجام می‌شود و به شما امکان می‌دهد با هزینه‌ای معقول، عملکرد سیستم‌تان را به‌شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشید.

   روی یک ماوس خوب سرمایه‌گذاری کنید

اگر قرار است با حداقل بودجه سرگرم شوید نیازی به خریداری تجهیزات جانبی گران‌قیمت مخصوص بازی نیست، اما یک وسیله جانبی هست که قطعا برای بازی کردن با رایانه ضروری است؛ ماوس. همه لپ‌تاپ‌ها به تاچ‌پد مجهز هستند و برای کار کردن با آنها نیازی به داشتن ماوس نیست، اما اگر تا حالا سعی کرده باشید با تاچ‌پد لپ‌تاپ بازی‌های شوتر اول‌شخص (یا هر نوع بازی دیگری) را امتحان کنید، متوجه نداشتن کارایی این صفحات لمسی در بازی‌ها شده‌اید. البته نیازی به خریداری یک ماوس مخصوص بازی با قیمت بالای یک میلیون تومان نیست و یک ماوس USB معمولی با کیفیت متوسط هم می‌تواند کار شما را راه بیندازد و تجربه بازی کردن شما را چند پله ارتقا دهد.

   همیشه به برق متصل باشید

بازی‌های رایانه‌ای از جمله سنگین‌ترین نرم‌افزارها هستند و اجرای آنها تقریبا تمام منابع سیستم شما را درگیر خود می‌کند. در نتیجه، باتری لپ‌تاپ‌ها و بازی‌های رایانه‌ای دوستان خوبی نیستند و به‌خصوص در لپ‌تاپ‌های قدیمی و ارزان‌قیمت این مشکل بیشتر هم به‌چشم می‌خورد. پس اگر توانستید بازی مورد نظرتان را روی سیستم اجرا کنید، حتما مطمئن شوید که به برق دسترسی دارید و کابل آن به لپ‌تاپ شما متصل است.

   همه‌چیز را تعطیل کنید

اگر بدانید پردازش‌های کوچک پس‌زمینه در کل چه حجم عظیمی از منابع و قدرت پردازش سیستم شما را اشغال می‌کند، تعجب خواهید کرد. پس اگر می‌خواهید منابع در دسترس بازی را به حداکثر برسانید، باید تمام عملکردهای جانبی و پس‌زمینه روی سیستم را غیرفعال کنید. هر چیزی غیر‌بازی تعطیل! یعنی تمام پنجره‌ها و پردازش‌های پس‌زمینه، مرورگرها و 4000 زبانه باز آن، نرم‌افزارهای پخش چندرسانه‌ای و حتی پیام‌رسان‌ها را ببندید و از خروج آنها از حالت آماده‌باش هم اطمینان حاصل کنید. همچنین باید سرویس‌های خودکار ویندوز را که در پس‌زمینه سیستم فعالیت می‌کنند و باعث مصرف منابع و کندی آن می‌شوند هم غیرفعال کنید. برای این کار می‌توانید با مراجعه به قسمت Startup در منوی Task Manager (که با گرفتن همزمان کلیدهای Ctrl+Shift+Esc باز می‌شود) تمام سرویس‌های خودکار غیرضروری را که از زمان روشن‌شدن سیستم فعال می‌شوند و معمولا کارایی چندانی ندارند، ببندید. همچنین در خود منوی Task Manager می‌توانید نگاهی به مقدار منابعی که هر برنامه از سیستم شما اشغال می‌کند بیندازید و برنامه‌های غیرضروری و پرمصرف را غیرفعال یا حتی Uninstall کنید.

   از حافظه SSD استفاده کنید

ارتقای سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌ها ممکن نیست و به‌غیر از حافظه رم و هارددیسک گزینه دیگری برای ارتقا وجود ندارد، اما خوشبختانه برای بهبود عملکرد سیستم در بازی‌های رایانه‌ای بیش از هر چیز به همین دو نیاز دارید. اهمیت حافظه رم برای همه روشن است، اما شاید ندانید استفاده از یک حافظه SSD با پهنای باند و سرعت فوق‌العاده آن می‌تواند سیستم قدیمی شما را کاملا متحول کرده و چند سالی به عمر مفید آن اضافه کند. هارددیسک‌های معمولی پهنای باند بسیار محدودی دارند و علت اصلی کندی سیستم شما در زمان بالا آوردن بازی‌های سنگین هستند. هرچند حافظه‌های SSD ارزان نیستند، اما با یک هزینه معقول می‌توانید هارددیسک لپ‌تاپ را با یک حافظه حالت جامد جایگزین کنید و شاهد بهبود خیره‌کننده عملکرد آن نسبت به قبل باشید. البته یک حافظه SSD نمی‌تواند جایگزین پردازنده یا کارت گرافیک شود، اما می‌تواند یک سیستم قدیمی یا ارزان‌قیمت را به گزینه‌ای قابل قبول برای اجرای بازی‌های جدید تبدیل کند.

   ریش و قیچی در دستان شماست!

حالا سیستم قدیمی و ضعیف شما تا حد ممکن آماده اجرای بازی‌های رایانه‌ای شده، باید ببینید بازی آماده اجرا روی سیستم شما هست یا نه؟ یادتان باشد که وقتی با چنین سیستمی سراغ بازی کردن می‌روید، قبل از هرچیز باید وارد بخش تنظیمات بازی شده و همه‌چیز را تا حد ممکن پایین بیاورید. گزینه‌هایی مثل کیفیت سایه و انیمیشن‌های محیطی و دیگر افکت‌های تصویری را حذف کنید. در حالت پایه تنظیمات گرافیکی احتمالا سیستم قدیمی شما به‌خوبی می‌تواند از پس بازی‌های نسبتا جدید و سنگین بربیاید. البته الزاما نباید همیشه با حداقل کیفیت بازی کنید و درصورتی که لپ‌تاپ شما به‌خوبی در حال اجرای بازی است، می‌توانید بعدا این تنظیمات را تا جایی که عملکرد سیستم با مشکل مواجه نشود بالا ببرید.

به‌خاطر داشته باشید بازی کردن با یک لپ‌تاپ ضعیف یا قدیمی ایده‌آل نیست و حتما باید از خیر برخی چیزها بگذرید، اما در صورتی که این نکته‌ها را رعایت کنید، می‌توانید از حداکثر کارایی ممکن لپ‌تاپ‌تان استفاده کنید.