۰ نفر

چالشی تازه پیش روی ارز دیجیتال فیس بوک

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۶:۲۲
کد خبر: 389051
چالشی تازه پیش روی ارز دیجیتال فیس بوک

«مارک زاکربرگ» برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای رونمایی رسمی از ارز دیجیتال خود یعنی «لیبرا» در نیمه دوم سال 2020 دارد ولی بسیاری از فعالان عرصه فناوری معتقدند با توجه به اتفاقات اخیر، شاید این رؤیای فیس‌بوک دست یافتنی نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، ارز دیجیتال فیس‌بوک که تاکنون نه میان بیشتر قانونگذاران جهان جایی داشت و نه فعالان عرصه اقتصادی، حالا با دردسر جدیدی مواجه شده است چراکه در طول چند روز 7 شرکت بزرگ به‌دلایل مختلف از پشتیبانی از ارز دیجیتال فیس‌بوک منصرف شده‌اند و این تازه آغاز دردسرهای «مارک زاکربرگ» است.

یک رمز ارز و صد مشکل

وقتی فیس‌بوک از ارز دیجیتال خود یعنی «لیبرا» خبر داد، بسیاری معتقد بودند بیت‌کوین حالا دیگر جای خود را در جهان به اندازه کافی باز کرده و اصولاً «مارک زاکربرگ» با ارائه این ارز دیجیتال، عملاً تنها آرزویی بلندپروازانه را در سر می‌پروراند. آنها معتقد بودند «لیبرا» نمی‌تواند جای خود را به این راحتی‌ها در جهان باز کند. این، دقیقاً تازه‌ترین موضع «جیمی دیمون»، رئیس بانک «جی‌پی‌مورگان» امریکاست که اعتقاد دارد رونمایی رسمی از«لیبرا» هرگز محقق نخواهد شد.

وی اعتقاد دارد، مجرمان با استفاده از لیبرا می‌توانند فعالیت‌های غیرقانونی همچون پولشویی، قاچاق عتیقه، قاچاق اسلحه و...  انجام دهند پس هرگز درخواست همکاری «مارک زاکربرگ» را نمی‌پذیرد. وی البته به «بیت‌کوین» نیز همین نگاه را دارد و آن را یک پروژه متقلبانه برای پولشویی و... می‌داند. این، تنها مشکل بنیانگذار فیس‌بوک برای ارائه رسمی«لیبرا» نیست چرا که بتازگی و درست وقتی فیس‌بوک از نقشه‌هایش برای لیبرا در سال 2020 خبر داد، 7 شرکت بزرگ که عمدتاً در زمینه پرداخت‌های دیجیتال فعالیت دارند از انجمن اداره‌ کننده این پروژه، خارج شدند؛ کمپانی‌هایی که پژوهشگران، آنها را به‌عنوان کلیدهای اصلی تراکنش لبیرا در آینده می‌شناسند.

اولین کمپانی بزرگی که از همکاری با «لیبرا» انصراف داد، paypal است که این کار را در 4 اکتبر انجام داد سپس در 11 اکتبر کمپانی‌های بزرگ دیگری همچون ویزا، مسترکارد، استرایپ و Mercado Pago و درنهایت هم  ای‌ بی(eBay) از مجمع لیبرا خارج شدند. اما شاید بتوان گفت ضربه نهایی به فیس‌بوک را خروج شرکت بوکینگ هولدینگ از مجمع لیبرا  وارد کرد. این شرکت در زمینه مسافرت آنلاین پیشرو است و از طریق سرویس‌هایی مانند کایاک و آگودا 41درصد از بازار سفرهای آنلاین را در اختیار دارد.

با این اتفاق، عملاً از ۲۸ پشتیبان اصلی ارز دیجیتال فیس بوک، تنها ۲۱ شرکت باقی مانده‌اند و به‌طور رسمی عضو مجمع لیبرا هستند. گفتنی است انجمن اداره‌ کننده پروژه لیبرا عملاً یک نهاد غیرانتفاعی محسوب می‌شود که دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس قرار دارد و عملاً قرار است این انجمن بر تصمیمات عمده‌ای که درباره این پول مجازی گرفته می‌شود نظارت کند که البته اگر وضع به‌همین منوال پیش برود، با خروج اعضا از آن احتمالاً این انجمن نیز تضعیف شده و دیگر کارآیی خود را نخواهد داشت.

این به معنای طوفانی بزرگ برای فیس‌بوک و پروژه تازه‌اش محسوب می‌شود چون حالا دیگر بزرگ‌ترین کمپانی‌های پرداخت دیجیتال جهان از آن دل کنده‌اند. مدیران این پردازشگرهای پرداخت دیجیتال می‌گویند که نیاز به قوانینی ویژه دارند تا بتوانند لیبرا را از هرگونه کلاهبرداری، پولشویی، دور زدن تحریم‌ها و... مبرا کنند و ازسوی دیگر باید گفت برای بیشتر سردمداران کشورها بسیار سخت است که حتی با وجود قانونگذاری‌هایی مشخص، به لیبرا اعتماد کنند.

اروپا علیه لیبرا

یکی دیگر از مشکلات فیس‌بوک در زمینه ارز دیجیتال «لیبرا»، اقدام‌های بین‌المللی علیه آن است. در تازه‌ترین موج حملات علیه این ارز دیجیتال، اتحادیه اروپا راهکاری جدید در پیش گرفته است یعنی در جدیدترین اقدام اتحادیه اروپا، ورود این ارز دیجیتال به اروپا ممنوع اعلام شده است. وزیر اقتصاد فرانسه دراین باره گفت: فرانسه، ایتالیا و آلمان با همکاری یکدیگر از ورود ارز لیبرا به اروپا جلوگیری خواهند کرد و خاک اروپا هرگز به این ارز دیجیتال خوشامد نخواهد گفت.

 وی گفت: لیبرا تهدیدی برای حاکمیت ملی ما محسوب می‌شود و حتی قانونگذاری‌هایی مشخص هم برای پایین آوردن میزان خطر این ارز دیجیتال کافی نخواهد بود چرا که لیبرا از کشورها می‌خواهد حاکمیت پولی و مالی خود را با کمپانی‌های خصوصی به اشتراک بگذارند و این، شدنی نیست و قطعاً به اقتصاد اروپا ضربه وارد می‌کند.

البته موضوع لیبرا در داخل امریکا نیز با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود و قرار است «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک برای ادای پاره‌ای توضیحات در 23 اکتبر در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان حاضر شود. البته این نخستین حضور وی در کنگره نیست و پیش از این نیز برای توضیح دادن درباره ماجرای کمبریج آنالیتیکا و رسوایی افشای اطلاعات شخصی ده‌ها میلیون نفر مجبور شد در کنگره حاضر و به ابهامات نمایندگان پاسخ دهد.

 با وجود همه این مشکلات، «مارک زاکربرگ» همچنان امیدوار است و می‌گوید: شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و سرویس‌هایی پرطرفدار همچون اسپاتیفای، اوبر و کمپانی Andreessen Horowitz از شرکای ما در مجمع لیبرا هستند و تاکنون بیش از 1500 نهاد علاقه‌مندی خود را برای پیوستن به پروژه لیبرا اعلام کرده‌اند. ما با ایمان بدرستی کار خود، راهمان را ادامه می‌دهیم. فیس بوک با دارا بودن میلیاردها کاربر جهانی و سود سالانه ده‌ها میلیارد دلاری حالا باید ببیند چگونه می‌تواند از موانع موجود بر سر راه پروژه جدیدش یعنی ارز دیجیتال لیبرا عبور کند. به‌هرحال این پایان لیبرا نیست ولی پروژه جدید فیس‌بوک قطعاً راهی سخت برای ادامه در پیش خواهد داشت. این روند شاید هر روز هم سخت‌تر از روز قبل شود مگر اینکه فیس‌بوک بتواند با دلیل‌هایی قاطع، نگاه‌ها را تغییر دهد.