۰ نفر

مجوز تولید بیت‌کوین

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 388805
مجوز تولید بیت‌کوین

6 مردادماه هیأت وزیران، با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به‌عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حال با گذشت دو ماه از به‌رسمیت شناختن تولید بیت‌کوین قرار شده از هفته جاری وزارت صمت به‌صورت رسمی به تمام فعالان این حوزه مجوز دهد، البته مجموعه‌هایی می‌توانند در تولید بیت کوین فعال شوند که وزارت صمت ماهیت صنعتی بودن آنها را تأیید کرده باشد.

بدین جهت افرادی که می‌خواهند در خانه و سایر فضاهایی که کاربرد تجاری و تولیدی ندارد، بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال تولید کنند مشمول دریافت مجوز نمی‌شوند و فعالیت آنها قاچاق محسوب می‌شود. بنابراین تولید بیت‌کوین زمانی از سوی وزارت صمت مورد تأیید قرار می‌گیرد که آن مجموعه در زمره صنعتی‌ها باشد. از طرفی، کسانی که می‌خواهند برای دریافت مجوز تولید بیت‌کوین از وزارت صمت اقدام کنند باید بدانند که فروش بیت‌کوین در صرافی‌های کشور ممنوع است و در صورت هرگونه گزارش جلو فعالیت تولیدکننده ارز دیجیتال گرفته خواهد شد.

دو روش برای فروش

هر کسی که می‌خواهد در تولید ارز دیجیتال فعال شود، ارز حاصل از آن را از دو طریق می‌تواند به‌دست بیاورد؛ یک آنکه برای خرید مواد اولیه تولید، پول آن را از طریق ارز دیجیتال پرداخت کند، در این صورت از پتانسیل یاد شده می‌توان چالش‌های ارزی کشور را حل کرد. برخی از تولیدکنندگان بخصوص مجموعه‌هایی که تولیداتشان صادرات‌گرا نیست، در جابه‌جایی و خرید ارز مشکلاتی دارند بدین جهت با ارز دیجیتال امکان انتقال پول برای آنها فراهم خواهد بود، چرا که این بخش مشمول تحریم‌ها نیست.

راه دیگر برای فروش ارز دیجیتال، ارائه آن در بازارهای جهانی است، در این صورت فرد تولیدکننده ارز دیجیتال می‌تواند ارز به دست بیاورد و آن را وارد کشور کند یا اینکه کالای مورد نیاز کشور را وارد کند. البته راه دیگری هم وجود دارد که همچنان غیرقانونی و مصداق قاچاق است، دراین روش تولیدکننده ارز دیجیتال می‌تواند سراغ صرافی‌های داخلی برود و در قبال فروش ارز دیجیتال، دلار دریافت کند. درا ین میان دولت بارها تأکید کرده است که فروش بیت کوین یا ارز‌های دیجیتال در داخل کشور ممنوع است. آنگونه که اطلاع یافتیم در شهرک‌های صنعتی فعالیت تولیدکنندگان بیت کوین متوقف نشده است و تمام کسانی که از مدت‌ها پیش وارد این عرصه شدند، در حال تولید ارز دیجیتال هستند. در گپ و گفتی که با برخی از فعالان این حوزه داشتیم آنها گفتند که چند ماه پیش دستور توقف فعالیت تولیدکنندگان ارز دیجیتال در شهرک‌های صنعتی شنیده شد، ولی به مرور زمان مجموعه‌های نظارتی جلو فعالیت ما را نگرفتند و تاکنون هم ادامه داشته است.  محمدحسین صباغی یکی از تولیدکنندگان بیت کوین در شهرک صنعتی می‌گوید که ما منتظر ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم تا با ارائه مدارک فعالیت خود را قانونی و مجوز تولید ارز دیجیتال را بگیریم.

صدور مجوز از این هفته

یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش عنوان نشود  گفت: به احتمال زیاد از هفته جاری تولیدکنندگان ارز دیجیتال می‌توانند به وزارت صمت رفته و درخواست برای گرفتن مجوز ارائه دهند. به‌نظر می‌رسد شمارش معکوس برای فعالیت رسمی بیت کوین در ایران آغاز شده است. فعالان حوزه ارز دیجیتال می‌توانند خارج از شائبه‌هایی که برای آنها ایجاد شده بود، فعالیت کنند. یکی از تولیدکنندگان ارز دیجیتال که سه سالی است وارد این حوزه شده است، می‌گوید: خیلی از کشورها تولید ارز دیجیتال را به‌رسمیت شناختند اما در ایران دوره به‌رسمیت شناختن آن بسیار طولانی شد، در این میان یکی از خواسته‌های ما این است که فروش ارز دیجیتال در کشور آزاد شود، این امر به قیمت دلار هم کمک خواهد کرد. به‌گونه‌ای که دلار کاهش بیشتری را تجربه کند.

تب دلار فروکش می کند

اصغر شایان ادامه می‌دهد: مردم همواره تب خرید دلار را دارند از این‌رو ارز دیجیتال کمک می‌کند تا این تب فروکش کند و مردم به‌سودآوری برسند، این به‌شرطی است که فروش ارز دیجیتال در کشور آزاد شود. اما دولت این موضوع را نپذیرفته و حتی در آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده آمده است، استفاده از رمزارز‌ها (فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده) صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملان صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.