۰ نفر

استارتاپ‌ها ستاره‌های جیتکس 2019

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 387065
استارتاپ‌ها ستاره‌های جیتکس 2019

امارات متحده عربی از 14 تا17 مهرماه میزبان نمایشگاه جیتکس 2019 بود و طی آن بزرگان عرصه فناوری از 140کشور جهان گردهم جمع شدند تا علاوه بر نمایش آخرین دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف تکنولوژی، بازارهای جدید پیدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  ایران هم برای پنجمین سال متوالی در این نمایشگاه حضور یافت و پاویون ایران با 10 شرکت دانش بنیان ایرانی در کنار 64 پاویون از دیگر کشورهای جهان برپا شد.

هوش مصنوعی و 5G در صدر

امسال سی و نهمین دوره این نمایشگاه در مرکز تجارت جهانی دوبی برپا شد و در قالب آن، موضوعات مختلف آی‌تی و فناوری در حدود ۲۰ بخش مختلف که در بیش از ۱۰ صنعت کاربرد دارند، مورد توجه قرار گرفت. هرچند بیشترین تمرکز این نمایشگاه بر فناوری نسل پنجم اینترنت(5G) و هوش مصنوعی بود ولی از حوزه‌های دیگر غالب در این نمایشگاه می‌توان به سخت افزار، نرم افزار، رایانش ابری، بلاکچین، خانه‌های هوشمند، محل کار هوشمند، حمل‌ونقل در آینده و هواپیمای بدون سرنشین هم اشاره کرد. امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و دیتاسنترها، بانکداری، کشاورزی فناورانه، روبات‌ها و پرینت سه‌بعدی هم از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود که به آن توجهی ویژه شده است. حضور فعالانه استارتاپ‌ها و جوانان فعال در حوزه فناوری که می‌توانند در اقتصاد جهان نقشی مهم ایفا کنند هم بخشی دیگر از نقطه عطف نمایشگاه امسال بود و در بخش استارتاپ‌ها عنوان شد که انتظار می‌رود میزان هزینه برای آی‌تی جهان تا پایان سال‌جاری میلادی، به 160میلیارد دلار برسد.

در این نمایشگاه که در قالب 4هزار و 800 غرفه برپا شد، بیشتر مدیران ارشد کمپانی‌های مطرح جهان در بخش‌های مختلف میزگرد، سخنرانی، ورک‌شاپ‌های یک روزه و... حضور یافتند. گفتنی است در این رویداد 250 سخنران از کمپانی‌های برتر تکنولوژی جهان به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مختلف پرداختند.

استارتاپ‌ها، ستاره‌های آینده جیتکس

در نمایشگاه امسال کشورهای مختلفی حضور یافتند که از جمله آنها می‌توان به امریکا، مصر، آفریقای‌جنوبی، نیجریه و... اشاره کرد. به‌عنوان مثال مصر با دو غرفه برای پانزدهمین بار در این نمایشگاه شرکت کرد و 18 کمپانی مصری در این غرفه‌ها حضور داشتند. این کمپانی‌ها در زمینه اپلیکیشن‌های تعاملی تلفن همراه، اینترنت اشیا، امنیت اطلاعات، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شبکه 5G، تحصیلات دیجیتال و... خدمات ارائه می‌دهند. همچنین 10 استارتاپ مصری در بخش «ستاره‌های آینده جیتکس» حضور یافتند. «ستاره‌های آینده جیتکس» یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای استارتاپی منطقه خاورمیانه و آفریقاست که تعداد زیادی از استارتاپ‌های جهان را جذب خود کرد.

مصر در زمینه‌ آی‌تی اعتباری ویژه دارد و طی سال های اخیر به‌عنوان یکی از قطب‌های آی‌تی شناخته می‌شود و تاکنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تکنولوژی داشته است به‌گونه‌ای که این کشور در پنج سال گذشته به‌عنوان یکی از کشورهایی شناخته شده است که رشدی قابل توجه در حوزه‌ آی‌سی‌تی داشته و در سال 2019 نیزسریع‌ترین رشد را با نرخ 13درصد داشته است.

از دیگر کشورهایی که استارتاپ‌های آنها حضوری چشمگیر در جیتکس امسال داشتند می‌توان به آفریقای جنوبی اشاره کرد. 16 استارتاپ برجسته آفریقای‌جنوبی در این نمایشگاه به 750 استارتاپ از 75کشور دیگر پیوستند تا دستاوردها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. این استارتاپ‌ها بیشتر در زمینه اپلیکیشن‌های فرودگاهی و ابزارهای فناورانه سلامت فعالیت می‌کنند. امسال همچنین 60 کمپانی آی‌سی‌تی بحرینی برای سیزدهمین سال متوالی در جیتکس شرکت کردند.

غول‌های فناوری در دوبی

تصمیم سازان دنیای آی‌تی امسال در نمایشگاه جیتکس که به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا شناخته می‌شود، در بخش‌های مختلف خوش درخشیدند، به‌عنوان مثال مایکروسافت علاوه بر نمایش تلویزیون‌های غول‌پیکر خود با همکاری شرکت فرانسوی Arioneo، یک پروژه جدید برای محافظت از اسب‌های عربی ارائه داد و در قالب آن، یک زین اسب مجهز به شتاب‌سنج به نمایش گذاشت.

اسب دیجیتال(Digital Horse) بخشی از مجموعه پروژه‌های پیشین این کمپانی همچون AI for Good یا AI for Earth و همچنین AI for Cultural Heritage است که در هرکدام به ترتیب بهبود کیفیت زندگی مردم، زمین و میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. اما پروژه اسب دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی و آنالیز پیشرفته، اینترنت اشیا و واقعیت افزوده، 24 مورد را بررسی و آنالیز می کند که از آنها می‌توان به سلامت و تغذیه، خواب و تمرین اسب‌ها اشاره کرد. این پروژه برای اسب‌های عربی امارات که از آن به‌عنوان میراث فرهنگی این کشور یاد می‌شود بسیار جالب توجه است.

نوکیا نیز در جیتکس در حوزه فضای ابری(cloud) فعالیت گسترده‌ای داشت. هرچه کمپانی‌ها بیشتر به سمت فضای ابری می‌روند این بخش بیشتر مورد توجه هکرها قرار می‌گیرد به‌همین دلیل هم نوکیا در نمایشگاه جیتکس به امنیت فضای ابری توجه زیادی داشته است. در واقع نوکیا با همکاری کمپانی OmniClouds یک تأمین‌کننده سرویس‌های ابری، می‌خواهد ارتباط ابری را برای کارآفرینان و شرکت‌ها در اروپا، خاورمیانه و منطقه آفریقا آسان‌تر و امن‌تر کند و در این مسیر، از شبکه SD-WAN 2.0 خود استفاده کرده است. کمپانی اریکسون هم به‌دنبال محکم کردن جای پای خود در حوزه اینترنت نسل پنجم خود در خاورمیانه و آفریقاست به‌همین دلیل هم در جیتکس امسال بر این بخش تمرکز زیادی داشت.

برنامه‌های امارات

امارات متحده عربی هم امسال برنامه‌های ویژه‌ای داشت که از آن جمله می‌توان به برنامه‌هایی برای اینترنت نسل پنجم(5G) و تحول در صنعت بانکداری اشاره کرد. به‌عنوان مثال مشرق یک مؤسسه مالی پیشرو در امارات متحده عربی با همکاری کمپانی‌های Avaya و Koopid به‌دنبال یک تجربه بانکداری جدید است.سیستم جدید که به‌عنوان یک دستیار مجازی عمل می‌کند، به مشتریان بانک‌ها کمک می‌کند تا از طریق هوش مصنوعی و چت بات agent به سرویس‌های بانکی دسترسی داشته باشند. این بات می‌تواند مشتریان را شناسایی و نقل و انتقالات مالی را از هر گوشه دنیا کامل کند و این راهکار عملاً راه را باز می‌کند تا کانال‌های جدیدی برای تراکنش‌های مالی در امارات متحده عربی باز شود. امسال همچنین سیستم جدید بیومتریک «Biometric Passenger Journey» در فرودگاه بین‌المللی دوبی به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد که در این روش هیچ نیازی به ارائه گذرنامه نیست و تنها از اسکن چهره و چشم استفاده می‌شود.

یک جشنواره فروش

نمایشگاه جیتکس امسال به روال سابق یک جشنواره فروش در دل خود داشت که در بخش‌های مختلف محصولاتی را ارائه می‌داد.

در جشنواره فروش امسال انواع لپ‌تاپ، تبلت، تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش بسیار بزرگ و البته تلفن‌های هوشمند مجهز به اینترنت نسل پنجم(5G) و همچنین لوازم خانه ارائه شد. واقعیت مجازی و صنعت گیم و بازی هم در این بخش نقش پررنگی داشتند و طرفداران خود را جذب کردند به‌گونه‌ای که در جیتکس بخشی به‌نام Shopper Games هم وجود داشت. در این بخش لپ‌تاپ‌های ویژه گیم، کامپیوترهای خانگی، کنسول‌های بازی، نوت بوک‌هایی ویژه بازی و همچنین محصولاتی ویژه بازی که مبتنی بر هوش مصنوعی و واقعیت مجازی فعالیت می‌کنند هم ارائه شد.

در جشنواره فروش امسال جیتکس، فناوری‌های پوشیدنی هم حضوری چشمگیر داشتند. آمار نشان می‌دهد در سال 2018 بیش از یک میلیون واحد از فناوری‌های پوشیدنی مختلف در امارات متحده عربی به فروش رسید که انتظار می‌رود امسال این رقم بالاتر برود به‌همین دلیل هم در این بخش فروشگاه تجمع خریداران دیده می‌شد تا فناوری‌های پوشیدنی از بهترین برندها را خریداری کنند. درمقابل، با توجه به اشباع شدن بازار امارات متحده عربی، در سال 2018 شاهد کاهش 9.7درصدی فروش محصولاتی همچون لپ‌تاپ، دوربین‌های دیجیتال و تلویزیون بوده‌ایم و البته صف خریداران این بخش نیز نسبت به فناوری‌های پوشیدنی بسیار کم‌تر بود.