۰ نفر

vpn کسب و کار من است

۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 381241
vpn کسب و کار من است

چند سالی است که موضوع فروش فیلترشکن‌ها با توجه به گستردگی فضای مجازی، به موضوع داغ جامعه تبدیل شده و بعد از فیلتر شدن تلگرام، فروش این سرویس‌های غیرمجاز در کشور گسترش پیدا کرد و گاهی این سرویس‌های غیرمجاز با درگاه‌های اینترنتی مجاز در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و این امر بر فرضیه وجود مافیای فروش فیلترشکن اضافه می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، کافی است که «‌خرید فیلتر شکن» را در گوگل جست‌وجو کنید تا ببینید چند صفحه در گوگل باز می‌شود. در بسیاری از موارد خرید اشتراک از طریق سایت‌هایی صورت می‌گیرد که مجهز به درگاه پرداخت بانکی هستند، درحالی که این درگاه‌ها قاعدتا باید صرفا برای کسب‌وکارهای مجاز که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند، صادر شود.

طبق آمار در سال گذشته حدود 72‌میلیون کاربر اینترنت پهن‌باند در ایران وجود داشت که حدود 60میلیون نفر به اینترنت پرسرعت موبایل (3G و 4G‌) دسترسی داشتند و این آمار قطعا با گسترش فضای مجازی در کشور امسال به آن افزوده می‌شود. از آنجایی که برای استفاده از این اینترنت، کاربر باید تلفن همراه هوشمند در اختیار داشته باشد، می‌توان حدس زد که تعداد قابل‌توجهی از این افراد روی تلفن‌های همراه‌شان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای اطمینان از حدود این کاربران، می‌توان به یک آمار جهانی «وی‌آر‌سوشال» و «هودسوییت» مراجعه کرد. بر این اساس، در ایران دست‌کم 40‌میلیون کاربر موبایل در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، آماری که وزیر ارتباطات هم به اذعان دارد و از آنجایی که تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی جهانی (به‌جز اینستاگرام و واتساپ) ‌در ایران فیلتر هستند، می‌توان ادعا کرد که تقریبا تمام این افراد در تلفن‌های همراه‌شان از فیلترشکن استفاده می‌کنند. با ورود به چند سایت‌ میانگین فروش فیلتر شکن 10 تا 15‌هزار تومان به‌صورت ماهانه است و اگر قرار باشد چند کلمه عبور در اختیار کاربر قرار دهند برای هر کابر 10‌هزار تومان دیگر باید پرداخت شود. جالب است بدانیم که برخی از این وب‌سایت‌ها با اینکه نماد اعتماد الکترونیکی ندارند و از این رو غیرقانونی محسوب می‌شوند، محصولات خود را قانونی معرفی می‌کنند و حتی مؤلفه‎‌هایی را به‌عنوان شرایط استفاده از VPNهایشان در نظر گرفته‌اند که از طریق آنها چهره‌ای قانونی به کار خود داده‌اند. به‌طور نمونه یک وب‌سایت فروش این محصولات در قسمتی با عنوان «شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌ها» 10 شرط را برای خریداران در نظر گرفته است. به‌عنوان اولین شرط این وب‌سایت نوشته شده: «ارائه سرویس‌ها فقط برای ایجاد امنیت و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران است.»شرط دوم هم این‌طور اعلام شده: «چنانچه هر یک از کاربران از سرویس‌ها سوءاستفاده کند و به تعهد خود پایبند نباشد، تخلف صورت گرفته بر عهده خود کاربر بوده و این وب‌سایت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال متخلفین نمی‌پذیرد. همچنین در صورت مشاهده تخلف، حساب کاربر از سیستم حذف می‌شود.»

فروش فیلترشکن از درگاه‌های بانکی

عضو ناظر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای، با بیان اینکه بسیاری از سایت‌های فروش vpn مجهز به درگاه پرداخت اینترنتی هستند، گفت: افرادی که در سایت‌ها با درگاه‌های بانکی مجاز اقدام به فروش وی‌پی‌ان می‌کنند به راحتی قابل شناسایی بوده و دستگاه‌های نظارتی و متولی باید به این موضوع ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند. رمضانعلی سبحانی‌فر در رابطه با وجود مافیای تجارت‌میلیاردی فروش وی‌پی‌ان و فیلترشکن، گفت: استفاده گسترده از وی‌پی‌ان و فیلترشکن برای دسترسی به شبکه‌های مجازی فیلتر شده تجارت پرسودی را برای برخی از افراد ایجاد کرده است. شناسایی فروشندگان فیلترشکن، کار تخصصی و بسیار پیچیده‌ای است و باید متولیان و متخصصین در رابطه با عاملان فروش وی‌پی‌ان اظهارنظر کرده و اعلام کنند که این افراد داخلی و یا خارج نشین هستند.

همه روی گوشی‌هایشان دارند

«فرض کنید صبح فردا فیلترشکن‌ها از دسترس خارج شوند، به اتفاقاتی که رخ می‌دهد فکر کرده‌اید؟» این بخشی از صحبت‌های آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره موضوع فیلترشکن‌ها در مجلس بود. این در حالی است که بسیاری اعلام می کنند که تنها وزارت ارتباطات آمار بازارهای خرید فروش vpn را در اختیار دارد یکی از این افراد رضا الفت‌نسب، دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی است که در خصوص بازار VPN می‌گوید: این موضوع نیاز به یک زیرساخت دارد که دست وزارت ارتباطات است، وزیر ارتباطات همواره می‌گوید وی.پی.ان باید ساماندهی شود، در حالی که باید از ایشان پرسید چگونه این VPNها وصل می‌شود. قطعاً بازار بزرگی در زمینه فروش VPN وجود دارد و فعالان این بازار نیز آدم‌های کوچکی نیستند. خدمات VPN به‌طور کامل غیرقانونی است، اما روی همه گوشی‌ها وجود دارد. اینها همیشه به درگاه‌های بانکی وصل هستند و برخی اوقات درگاه آنها قطع می‌شود، اما دوباره به یک بانک دیگر وصل می‌شوند.به گفته الفت‌نسب وب‌سایت‌های فروش VPN هر روز مسدود می‌شوند، اما دوباره و به‌سرعت به یک درگاه دیگر وصل می‌شوند. اینها نیازی به سرمایه خاصی ندارند، اما اینکه به جایی وصل باشد و از طریق آن و بدون دردسر به فعالیت ادامه دهد، سرمایه اصلی این کار است. یک عضو انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز درباره فروش فیلترشکن‌ها می‌گوید: خیلی از اینها در حال فعالیت در کشور هستند، ولی با این حال ما نمی‌دانیم طبق چه آیین‌نامه‌ای و چگونه فعالیت می‌کنند. عدد سرمایه در گردش آنها بسیار بالاست و بازار آن هم بسیار داغ است. یعنی اگر 40‌میلیون عضو تلگرام داشته باشیم، گفته می‌شود که پنج‌میلیون آنها از VPN پولی استفاده می‌کنند. اگر قیمت متوسط هر ماه اشتراک فیلترشکن را فقط 10هزار تومان در نظر بگیریم، برابر با 50‌میلیارد تومان در ماه و 600‌میلیارد تومان در سال است.سپیده حبیبی افزود: البته این در مقابل کل درآمدهای آن بسیار ناچیز است، زیرا بسیاری از شرکت‌ها از VPN چندکاربره استفاده می‌کنند که این موضوع میانگین گردش مالی آن را بسیار بالاتر می‌برد. چون این گردش بسیار بالاست و به همین دلیل خیلی از خیر آن نمی‌گذرند و قطعاً کسانی که به رانت دسترسی دارند، این بازار را در اختیار دارند. مهم اخذ زیرساخت آن است. مثلا اگر وب‌سایتی بخواهد بلیت هواپیما بفروشد، باید زیرساخت آن را از سازمان هواپیمایی بگیرد. بنابراین وب‌سایت‌های فروش VPN نیز از جای دیگری سرویس می‌گیرند و نقش کانال فروش آن سرویس را بازی می‌کنند.به گفته این کارشناس در سیستم کسب‌وکارهای اینترنتی، روال مجوزدهی از طریق اتحادیه است، ولی قبل از آن باید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند. این نماد در واقع پیش‌شرط گرفتن سرویس درگاه بانکی است و بعد از آن می‌توانند برای اخذ مجوز از اتحادیه اقدام کنند. وی با بیان اینکه وب‌سایت‌های مذکور یک فعالیت زیرزمینی محسوب می‌شود، گفت: وب‌سایتی قانونی است که در آن امکان خرید قانونی از طریق کارت بانکی و در پایین آنها نماد اعتماد الکترونیکی وجود داشته باشد.