۰ نفر

«برلین» میزبان برترین های فناوری جهان

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۴۸
کد خبر: 379267
«برلین» میزبان برترین های فناوری جهان

این روزها آلمان میزبان بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اروپا - و به نوعی جهان - یعنی ایفا برلین (2019 IFA) است و آخرین دستاوردهای کمپانی‌های کوچک و بزرگ حوزه تلفن همراه، هوش مصنوعی، لپ تاپ، لوازم خانه، پهپادها، صنعت گیم و... در معرض دید قرار داده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، شعار امسال این نمایشگاه «تمرکز هوش مصنوعی و وسایل هوشمند» است به همین دلیل تقریباً همه گجت‌ها و محصولات ارائه شده در این رویداد هوشمند هستند.

 یک نمایشگاه 90 ساله

امسال در نمایشگاه ایفا برلین (IFA 2019) که از 6 سپتامبر (15 شهریور) آغاز شده و تا 11 سپتامبر (20 شهریور) ادامه دارد، بیش از هزار و 800 غرفه‌دار از 30 کشور جهان، آخرین دستاورد محصولات الکترونیک و لوازم خانگی خود را در معرض نمایش گذاشتند. در این نمایشگاه 6 روزه علاوه بر گوشی، لپ تاپ و...، صنایعی همچون پرینت سه‌بعدی و پهپادها نیز جایگاهی ویژه دارند و تکنولوژی کنترل وسایل با صدا و فرامین صوتی و همچنین 5G بسیار مورد توجه قرار دارد.

اما این نمایشگاه که یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی در آلمان محسوب می‌شود، از چه زمانی آغاز به کار کرد؟ این نمایشگاه در فاصله سال‌های 1924 تا 1939 رویدادی سالانه بود ولی از سال 1950 تا 2005 به صورت دوسالانه یعنی یک سال در میان برپا شد. این نمایشگاه از سال 2005 به بعد دوباره به رویدادی سالانه تبدیل شد که هر سال در ماه سپتامبر برگزار می‌شود. همچنین باید گفت این رویداد صنعتی و فناورانه ابتدا با 242 غرفه و در مساحتی بالغ بر 7 هزار مترمربع آغاز به کار کرد ولی حالا که بیش از 90 سال از برگزاری نخستین دوره این نمایشگاه گذشته، بیش از هزار و 800 غرفه و 240 هزار بازدیدکننده دارد.

 گوشی‌های تاشو در برلین

نمی‌توان یک نمایشگاه فناوری را بدون حضور سامسونگ، این غول دنیای فناوری تلفن‌های هوشمند تصور کرد. امسال سامسونگ با جبران اشتباهات گذشته خود تلاش کرد تا در برلین حضوری قدرتمند داشته باشد. این کمپانی با ارائه گوشی هوشمند تاشو the Galaxy Fold که در آن اینترنت 5G به صورت پیشفرض در نظر گرفته شده است، خوش درخشید. قرار است سامسونگ فروش این گوشی هوشمند را تا پایان ماه جاری میلادی در کره آغاز کند و البته قبل از رسیدن این محصول به امریکا، قرار است گوشی تاشو سامسونگ در آسیا و اروپا با قیمت 2هزار دلار به فروش برسد. کمپانی اپل که رقیب اصلی سامسونگ در دنیای تلفن هوشمند محسوب می‌شود هم از قافله نمایشگاه ایفا برلین جا نمانده و قرار است در 10سپتامبر یعنی 19 شهریور از آخرین نمونه‌های آیفون خود یعنی سری iPhone 11 در این نمایشگاه رونمایی کند.  این گوشی‌های آیفون نخستین گوشی‌های اپل هستند که با سیستم عامل iOS 13 کار می‌کنند به همین دلیل هم مخاطبان  و دوستداران این برند بی‌صبرانه در انتظار رونمایی از آن هستند.

 بازگشت نوکیا به میدان رقابت

امسال نوکیا با ایفای برلین به بازار تلفن همراه بازگشتی شکوهمندانه داشت. 19سال پس از عرضه گوشی نوکیا 3310، امسال شاهد تولد دوباره آن در برلین هستیم. البته این نخستین بار نیست که نوکیا نسخه آپدیت شده این گوشی نوستالژیک را ارائه می‌دهد و در سال 2017 نیز یک نمونه مدرن دوسیم کارته با صفحه نمایش رنگی از این مدل گوشی به بازار عرضه کرد. کمپانی نوکیا در نمایشگاه امسال برلین، دو مدل گوشی دیگر هم  با نام Nokia 6.2 و Nokia 7.2  رونمایی کرد که هر دو گوشی دوربین 48 مگاپیکسلی دارند.

 لپ تاپ‌هایی برای گیمرها

کمپانی تایوانی ایسوس تلاش کرد تا در زمینه  لپ تاپ‌ها با مک بوک پرو اپل رقابت کند به همین دلیل هم سری لپ تاپ‌های ProArt StudioBook را ارائه داد که کارت گرافیکی و پردازشگر مناسبی دارد. این کمپانی همچنین از لپ تاپ جدید ویژه گیم خود با نام ROG Zephyrus S GX701 رونمایی کرد که برای گیمرها بسیار مناسب است.

ایسر (Acer) هم از کروم بوک 314 خود در برلین رونمایی کرد. این لپ تاپ 14 اینچی، 4 هسته‌ای است به همین دلیل هم از سرعت بالایی برخوردار است. ایسر همچنین از سبک‌ترین نوت بوک جهان با نام Acer Swift 5 که 14 اینچی است و تنها 990 گرم وزن دارد، رونمایی کرد. این نوت بوک همچنین مجهز به وای‌فای و فناوری بیومتریک اثر انگشت برای احراز هویت است.

کمپانی تایوانی ایسر همچنین با رونمایی از صندلی 14هزار دلاری ویژه بازی‌های ویدئویی خود و تعدادی لپ تاپ جدید به میدان آمد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این صندلی تا پایان سال جاری میلادی در بازار عرضه خواهد شد. کاربر با قرار گرفتن روی این صندلی، می‌تواند به طور همزمان روی سه مانیتور بازی ویدئویی انجام دهد. یک سینی که در آن یک ماوس و همچنین یک صفحه کلید جای گرفته، از دیگر جزئیات این صندلی ویژه گیمرهاست. گیمر می‌تواند در کابین خود تا 130 درجه بچرخد که این موضوع، بازی را برای کاربران راحت‌تر و دلپذیرتر می‌کند.

 دنیای تلویزیون و ساعت هوشمند

امسال کمپانی شارپ بزرگ‌ترین تلویزیون 8K جهان را در برلین ارائه داد. یک تلویزیون 120 اینچی که قابلیت اتصال به اینترنت نسل پنجم را دارد و به جای ال سی دی، MicroLED است.

در این نمایشگاه از نخستین تلویزیون OLED آمازون که در ساخت آن از دستیار صوتی این کمپانی یعنی الکسا بهره گرفته شده و کاربر می‌تواند با فرمان‌های صوتی به تلویزیون دستور بدهد نیز رونمایی شد. البته برخی نگران نقض حریم خصوصی هستند و این کمپانی یادآور شده است که این افراد می‌توانند نمونه‌هایی از این تلویزیون را خریداری کنند که در آن میکروفن به کار نرفته و نمی‌تواند با الکسا کار کند.

ساعت هوشمند پوما با سیستم عامل Wear OS هم از دیگر محصولات جالب این نمایشگاه  است. این ساعت هوشمند یک صفحه نمایش AMOLED با اندازه 1.9اینچ دارد و پردازشگر اسنپ دراگون 3100 کوالکوم در ساخت آن به کار گرفته شده است. گفتنی است که این ساعت محصول همکاری برند پوما کمپانی فناوری Fossil است و گفته می‌شود که می‌تواند علاوه بر ردیابی وضعیت سلامت ورزشکاران، بر ضربان قلب آنها نیز نظارت داشته باشد.