۰ نفر

تحریم‌ها « هواـ فضا» را نشانه گرفت

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۳۰
کد خبر: 378632
تحریم‌ها « هواـ فضا» را نشانه گرفت

این روزها برنامه‌های هوا- فضای ایران در صدر اخبار قرار دارد و پس از بازی رسانه‌ای هفته گذشته امریکا درباره انفجاری که به واسطه نقص فنی در سایت سمنان رخ داد، این بار وزارت خزانه‌داری این کشور با هدف قرار دادن سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوا-فضا و همچنین مرکز تحقیقات فضایی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه‌های هوافضای ایران اعمال کرد؛ موضوعی که واکنش‌های متفاوتی را به‌ دنبال داشت و شاید جالب‌ترین واکنش را بتوان به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، پس از اعلام فهرست جدید تحریم‌های وزارت خزانه‌داری امریکا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار عکسی در اکانت توئیتر خود نسبت به تحریم سازمان فضایی ایران توسط امریکا واکنش نشان داد. محمدجواد آذری جهرمی در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: نمی‌توانم امریکا را حتی در این تصویر بیابم چه برسد به اینکه فضا را تحریم کند. جهان و آینده روشن متعلق به همه است و نه یک عده محدود. وی در ادامه توئیت خود خطاب به ترامپ نوشت: دونالد ترامپ تقلید از تانوس را متوقف کن. گفتنی است که تانوس یکی از شخصیت‌های سینمایی منفور است که هدف وی کشتن تعداد زیادی از مردم دنیا برای بهبود زندگی عده محدود دیگری در جهان است.

واکنش‌ها تنها به وزیر ارتباطات محدود نمی‌شود و مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا نیز با تأیید خبر تحریم‌های جدید علیه سازمان‌های فضایی ایران گفت: «امریکا به ایران اجازه نخواهد داد از برنامه فضایی به‌عنوان پوششی برای برنامه‌های موشک بالستیکی خود استفاده کند.» هفته قبل امریکا انفجار در سکوی پرتاب موشک در مرکز فضایی سمنان را نیز نشانگر فعالیت موشکی ایران دانست و بسیاری معتقدند که بازی رسانه‌ای اخیر امریکا درواقع زمینه‌سازی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بوده است.

تحریم‌هایی بی‌دلیل علیه فعالیت‌های فضایی ایران

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس درباره تأثیر تحریم جدید امریکا بر پیشرفت صنعت هوا- فضای کشور  گفت: تحریم فضایی کشورمان از سوی امریکا هیچ تأثیری در روند کاری ما چه در بخش فضایی و چه در دیگر بخش‌ها نخواهد داشت. دلیل آن نیز این است که کشور ما از نظر علمی، فنی و دانشی در بیشتر بخش‌ها بویژه بخش فضایی پیش از این نیز تحریم بوده و این، موضوع جدیدی نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن افزود: ازسوی دیگر مدارها و دیگر بخش‌ها در این حوزه جزو کنوانسیون‌های بین المللی است و قطعاً تحریم‌های امریکا را شامل نمی‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در ادامه یادآور شد: کشور ما با وجود تحریم‌ها توانسته است ماهواره را با دانش بومی خود ساخته و آماده پرتاب کند که البته این کار با همت جوانان انجام شده است. وی اعمال اینگونه تحریم‌ها از سوی امریکا را یک بازی رسانه‌ای دانست و افزود: درست است که کشور ما در پرتاب ماهواره قبلی (پیام) موفق عمل نکرد ولی این نوع شکست‌ها جزئی از کارهای علمی است که در تمام جهان رخ می‌دهد و مختص ایران نیست. به هرحال این نوع شکست‌ها با اینکه هزینه‌بر است اما زمینه کسب موفقیت‌های بعدی و بخشی از توسعه محسوب می‌شود. بنابراین جوانان ایرانی با تکیه بر دانش بومی و علمی خود به این جایگاه رسیده‌اند و مطمئناً به کار خود ادامه می‌دهند.

پیامدهای خوب تحریم برای ایران

رضا انصاری یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نیز دراین باره گفت: امریکایی‌ها تحلیل درستی از مردم کشور ما ندارند. تصور آنها این است که با اعمال تحریم‌های بیشتر می‌توانند ایران را وادار به تسلیم کنند. درحالی که اگر با روحیات مردم ما آشنایی کامل داشتند اینگونه مطالب را بیان نکرده و چنین تحریم‌هایی را اعمال نمی‌کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با بیان اینکه کشور ما سال‌هاست که تحریم بوده و در سایه تحریم‌ها و بدون کمک امریکایی‌ها توانسته به کار خود ادامه دهد، یادآور شد: معتقدم اگر امریکایی‌ها در حوزه تکنولوژی و بخصوص در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته مانند «های تک» ما را تحریم کنند، اتفاقاً به نفع ماست، چرا که کشور به خود متکی می‌شود.

انصاری ادامه داد: با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و با تکیه بر سرمایه‌های انسانی است که تاکنون توانسته‌ایم در بخش تکنولوژی‌هایی مانند هوا - فضا موفق عمل کنیم. از سوی دیگر تحریم‌ها موجب می‌شود نگاه‌ها به جای اینکه به خارج از کشور دوخته شود متمرکز و معطوف به داخل شود.

وی افزود: به‌طور خلاصه بگویم که تحریم‌های امریکا دو پیامد در کشور دارد اول اینکه عزم ملت و مسئولان کشور را برای مقاومت مدبرانه و دوراندیشانه در برابر تحریم‌های امریکا جزم‌تر می‌کند و از سوی دیگر باعث می‌شود که ما بر توانمندی‌های تکنولوژی داخل کشور خود بخصوص در حوزه هوا و فضا متمرکز شویم. بهتر است امریکا منتظر خبرهای خوبی از کشورمان در زمینه توانمندی‌های تکنولوژیک جوانان کشورمان باشد.

افزایش حساسیت امریکا نسبت به پیشرفت‌های فضایی ایران

یکی دیگر از نمایندگان مجلس که نسبت به تحریم‌های فضایی ایران واکنش نشان داد، محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است. وی دراین باره گفت: وقتی خبرهای فضایی ما ازجمله طراحی و ساخت ماهواره و موشک‌های ماهواره بر در دنیا رسانه‌ای شد، امریکا این خبرها را تاب نیاورد. وی افزود: از آن زمان تاکنون حساسیت امریکا نسبت به پیشرفت‌های فضایی ما بیشتر شده به همین دلیل به‌دنبال افزایش تحریم‌هاست و برخلاف رویه قبل که بدون اعلام، تحریم‌ها را اعمال می‌کرد اکنون قبل از اجرا، آن را رسانه‌ای می‌کند.

 نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: امریکا تاکنون با وجود تحریم‌های مختلف علیه کشور، نتوانسته است کاری از پیش ببرد و مانع پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژیک کشور شود. تحریم‌های امریکا تازگی ندارد و پیش از این نیز در حوزه فناوری هسته‌ای، تحریم‌های بسیار شدیدی اعمال کرده بود ولی دانشمندان فرهیخته ایرانی توانستند به دانش هسته‌ای دست یابند و گام‌های موفقیت‌آمیزی هم در این مسیر بردارند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد امریکا می‌خواهد با اعمال تحریم بیشتر در حوزه هوا – فضا، عدم موفقیت احتمالی کشورمان در پرتاب ماهواره بعدی را به موضوع تحریم‌ها نسبت دهد. البته حرف من بدان معنا نیست که در این کار شکست می‌خوریم بلکه به جوانان ایرانی کاملاً اعتماد دارم ولی معتقدم به هرحال هرگونه شکست در زمینه هوا و فضا جزئی از کار است و در تمام دنیا برای رسیدن به موفقیت، هزینه‌هایی نیز می‌شود. مهم این است که با وجود شکست‌های احتمالی دیگر کشور ما به راه خود ادامه می‌دهد تا به اهدافی که در مسیر هوا و فضا و دیگر بخش‌ها تعریف کرده است، دست یابد.

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز درباره تحریم‌های جدید امریکا گفت: هر کسی که چنین رفتارهایی را در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و... علیه کشو ر ما انجام می‌دهد مشخص است چنان عرصه و میدان بر وی تنگ شده است که به هر چیزی در حال چنگ زدن است.

نماینده مردم جغتای و سبزوار افزود: امریکا به انزوا کشیده شده و اگر امروز شاهد اینگونه رفتارها از آنها هستیم به‌دلیل قرار گرفتن در موضع ضعف است. سبحانی فر در ادامه گفت: چنین رفتارهای امریکا و افزایش تحریم‌ها بر روند کار ما در حوزه هوا و فضا تأثیر چندانی نخواهد گذاشت.