۰ نفر

وضعیت ارزهای مجازی در جهان چگونه است؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 378224
وضعیت ارزهای مجازی در جهان چگونه است؟

بهترین روایت از رمزارزها، احتمالا ماجرای همان پسربچه‌ای است که برای از بین بردن 20دلار، کتک خورده باشد. نوجوانی که تصمیم گرفته بود پول تو جیبی خود را تبدیل به بیت‌کوین‌ِ‌ناشناخته آن‌سال‌ها کند و بابت این تصمیم خودسرانه، بسیار شماتت شده بود، امروز میلیونر بزرگی است که داستانش سر زبان‌ها افتاده.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، هر بیت‌کوین، در کمتر از 10سال بعد از فراز و فرودهای پی‌درپی، از ارز مجازی رایگان به نرخ چند ده هزار دلاری رسیده، خودپردازهای خاص خودش را دارد و در کشورهای بزرگی مثل آمریکا، جایگاهش را پیدا کرده است. بیت‌کوین، مشهورترین رمز‌ارز این سال‌ها، امروز در کجای اقتصاد جهان ایستاده است؟

700 ارز دیجیتال مختلف

امروزه بیش از ۷۰۰ ارز دیجیتال مختلف وجود دارد اما بیت‌کوین هنوز هم در این صنعت به‌عنوان رهبر باقی مانده است.

40 %رشد دومین ارز معتبر جهان

اتر، یوم کلاسیک، دومین ارز مجازی ارزشمند در جهان ‌ماه گذشته با بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت مواجه شد.

256 میلیارد یورو ارزش ارزهای دیجیتال

میزان ارزش کل ارزهای مجازی از 5/5میلیارد یورو در سال2016 در اواسط سال 2018به 256میلیارد یورو رسیده است.

654  %رشد کاربران در 3 سال 61 %بازدهی در ایران

در حالی ‌که بازدهی دلار در یک سال گذشته در ایران، 11درصد بود این رقم برای برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تا 61 درصد هم رسید.

6000 دلار سقوط از سال 2017

از دسامبر۲۰۱۷، بیت‌کوین که در عرش بود به‌دلیل افزایش کارمزدها و کندی شدید شبکه آرام‌آرام در شیب نزولی افتاد و از حدود 20هزار دلار طی مدت 4‌ماه تا حدود 6هزار دلار سقوط کرد.

11 % کاهش قیمتو بعدیک درصد رشد

پس از سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا، ارزش بیت‌کوین ابتدا 11/1درصد کاهش یافت و سپس با حمایت برخی معامله‌گران، قیمت بیت‌کوین حدود یک درصد تقویت شد.

10 میلیارد یورو حدود 50 برابر نفت ایران

حجم تراکنش‌های ده ارز مجازی برتر بیش از 10میلیارد‌یورو است؛ یعنی اگر حجم تراکنش روزانه فروش نفت یک کشور با میزان 2میلیون بشکه و نرخ هر بشکه 60یورو باشد این میزان تراکنش کمتر از 2درصد اندازه معاملات روزانه ارزهای مجازی است.

  هم‌اکنون بیت‌کوین، اتریوم، ایکس‌آر‌پی، بیت‌کوین کش و لیت‌کوین در صدر جدول بازار ارزهای مجازی جهان قرار دارند.

  در ‌ماه آوریل سال‌جاری بیت‌کوین 200درصد نوسان را تجربه کرد.

آیا می‌توان بیت‌کوین را با خودپرداز به دلار تبدیل کرد؟

بعد از رشد و توسعه بیت‌کوین در سراسر جهان، کم‌کم نوبت خودپردازها رسید. آمریکا اینجا هم پیشقدم شد تا جایی که امروز بیشترین خودپردازهای بیت‌کوین در ایالات‌متحده‌آمریکا وجود دارد. بعد از آمریکا بیشترین خودپردازهای بیت‌کوین جهان در کانادا جای گرفته است. این کشور 606 دستگاه را در نقاط مختلف تعبیه کرده است. بریتانیا با 169دستگاه در جایگاه بعدی ایستاده و اتریش با 146و روسیه با 69، جایگاه‌های چهارم و پنجم را در اختیار دارند.

 هم‌اکنون 3443خودپرداز بیت‌کوین در سراسر جهان وجود دارد. 

  به‌طور متوسط روزانه 6خودپرداز بیت‌کوین نصب می‌شود.

63/03درصد خودپردازهای ارزهای مجازی به شکل یک‌طرفه و 36/94درصد آنها به شکل دوطرفه مشغول به کارند.

  بیشترین خودپردازهای بیت‌کوین در ایالات متحده آمریکاست. در این کشور 2134دستگاه خودپرداز بیت‌کوین نصب شده است.

حاشیه‌های رمز‌ارزی

مردم سیبری از دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین برای گرم کردن خانه خود استفاده می‌کنند! یک خانه معمولی با ۱۰۰متر فضا در ایرکوتسک، نیازمند یک رادیاتور ۱۰ کیلوواتی است. هزینه قبض برق اهالی در زمستان‌های این منطقه نیز از چندصد دلار در ‌ماه بالغ می‌‌شود. این در حالی است که 6یا 8عدد از چیپ‌های ویژه، همین کار را انجام می‌دهند، به علاوه اینکه برای صاحب خانه درآمدزایی نیز دارند.

  اگر شخصی مبلغ هزار‌دلار را در سال2013 در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کرد، دارایی او امروز به میزان 400هزار دلار ارزش داشت.

  تیم دراپر سرمایه‌گذار شناخته‌شده ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت‌کوین در 4سال آینده به ۲۵۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید.

  در تابستان سال گذشته معامله کردن ارزهای مجازی غیرقانونی اعلام شد. بعد از ممنوعیت معامله ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت‌کوین در ایران حجم معاملات بیت‌کوین از 1000به ۳۰۰ بیت‌کوین کاهش یافت.

عیب و هنر صفر و یک‌ها

معایب

تیم‌های بدون تجربه کافی

هر رمزارز اساسا یک محصول استارتاپی برای حل یک مشکل جدی است. رمزارزها یک موضوع کاملا جدید و نو هستند. در فضای رمزارزها، تیم‌های کم‌تجربه زیادی وجود دارند که در مقایسه با افراد دارای تجربه و دانش گسترده، دچار کمبود هستند.

امنیت

یکی از بزرگ‌ترین معایب رمزارزها، موضوع امنیت آن است. صرافی‌های زیادی تا به حال هک شده‌اند و میلیون‌ها دلار دارایی دیجیتال از بین رفته است. کسانی که کوین‌های خود را در آن صرافی‌ها نگهداری کرده‌اند، تقریبا همه‌چیز خود را از دست داده‌اند.

مشکلات فنی رمزارزها

 با توجه به اینکه این دارایی‌ها کاملا دیجیتال هستند، معمولا با مشکلات فنی مواجه می‌شوید؛ مثلا صرافی‌ها و بازارها ممکن است در مواقع شلوغی بسیار کند عمل کنند. در هنگام ازدحام شبکه‌ها، سپرده‌ها و برداشت‌ها غیرفعال می‌شوند. در این مواقع، درصورتی که شما نیاز به فروش یا جابه‌جایی کوین‌ها داشته باشید، در مقابل صرافی‌ها بی‌دفاع و متضرر خواهید شد.

مزایا

بازدهی مناسب

 اگر شخصی مبلغ هزار دلار را در سال 2013 در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کرد، دارایی او امروز به میزان 400هزار دلار ارزش داشت. همچنین تعدادی از کوین‌های جایگزین (آلت‌کوین) که به جمع 10توکن برتر بازار سرمایه راه پیدا کرده‌اند، در برخی ماه‌ها توانسته بودند بیش از 1000درصد افزایش قیمت را تجربه کنند.

شفافیت بیت‌کوین و رمزارزها​​​​​​​

بسیاری از رمزارزها نسبت به تعهدات خود شفاف عمل می‌کنند. اکثر آنها توضیحات، اطلاعات و سایر مطالب مربوطه را در یک طرح اولیه که سندی طولانی پیرامون کلیات پروژه و تکنولوژی آن است، ارائه می‌کنند. این اطلاعات معمولا شامل نقشه‌راه، اعضای تیم و اغلب اوقات کد آنها می‌شود.

سیال بودن​​​​​​​

سرعت و سیالیت مهم‌ترین ویژگی پول‌های دیجیتال است. زمانی که افراد در دارایی‌هایی همانند یک استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است پول‌هایشان برای چند سال قفل شود. در این شرایط تا زمانی که کسی سهامشان را خریداری نکند، شرکت به نتیجه نرسد یا عمومی نشود، در این وضعیت گیر خواهند کرد؛ اما درصورتی که این دارایی‌ها در رمزارزها سرمایه‌گذاری شود، سرمایه‌ها همیشه در جریان خواهد بود.