۰ نفر

تلگرام ارز مجازی گرام منتشر می‌کند

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸
کد خبر: 377045
تلگرام ارز مجازی گرام منتشر می‌کند

در حالی که شبکه تلگرام ارز مجازی «گرام» را تا 31 اکتبر منتشر می‌کند که برخی کارشناسان استفاده از ارزهای مجازی را راهکار دور زدن تحریم‌ها می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ارزهای مجازی تقریبا نوظهور است و چند سال بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد.بیشتر کارشناسان معتقدند استفاده از ارزهای مجازی می‌تواند برای کشورهایی که در تحریم هستند گره ‌گشا باشد یعنی این کشورها با استفاده از این ارزها می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند. البته استفاده از این ارز مخالفانی هم دارد و می‌گویند استفاده از این ارز چون قابل ردیابی نیست می‌تواند باعث فرار مالیاتی و پولشویی بشود و یا به عنوان حمایت از تروریسم استفاه شود.

در ایران نیز ارزهای مجازی تقریبا رو به رشد است و در طول یک سال گذشته و به ویژه چند ماه گذشته بخش‌های خصوصی به این موضوع پرداخته‌اند.اگرچه ورود آنها به این بخش به صورت غیر قانونی و با استفاده از برق‌های ارزان بخش کشاورزی و دامداری بوده و البته مانعی هم از سوی دولت برای آنها ایجاد شد اما به تازگی دولت تصمیم گرفته سر و سامانی به ماینرها بدهد و آنها بتوانند در قالب چارچوب و مقررات خاص ارز مجازی منتشر کنند.

خبرگزاری راشاتودی امروز نوشته است:‌تلگرام نیز به جرگه منتشر کنندگان ارز مجازی "گرام" پیوسته و تلاش می‌کند تا 31 اکتبر این ارز را منتشر کند، این شبکه طی دو ماه آینده این ارز را منتشر خواهد کرد.

بر اساس اسناد رسمی تلگرام تا 31 اکتبر از ارائه این ارز به سرمایه‌گذاران منع شده است.

نخستین بار تلگرام پلت فرم خود را با نام بلک چین در سال 2018 اعلام کرد.طی دو دوره در ماه‌های فوریه و مارس از سوی 200 سرمایه‌گذار ارزش آنها به 1.7 میلیارد دلار رسید.

گرام توسط ارز فیات حمایت و پشتیبانی نخواهد شد و توسط شبکه‌ای از کامپیوتر مدیریت می‌شود.

قرار است این شبکه طرح کیف پول دیجیتالی را بین 200 تا 300 میلیون کاربر تلگرام ایجاد کند.

البته تلگرام تنها شرکتی نیست که ارز مجازی منتشر می‌کند. فیس بوک هم وارد این عرصه شده و ارز مجازی با نام "لیبرا" منتشر می‌کند که پیش‌بینی شده است تا سه ماهه نخست سال 2020 در مقیاس جهانی عرضه شود.

در اوایل ماه آگوست هم ارز والمارت تقاضای انتشار ارز مجازی کرده بود.

در این میان برخی کشورها نیز به دنبال انتشار ارز مجازی صرفا مربوط به کشور خودشان هستند. مثلا ونزوئلا ارز پترو را سال گذشته به پشتوانه نفتی خود منتشر کرد.

اوایل این ماه نیز اعلام شد که بانک مردم چین در پی انتشار ارز دیجیتالی است که در ماه‌های آینده به بازار می‌آید.

 ونزوئلا طراحی و ایجاد ارز مجازی پترو را با هدف مقابله با تحریم های آمریکا ایجاد کرد این کشور پشتوانه این ارز را منابع نفتی و گازی خود قرار داد و به دیگر کشورها اعلام کرد در صورتی که با این ارز نفتش را بخرند با تخفیف ویژه ای همراه خواهد شد.

ارز مجازی اگرچه در در طول دو سال گذشته آهنگ کند‌تری را تا به امروز طی کرده اما سرعت آن از ابتدای امسال بیشتر شده به ویژه این که کشورها به دنبال راهکاری برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات جهانی هستند و بسیاری کارشناسان استفاده از ارزهای مجازی را به عنوان راه حل اساسی در زمینه می‌دانند.