۰ نفر

پیشرفت در حوزه فاوا از نگاه آماری

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۰۵
کد خبر: 375888
پیشرفت در حوزه فاوا از نگاه آماری

با آغاز به کار دولت تدبیر و امید، نگاه ویژه‌ای به حوزه فناوری شکل گرفت و البته برخی شاخص‌ها ازجمله رساندن اینترنت به روستاها و کمک به کسب و کار آنلاین روستاییان، در این دوران کلید زده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این شاخص را در دولت دوازدهم به‌طور ویژه مورد تأکید قرار داد تا جایی که در آخرین اظهارنظرش یادآور شده که توسعه اینترنت روستایی از رقم 36 درصد در دولت یازدهم، در دو سالی که از عمر دولت دوازدهم گذشته به 78درصد رسیده است. یکی دیگر از بخش‌هایی که در دو سال گذشته در اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته، توسعه پرشتاب اینترنت نسل سوم و چهارم در سراسر کشور است تا جایی که به گفته وزیر در حال حاضر صددرصد شهرهای کشور زیر پوشش خدمات نسل سه و چهار تلفن همراه قرار دارند که این رقم در ابتدای دولت دوازدهم، 50 درصد بوده است. همچنین اکنون 58 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور زیر پوشش نسل سه و چهار قرار دارند.

طبق آخرین آمار رگولاتوری، اپراتور اول بیش از 14.5میلیون کاربرG 3 و بیش از 15.7میلیون کاربرG 4 دارد. تعداد کاربران اینترنت نسل سوم اپراتور دوم نیز اکنون به حدود 11میلیون نفر رسیده و طبق این آمار اپراتور دوم حدود 16.6میلیون کاربر اینترنتG 4 دارد. در این میان سهم اپراتور سوم از مشترکان اینترنت نسل سوم کشور به حدود 2میلیون نفر می‌رسد و این رقم در زمینه کاربران اینترنت G 4نیز 2.1میلیون نفر است.

یکی از فناوری‌هایی که اکنون جهانیان به آن توجه دارند، اینترنت نسل پنجم(5G) است که این موضوع در ایران نیز مورد غفلت قرار نگرفته است. در همین راستا معاونت برنامه و بودجه وزارت ارتباطات، طرح تحقیقاتی تدوین نقشه راه نسل پنجم ارتباطی را به پژوهشگاه وزارت ارتباطات سپرد تا پس از سنجش وضعیت زیرساختی کشور، تمام زمینه‌ها ازجمله چشم انداز، تدوین قوانین و مقررات حقوقی و رگولاتوری، بررسی سرویس‌ها و کاربردها بر بستر 5G و... بررسی شود تا بتوان نسل ۵ را به‌صورت آزمایشی در کشور اجرا کرد. تدوین این نقشه از خرداد ۹۵ آغاز و در اردیبهشت ۹۶ به پایان رسید و در ادامه طرح نیز پروژه پیشنهاد مقررات رگولاتوری برای ارائه خدمات، به کارفرمایی سازمان رگولاتوری از تیرماه ۹۶ تا اسفند ۹۷ در این پژوهشگاه به انجام رسید. از این‌رو اکنون نسل پنجم ارتباطی آماده جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی آزمایشی آن است.

از دیگر شاخص‌هایی که در دولت دوازدهم رشد داشته می‌توان به وضعیت اپلیکیشن‌ها اشاره کرد که تعداد اپ‌های ایرانی در دوسال گذشته از 130 هزار به 250 هزار عدد رسیده است. محتوای ترافیک داخلی کشور نیز در این مدت تقریباً 6 برابر شده و ترانزیت ارتباطی کشور از 200 گیگابیت بر ثانیه به 1500 گیگابیت رسیده و این در حالی است که ظرفیت ترانزیت ارتباطی ایران بیش از 1.5 ترابیت برآورد می‌شود و این رقم تا پایان برنامه ششم توسعه به 30 ترابیت برثانیه می‌رسد.