۰ نفر

حضور تلفن همراه در ایران به ربع قرن رسید

۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۹
کد خبر: 372224
حضور تلفن همراه در ایران به ربع قرن رسید

روز شنبه ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۸، سیم کارت در کشور ۲۵ ساله می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۳، با واگذاری ۴ سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران رسماً آغاز شد.
بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، ابتدا در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد و به دنبال استقبال مردم، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد.
همراستا با تغییر پارادایم هاى ارتباطى در دنیا و متناسب با نیاز و تقاضای مردم، توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالى مجموعه مخابرات کشور قرار گرفت.
در ادامه و بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیأت دولت اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریال تصویب کرد و تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار شد.
با جدی شدن خصوصى‌سازى صنعت مخابرات کشور، این شرکت با درک اقتضائات جدید بازار رقابت، از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با نام تجارى همراه اول ادامه داد.
در سال ۱۳۸۹ این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در ۲۸ آذر ۱۳۸۹، پنج درصد سهام (معادل ۱۰۳ میلیون سهم) خود را در فرابورس عرضه کرد. روز ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ نماد همراه اول در بازار بورس بازگشایی شد و این شرکت از آن سال در بازار بورس حضور دارد.
شرکت ارتباطات سیار ایران با واگذارى ۱۱۰ میلیون سیم کارت در تمام ۱۲۴۶ شهر کشور و بیش از ۴۳ هزار روستا (حدود ۹۰ درصد روستاها) و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور، بیش از ۹۷ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. این اپراتور علاوه بر این که پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، پس از دریافت مجوز ارتقاى خدمات نسل ٣ و نسل هاى بالاتر از آن در تاریخ ٤ شهریور ١٣٩٣ با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را در اختیار مشترکین خود قرار داده است.
هم اکنون همراه اول با در اختیار داشتن ۳۹ هزار و ۹۰۰ سایت ۳G و ۴G گسترده ترین شبکه دیتای کشور را در اختیار دارد.
اپراتور اول در شش سال گذشته، در ارزیابی هاى رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) همواره عنوان برترین جایگاه اپراتورهای تلفن همراه کشور را برای خود حفظ کرده است.