۰ نفر

بازار داغ خرید و فروش شماره پاسپورت برای دور زدن رجیستری

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶
کد خبر: 368679
بازار داغ خرید و فروش شماره پاسپورت برای دور زدن رجیستری

به تازگی خبری در بازار تلفن همراه شایعه شده است که واردکنندگان غیررسمی و فروشندگان تلفن همراه با خرید و فروش شماره پاسپورت و سیم‌کارت، رجیستری را دور زده و کالای خود را با قیمت بیشتر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. در پی اعلام این خبر، روزنامه ایران به سراغ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فعالان بازار تلفن همراه رفت تا صحت و سقم این خبر را جویا شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  با بیان اینکه اکنون در بازار تلفن همراه یک تخلف ترکیبی وجود دارد به‌طوری که برخی از آژانس‌های مسافرتی، دفاتر مخابراتی و قاچاقچیان با همکاری هم شماره‌های پاسپورت، کارت ملی و تلفن همراه مسافران را خرید و فروش کرده و طرح رجیستری را دور می‌زنند، درباره نحوه دور زدن طرح رجیستری گفت: قاچاقچی، ابتدا اطلاعات مسافران را که شامل شماره‌های پاسپورت، کارت ملی و تلفن همراه است از آژانس مسافرتی می‌گیرد و اقدام به خرید سیم‌کارت برای آن مسافر می‌کند. سپس سیم‌کارت فرد را با کمک دفاتر مخابرات می‌سوزانند و دوباره با همان هویت برای شخص سیم‌کارت صادر می‌کنند. پیامک هم به آن سیم‌کارت جدید ارسال می‌شود اما این در حالی است که سیم‌کارت دیگر در دست صاحب اصلی نیست، بلکه در دست قاچاقچی است. به این ترتیب با این اطلاعات تلفن همراه رجیستر می‌شود و هزینه 400 تا 600 هزار تومانی هم از مصرف‌کننده دریافت می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه سامانه رجیستری هیچ باگی ندارد و این نوع دورزدن هیچ ارتباطی به این سامانه ندارد، گفت: این تخلفات قابل ردیابی است و بخش امنیت شبکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) باید تلاش کرده و این موضوع را رصد کند. مسافر وقتی اطلاعات خود را در اختیار آژانس مسافرتی می‌گذارد، آژانس با کپی اطلاعات آن را در اختیار قاچاقچیان تلفن همراه قرار می‌دهد به همین دلیل مردم باید دقت کنند تا از اطلاعات آنها سوء‌استفاده نشود.

دهقانی نیا ادعای فعالان بازار مبنی بر کمبود تلفن همراه را رد کرد و گفت: این جوسازی را فقط قاچاقچیان تلفن همراه یا نمایندگان آنها در بازار انجام می‌دهند و ادعا می‌کنند که بازار با کمبود تلفن همراه مواجه است این در حالی است که هم‌اکنون که در حال مصاحبه با شما هستم، نزدیک به 3 میلیون تلفن همراه وارداتی از منابع رسمی ثبت شده و فروش نرفته در سیستم ثبت شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این 20 شرکت مجوز واردات رسمی تلفن همراه را داشتند و در حال حاضر تعداد آن به 80 شرکت رسیده است، گفت: از این تعداد بیش از 70 شرکت فعال هستند و نیاز بازار را تأمین می‌کنند. کسانی که ادعا می‌کنند بازار با کمبود تلفن همراه مواجه است، نمی‌خواهند ارتباط ناجا و گمرک همچنان برقرار باشد. آنها می‌خواهند پول گمرک و عوارضی را مصرف‌کننده بپردازد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در پاسخ به این سؤال که طرح رجیستری چه میزان سود عاید دولت کرده است، گفت: مجموع ارزش واردات تجاری از ابتدای طرح رجیستری (مهر سال 96) تا آخر اردیبهشت 98، 635 میلیون دلار و مجموع عایدی دولت در دو بخش تجاری و مسافری بیش از 240 میلیون دلار بوده این در حالی است که پیش از این 95 درصد از این مبلغ عاید قاچاقچیان می‌شد.

دهقانی نیا در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال 97 تا آخر اردیبهشت ماه سال 98، 60 درصد از کل واردات تلفن همراه را واردات مسافری تشکیل می‌داد، افزود: از آنجایی که سامانه‌های گمرک و ناجا به هم متصل نبودند عده‌ای با پرداخت ورودی کمتر تلفن همراه را مسافری ثبت می‌کردند به همین علت میزان ثبت تلفن مسافری بیش از آمار واقعی مسافران است.

وی همچنین در ادامه به آمار واردات تلفن همراه از ابتدای سال 97 اشاره کرد و گفت: سال گذشته 11 میلیون و 555 هزار و 496 دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که شامل واردات 4 میلیون و 955 هزار و993 دستگاه تلفن همراه به‌صورت تجاری و 6 میلیون و 599 هزار و 3 دستگاه به‌صورت مسافری بوده است ولی با توجه به اینکه اکنون شرکت‌های رسمی بیشتری فعال هستند و گمرک به ناجا متصل شده است، سهم واردات تجاری بیشتر از مسافری خواهد شد به همین دلیل می‌توانیم آمار واقعی واردات تلفن همراه مسافری و تجاری از خردادماه را که تنها امکان ثبت تلفن همراه وارداتی از سوی مسافر واقعی وجود دارد را آخر شهریور ماه ارائه دهیم.

کاهش تعرفه، سد راه قاچاق

«وقتی خریدار وارد بازار تلفن همراه می‌شود و عرضه‌کننده اعلام می‌کند که تلفن همراه رجیستر شده فاقد هر نوع گارانتی وجود دارد، این موضوع نشان می‌دهد که این نوع تلفن همراه نه تنها از مبادی غیررسمی وارد کشور شده است، بلکه برخی از فعالان راه‌های دیگری برای رجیستری تلفن همراه پیدا کرده‌اند.»

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه و سیم کارت با بیان مطلب فوق گفت: نمی‌دانم از چه طریقی و چگونه تلفن همراه وارداتی از منابع غیررسمی رجیستر شده‌اند، ولی وقتی گفته می‌شود از طریق خرید و فروش پاسپورت و سیم کارت تلفن همراه رجیستر می‌شود، نشان می‌دهد که هنوز موضوع رجیستری نتوانسته است به طور کامل جلوی قاچاق تلفن همراه به بازار را بگیرد.

وی وجود تفاوت قیمت بین کالاهای وارداتی رسمی و غیررسمی را بالا دانست و گفت: وقتی خریدار با دو قیمت تلفن همراه روبه رو می‌شود یعنی تلفن همراه با گارانتی و گران و در کنار آن تلفن همراه بدون گارانتی و ارزان مواجه می‌شود بالطبع مصرف‌کننده به‌دنبال خرید نوع دوم می‌رود، چرا که اعتقاد دارد خدمات بعد از فروش خوبی نیز در کشور ارائه نمی‌شود.

رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیم کارت راه مبارزه با قاچاق را کاهش تعرفه واردات تلفن همراه عنوان کرد و گفت: پیاده کردن طرح رجیستری قطعاً هزینه‌های زیادی برای دولت داشته این در حالی است که با کاهش تعرفه واردات تلفن همراه می‌توان راحت‌تر و با هزینه کمتر جلوی قاچاق تلفن همراه را گرفت. وقتی کالا از منابع رسمی براحتی وارد کشور شود برای واردکنندگان غیررسمی و قاچاق نیز مقرون به صرفه نخواهد بود.

خرید پاسپورت تنها راه رجیستری

«تنها راهی که می‌توانیم دستگاه‌های خود را در بازار تلفن همراه بفروشیم خرید و فروش پاسپورت و سیم کارت برای رجیستری است.» احمد رضایی یکی از فعالان تلفن همراه با بیان مطلب فوق گفت: شما هم بهتر است به این موضوع نپردازید، چرا که تنها راه ما برای فروش تلفن همراه بسته می‌شود.

بهنام محسنی دیگر فعال بازار تلفن همراه نیز با تأیید این موضوع درباره قیمت خرید پاسپورت و سیم کارت برای رجیستری گفت: من به شخصه 300 هزار تومان هزینه دریافت می‌کنم و در پاساژی که کار می‌کنم بین 300 تا 500 هزار تومان برای رجیستر کردن تلفن همراه از خریدار و مصرف‌کننده دریافت می‌کنند.

این فعال بازار تلفن همراه گفت: پروسه واردات کالا برای شرکت‌های رسمی طولانی است و همین موضوع باعث شده که عرضه کالا در بازار تلفن همراه محدود باشد از سوی دیگر شرکت‌های وارد‌کننده از منابع رسمی تلفن همراه در این شرایط به نفع مصرف‌کننده کار نکرده و قیمت‌ها را بالا اعلام می‌کنند.

محسنی افزود: اکنون یک ماه ونیم از این سخن که گفته شد «با رجیستری مشکلات تلفن همراه و واردات آن حل می‌شود» می‌گذرد اما مشکل کالا در بازار حل نشده است، بنابراین فروشندگان راهی بجز فروش کالاهایی که به‌صورت مسافری و غیررسمی وارد کشور می‌شود، ندارند.