۰ نفر

چالش سن همچنان پر حاشیه

۱ مرداد ۱۳۹۸، ۵:۳۰
کد خبر: 368372
چالش سن همچنان پر حاشیه

«فیس اپ»، اپلیکیشن پرطرفدار و البته پرچالشی که این روزها زمینه ساز صف آرایی موافقان و مخالفان حضور کاربران در این اپ شده را حتماً می‌شناسید؛ اپلیکیشنی که با کمک آن می‌توانید در 20سالگی چهره 60سالگی خود را ببینید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  هرچند این اپ حالا دیگر بیش از 150 میلیون کاربر دارد ولی این سکه، روی دیگری هم دارد چرا که فیس اپ دغدغه‌های زیادی در زمینه نقض حریم خصوصی در جهان ایجاد کرده و البته بیش از همه، این امریکایی‌ها هستند که نگرانند.

یک توئیت طوفانی

اما این چالش سن از کجا آغاز شد و چرا برخی آن را خطرناک می‌دانند؟ در میانه ماه ژوئیه یعنی هفته گذشته، هشتگ چالش سن(#AgeChallenge) با حضور سلبریتی‌ها داغ شد و بلافاصله این چالش مورد توجه کاربران عادی هم قرار گرفت. همزمان با هیجان زیاد کاربران برای دانلود این اپ، منتقدان این اپ بیکار ننشستند ولی صدای آنها وقتی بلندتر شد که «Joshua Nozzi» یک توسعه دهنده    نرم‌افزار، قبل از ساعت 11شب 15ژوئیه، توئیتی با این مضمون نوشت: فیس اپ به همه عکس‌های گالری کاربران دسترسی دارد و مهم نیست که شما تنها یک عکس را انتخاب کرده اید. وی پس از این توئیت به رختخواب رفت و هرگز فکر نمی‌کرد توئیت وی، طوفانی برای فیس اپ برپا کند. صبح روز بعد وقتی از خواب برخاست متوجه شد فیس‌اپ را به یک دردسر بزرگ انداخته و شایعه شده است که روس‌ها می‌توانند همه عکس‌های قدیمی کاربران را در اختیار داشته باشند.

وی پس از این اتفاق بارها توئیت کرد که اشتباه کرده و فیس اپ فقط به عکس انتخابی کاربر دسترسی دارد و از بنیانگذار این اپ نیز عذرخواهی کرد. این      توسعه‌دهنده نرم افزار بارها گفت که این توئیت را به اشتباه انجام داده ولی ظاهراً این استدلال‌ها دیگر نمی‌تواند آتش خشم منتقدان را خاموش کند و حریف آنها شود.

12میلیون کاربر جدید

طبق اطلاعات کمپانی تحلیل و آنالیز Sensor Tower، از زمان جنجال فیس اپ یعنی از 10 جولای تاکنون 12.7میلیون کاربر جدید به این اپ افزوده شده است و تحلیلگران این مؤسسه معتقدند کاربرانی که هفته گذشته این اپ را دانلود کرده‌اند از تعداد کاربران تازه وارد در6 ماه نخست سال 2019 بیشتر بوده است. طبق آمار این مؤسسه، در ماه قبل به‌طور متوسط روزانه 65هزار کاربر جدید این اپ را دانلود کردند ولی از زمان جنجال‌ها بر سر فیس اپ، میزان کاربران این اپ به 1.8میلیون نفر در روز رسید که رقمی 26برابری نسبت به ماه گذشته است.

به هر حال وقتی در هفته گذشته فیس اپ به پردانلودترین اپ در امریکا تبدیل شد، نگرانی‌ها بالا گرفت چرا که سیاستمداران معتقدند سایه روسیه بر سر این اپلیکیشن وجود دارد؛ شبحی که سیاستمداران امریکایی را در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نیز شاکی کرد و حالا سناتورهای دموکرات که معتقدند روی کار آمدن ترامپ تنها با تلاش روسیه صورت گرفته، نمی‌خواهند این تجربه دیگر در انتخابات 2020 تکرار شود پس از کاندیداهای انتخابات 2020 خواستند این اپ را از گوشی خود حذف کنند. حتی «چوک شومر» یکی از سناتورهای دموکرات برجسته در نامه‌ای به اف‌بی‌آی و کمیسیون تجاری فدرال از نگرانی هایش درباره اپلیکیشن فیس‌اپ نوشت.

موافقان و مخالفان

اپلیکیشن فیس اپ تاکنون 150میلیون کاربر جذب کرده است که این رقم تقریباً دو برابر تعداد کاربرانی است که در نتیجه ماجرای «کمبریج آنالیتیکا»، اطلاعات شخصی شان توسط فیس بوک لو رفت و هنوز هم پس لرزه‌های این رسوایی، گریبان «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک را رها نکرده است. حال اگر اطلاعات این تعداد کاربر فیس اپ مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد چه اتفاقی رقم می‌خورد؟

این سؤالی است که ذهن بسیاری از منتقدان را مشغول کرد و این گروه شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر را به عنوان محلی مناسب برای رساندن اعتراضشان به گوش دیگران انتخاب کردند. بجز سیاستمداران، یکی دیگر از منتقدان، «متیو کوگلر»استادیار دانشگاه نیووسترن است که به اعتقاد وی، سیاست‌های فیس اپ فاقد شفافیت لازم است و هنگام دانلود نمی‌توان دریافت که دقیقاً چه اطلاعاتی از کاربر در اختیار فیس اپ قرار خواهد گرفت و چه چیز را از دست خواهید داد. در مقابل عده‌ای دیگر نگاه متفاوتی دارند به عنوان مثال«ویل استرا فاخ» یک محقق امنیت سایبری گفت: من همیشه نگران نقض حریم خصوصی هستم و نمی‌گویم که فیس‌اپ کاملاً بی‌نقص است ولی با استفاده از یک ابزار آنالیز و ردیابی عملکرد فیس اپ مطمئن شده‌ام در فیس اپ جاسوسی انجام نمی‌شود.

دردسرهای فیس اپ

فیس اپ تاکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده، به عنوان مثال در سال 2017 با کمک یکی از ویژگی‌های فیس اپ، کاربران سیاه‌پوست می‌توانستند رنگ پوست خود را تغییر دهند تا شبیه شهروندان اروپایی شوند که به همین دلیل به نژادپرستی متهم شدند و در نهایت«یاروسلاو گونچاروف» بنیانگذاراین اپ مجبور به حذف این ویژگی و عذرخواهی شد.

در ماه اوت همان سال باز هم فیس اپ به دلیل ارائه فیلتر‌های قومی که سیاه، سفید، آسیایی، هندی و... را پوشش می‌داد مورد انتقاد قرار گرفت و سرانجام «گونچاروف» مجبور به حذف این فیلترها شد. همچنین بتازگی مؤسسه «کسپرسکی» یک فیس اپ جعلی شناسایی کرده که تنها در 48ساعت 500 کاربر را قربانی بدافزارش کرده است. بدین صورت که کاربر اپ را دانلود می‌کند اما به نظر می‌رسد فیس اپ با موفقیت نصب نشده و از روی کامپیوتر حذف می‌شود اما واقعیت این است که یک بدافزار در دستگاه کاربر پنهان می‌ماند و دردسرهای بعدی آغاز می‌شود به همین دلیل هم کاربران باید فیس اپ را تنها از منابع رسمی دانلود کنند.