۰ نفر

آیا قیمت موبایل به ثبات می‌رسد؟

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
کد خبر: 366361
آیا قیمت موبایل به ثبات می‌رسد؟

قیمت موبایل با فرارسیدن فصل تابستان کاهش داشته و این به دلیل دستورالعمل‌هایی است که در حوزه واردات موبایل صادر شده چرا که سایت مسافری ریجستری بسته شده است و موبایل با عوارض قانونی وارد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قیمت موبایل با فرارسیدن فصل تابستان کاهش داشته و این به دلیل دستورالعمل‌هایی است که در حوزه واردات موبایل صادر شده چرا که سایت مسافری ریجستری بسته شده است و موبایل با عوارض قانونی وارد می‌شود.

وضعیت قیمت‌ها در بازار موبایل با کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی رو به رو بوده که برخی دلیل آن را کاهش قیمت ارز و افزایش شرکت‌های واردکننده و طرح ریجستری می‌دانند.

هنوز تعمیرات موبایل به جای خرید آن تقاضای بیشتری دارد چراکه قیمت‌ها به حد مطلوبی کاهش نیافته تا افراد بتوانند تهیه کنند.

رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه خبر داده بود که بخشی از علل بالا بودن قیمت گوشی‌های همراه به علت کمبود تعداد گوشی بوده که اکنون امکان واردات گوشی‌های همراه به صورت تجاری فراهم شده است. از ابتدای خردادماه جاری با اطلاع رسانی و تأمین ارز، اتصال سامانه رجیستری مسافری و ناجا برقرار بوده و مسافر بودن یا نبودن فرد واردکننده گوشی بررسی می‌شود و هر مسافر فقط یک گوشی می‌تواند وارد کند.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفته بود: بازار رسمی واردات به دلیل مشکلات ارزی، ثبت سفارش و … قدرت واردات نداشت در نتیجه توزیع‌کنندگان گوشی همراه از ظرفیت ایجاد شده به دلیل عدم اتصال ناجا و گمرک استفاده کرده و به اسم مسافری-که عملاً مسافری نیست- گوشی وارد کردند.

قدرت خرید پایین مردم

محمدعظیم فروتن، یکی از فروشندگان موبایل در بیرجند که وضعیت رکود بازار باعث شده که ۴ ماه مغازه‌اش را تعطیل کند،  گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت و نوسانات بازار توانایی خرید مردم کاهش یافته و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که موبایل‌هایشان را تعمیر کنند تا تعویض چراکه قیمت‌ها به حد مطلوبی کاهش نیافته است.

وی اظهار کرد: قیمت‌های بازار کاهش پنج تا ۱۰ درصدی داشته، اما بازار موبایل دچار رکود است و در بازار تقاضا بیشتر از عرضه است.

نوسانات قیمت ارز باعث نوسانات بازار می‌شود

مبین، یکی دیگر از موبایل فروشان بیرجندی است که علت کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ها را افزایش شرکت‌های وارداتی و ریجستری شدن موبایل‌ها می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت ارز باعث نوسانات بازار می‌شود، تصریح کرد: اگر بازار ثابت باشد، می‌توان خرید و فروش انجام داد، اما اکنون وضعیت بازار راکد است.

این فروشنده موبایل به کاهش توان خرید مردم اشاره و بیان کرد: وضعیت قیمت قطعات تلفن همراه و افزایش آن‌ها به گونه‌ای است که تعمیر کردن موبایل اصلاً به صرفه نیست و حتی گاهی از قیمت اولیه خود موبایل نیز بیشتر می‌شود.

وضعیت سفید خرید و فروش

سیدحامد موسوی، رئیس اتحادیه موبایل فروشان بیرجند نیز  گفت: قیمت‌های بازار نسبت به ماه‌های اول سال کاهش پنج تا ۱۰ درصدی داشته و این به دلیل افزایش واردات شرکتی و طرح ریجستری است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار در بیرجند نسبت به ماه‌های قبل بهتر شده است، اظهار کرد: وضعیت موجود بودن کالا در عرضه و تقاضا متناسب بوده و این به دلیل افزایش واردات تلفن همراه است.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان بیرجند با بیان اینکه آمار تعمیرات موبایل نسبت به خرید بیشتر است، یادآور شد: احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در ماه‌های آینده وجود دارد.

یکی از دلایل گرانی موبایل علاوه بر افزایش نرخ ارز طی یک سال گذشته کمبود تعداد گوشی همراه در بازار بود که اکنون با فراهم شدن امکان واردات گوشی‌های همراه به صورت تجاری، این مشکل برطرف شده و امیدواریم با تدابیر وزارت ارتباطات این کاهش قیمت ادامه دار باشد.