۰ نفر

گوشی ارزان؟ کو؟ کجاست؟!

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 364045
گوشی ارزان؟ کو؟ کجاست؟!

«قیمت‌ها همان قیمت‌های قبل است. کی گفته ارزان شده است؟» این جمله را مغازه‌دارهای علاءالدین می‌گویند. وقتی می‌پرسم که فکر می‌کنید تا دو ماه آینده ارزان شود؟ می‌پرسند: «مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد؟» این جملات واکنش موبایل‌فروش‌ها به ادعاهای رئیس اتحادیه‌شان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری ماه پیش به رسانه‌ها گفته بود که قیمت موبایل تا یک ماه آینده ٢٠‌درصد ارزان می‌شود. البته به جز درستی، برخی زیرمجموعه‌های استانی این اتحادیه هم خبرهای مشابه مبنی بر ارزان‌شدن قیمت موبایل تا هفته آینده، ماه آینده و... در رسانه‌ها منتشر کرده بودند. حالا دوباره اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری اعلام کرده است که قیمت‌ها تا دو ماه آینده کمتر می‌شود. به جز اتحادیه‌های صنفی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و بعد از او معاونش هم از ارزان‌ترشدن قیمت گوشی گفته بودند.

چندی پیش فلاح جوشقانی، رئیس کارگروه ریجستری گفته بود که اکنون قیمت گوشی‌های همراه حدود ٢٠‌درصد حباب دارد، به همین جهت نیاز بازار موبایل تا ٢ ماه آینده به اندازه کافی تأمین می‌شود و با ورود این گوشی‌ها قیمت حدود ٢٠‌درصد کاهش خواهد یافت.

البته خبر ارزان‌شدن قیمت گوشی تلفن همراه از تابستان ‌سال گذشته مدام روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. حالا بازاری‌ها می‌گویند جز یک نوبت در‌ سال گذشته، قیمت موبایل تغییر چندانی نداشته است. آنها می‌گویند همان یک نوبت هم گوشی چیزی حدود ١٠‌درصد و آن هم بعد از تخصیص دلار نیما به واردکنندگان ارزان‌تر شد.

 گوشی‌های دکمه‌دار نیم‌میلیون تومانی

حالا ارزان‌ترین گوشی‌های بازار، گوشی‌های دکمه‌ای غیرهوشمند هستند که قیمت‌شان به حدود ١٣٠‌هزار تومان می‌رسد. گوشی ایرانی جی.ال.ایکس ارزان‌ترین موبایل بازار است و البته قیمت گوشی‌های غیرهوشمند تا ٥٠٠‌هزار تومان هم می‌رسد که گران‌ترین گوشی‌های دکمه‌دار گوشی‌های برند بلو و نوکیا هستند. این گوشی‌ها دو سیم‌کارته هستند و حافظه‌شان تا ٣٢ مگابایت می‌رسد.

عنوان گران‌ترین گوشی‌های بازار هم مثل همیشه به برند اپل می‌رسد. حالا قیمت  گوشی‌های iPhone XS Max LLA  در بازار ایران به چیزی حدود ٢١ تا ٢٢‌میلیون تومان می‌رسد و گوشی‌های همین مدل با حافظه داخلی کمتر از ١٨ یا ١٩‌میلیون تومان است. قیمت پرچمداران سامسونگ هم که تا ١٣‌میلیون تومان برچسب خورده است.

خبر کاهش قیمت از کجا می‌آید؟

از ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری می‌پرسم که خبرهای کاهش قیمت موبایل بر چه پایه و اساسی منتشر می‌شود و او  توضیح می‌دهد: « اگر شرکت‌های وارد‌کننده بتوانند  نیاز بازار را تأمین کنند  می‌توان به کاهش قیمت گوشی موبایل امید داشت. همچنین مقوله دیگری که وجود دارد قیمت گوشی رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد و اکنون با کاهش قیمت دلار اگر نیاز بازار تأمین شود، قیمت گوشی هم کاهش پیدا می‌کند. »

آیدین آرام، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی هم درباره چشم‌انداز بازار موبایل و کاهش قیمت‌ها می‌گوید: «خبرهای منتشرشده درباره کاهش ٢٠‌درصدی قیمت موبایل بر مبنای چند فاکتور منتشر می‌شود؛ یکی مربوط به کاهش قیمت دلار است و دیگر احتکار  و قاچاق‌هایی که انجام می‌شد و حالا این مسأله تا حدی به کنترل درآمده است و این‌که  اکنون با توجه به این‌که تعداد زیادی وارد‌کننده وجود دارد، قیمت‌ها باید کاهش پیدا کند.»

فروش هوآوی پایین آمد

حالا بازار به قدری آشفته است که برخی از فروشندگان مغازه‌های خود را تعطیل یا  ادغام کرده‌اند. تعدادی هم به جای فروشندگی مغازه تعمیراتی برای خود به راه انداختند.  فروشندگان می‌گویند فروش موبایل از ‌سال گذشته بسیار کاهش داشته است و تب عوض‌کردن مداوم گوشی موبایل و برندبازی‌ها کمتر شده است.

آنها می‌گویند که در این میان گوشی پرطرفدار هوآوی هم به دلیل انتشار اخباری درباره تحریم این گوشی‌های چینی برای استفاده از اندروید باعث شده است که فروش آن تا حدی در بازار ایران کاهش داشته باشد. بازاری‌ها توضیح می‌دهند که گر چه هوآوی بیانیه داده است که در صورت رخ‌دادن این اتفاقات گوشی‌هایش را پس می‌گیرد ولی در بازار ایران که معمولا خدمات پشتیبانی برندها جایی ندارد و گوشی قاچاق در بازار فروخته می‌شود، معلوم نیست چه اتفاقی برای مصرف‌کنندگان ایرانی بیفتد. با وجود این آرام، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی برای کنترل معامله گوشی قاچاق در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: «معمولا شرکت‌ها و فروشندگان برای فرار مالیاتی ترجیح می‌دهند که کالای قاچاق خریداری کنند اما طبق بخشنامه‌ای که به‌تازگی  ابلاغ شده است، بنابر چرخش پولی مالیات دریافت می‌شود. به همین جهت اگر فروشندگان ابتدای خرید از شرکت‌های وارد‌کننده گوشی‌های مورد نیازشان را خریداری کنند باید مالیات معینی پرداخت کنند اما اگر گوشی‌های‌شان را از قاچاقچی‌ها خریداری کنند، ناچارند که براساس تعداد موبایل‌های فروخته‌شده و گردش مالی‌شان مالیات بپردازند و در این میان ممکن است میزان مالیات پرداختی‌شان چندین‌برابر مالیاتی شود که فروشندگان زمان خرید از شرکت‌هایی با واردات قانونی پرداخت می‌کنند.»

موبایل‌مان را از خارج بخریم؟

حالا ممکن است برخی مشتریان به این فکر کنند که گوشی‌های‌شان را از بازار خارج از کشور خریده و به ایران وارد کنند. فعالان بازار موبایل می‌گویند که حاشیه سود فروش موبایل برای فروشندگان بسیار پایین آمده است و بنابراین برای آنها آنچنان به‌صرفه نیست که کسی گوشی مورد نیازش را از خارج از کشور وارد کند. آنها توضیح می‌دهند که در گذشته که قیمت دلار پایین بود و چیزی حدود ٩٠‌درصد گوشی‌های بازار ایران از طریق قاچاق وارد می‌شد، واردکنندگان و فروشندگان سودهای گزافی به جیب می‌زدند اما در حال حاضر که قیمت دلار جهش داشته است و موبایل با ثبت عوارض گمرکی وارد می‌شود، قدرت خرید مشتریان پایین آمده است و دیگر بازاری‌ها نمی‌توانند حاشیه سود عجیب و غریبی به جیب بزنند.

آیدین آرام، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی هم در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اگر بخواهید  تلفن همراه‌تان را از کشوری چون دوبی خریداری کنید، علاوه بر مبلغی که پرداخت می‌کنید باید ١٤‌درصد هزینه گمرکی و عوارض مختلف پرداخت کنید که در این صورت قیمت تمام شده برای شما یا همان قیمت است و یا حتی گران‌تر از خرید همان مدل گوشی در ایران تمام می‌شود.»

در حال حاضر قیمت  جهانی گوشی سامسونگ نوت ٩  با بالاترین امکانات چیزی حدود ٧٠٠ دلار است. در حال حاضر قیمت هر دلار حدود ١٣‌هزار تومان است که با این عدد قیمت حدودی آن ٩‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان تمام می‌شود. برای واردات هر گوشی و ریجستری آن مسافران باید ١٤‌درصد قیمت آن را به صورت ٤‌درصد عوارض گمرکی، یک‌درصد عوارض هلال‌احمر  و ٩‌درصد  مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. ١٤‌درصد ٩‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان رقمی حدود یک‌میلیون و ٢٧٤‌هزار تومان می‌شود. به این ترتیب شما برای یک گوشی سامسونگ نوت ٩  که خودتان به ایران آورده‌اید، باید درمجموع رقمی حدود ١٠‌میلیون و ٣٧٠‌هزار تومان بپردازید.

قیمت این گوشی با بالاترین امکانات از نظر حافظه و پردازنده و...  در بازار ایران بین ١١‌ تا ١٣‌میلیون تومان نوسان دارد.

 بنابراین اگرچه تفاوت قیمت‌ها آنچنان زیاد نیست اما اگر مسافر خارج از کشور هستید، بد نیست که گوشی‌تان را از همان بازارهای خارجی خریداری کنید.