۰ نفر

٧ نکته برای والدین تا بتوانند از کودکانِ آنلاین محافظت کنند

۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۲
کد خبر: 362401
٧ نکته برای والدین تا بتوانند از کودکانِ آنلاین محافظت کنند

امروزه کودکان و تکنولوژی جدایی‌ناپذیر شده‌اند و حالا هم فصل مدارس تمام شده و نوبت اوقات فراغت و استراحت کودکان است. گرچه برخی از والدین در اوقات فراغت هم برای کودکان‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند و آنها را با علاقه یا به اجبار به کلاس‌های آموزشی می‌فرستند، اما کودکان هم برای بخشی از اوقات خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، هرچند تنها در تابستان نیست که کودکان به اینترنت و تکنولوژی و فضای مجازی دسترسی دارند، اما به دلیل بیشتر بودن اوقات فراغت‌شان، وقت بیشتری را برای دنیای وب و گجت‌ها می‌گذرانند. پدر و مادرها معمولا آموزش‌هایی را به کودکان‌شان می‌دهند، مخصوصا اگر بچه‌ها برای بار اول می‌خواهند به مدرسه بروند، این والدین هستند که اولین آموزش‌ها را به آنها می‌دهند. حتما همه پدر ومادرها درباره عبور از خیابان، صحبت کردن با غریبه‌ها یا بازی نکردن با قیچی و چاقو به کودکان‌شان آموزش داده‌اند، اما اینها مسائلی است که می‌دانند، حالا باید والدین فراتر از آن چیزی که می‌دانند را به کودکان‌شان آموزش دهند. صحبت کردن با غریبه‌ها دیگر تنها در کوچه و خیابان نیست، حالا کودکان شاید از بسیاری از ما بهتر بدانند که در اینترنت چطور بگردند یا در آن چه چیزهایی وجود دارد؟ به‌عنوان یک والد مهم است که شما با خطرات پنهانی آنلاین و خطرات سایبری که کودک‌تان را تهدید می‌کند، آشنا شوید. حال در این‌جا ٧ نکته ایمن کردن اینترنت برای کودکان یک تا ١٠ ساله را به شما آموزش می‌دهیم.

خطرات احتمالی که ممکن است کودک در معرض آن قرار بگیرد  

مشاهده ویدیوهای نامناسب، صریح یا خشونت‌آمیز

کلیک روی تبلیغات مضر

مواجه شدن با بازی‌های آنلاین و تهدیدات نامناسب، خطرناک و حتی حیاتی مانند Blue Wale و Momo.

به کودکان خود در مورد خطرات اینترنت و آنلاین بودن آموزش دهید

برای آنها یک مثال خوب پیدا کنید، مانند متولد شدن که یک شروع خوب برای زندگی است.

از یک فیلتر محتوا استفاده و وب‌سایت‌های نامناسب را مسدود کنید

ابزار فیلتر محتوا و ایمن کردن برنامه‌های اینترنت مثل فیلتر محتوای Chrome، Net Nanny یا FamilyShield دسترسی به محتوای بالغ و مضر را محدود می‌کند.

یک مرورگر اینترنت ایمن کودک نصب کنید

Kidrex، Maxthon و KidSplorer ٣ از بهترین مرورگرهای امن کودک هستند که فقط وب‌سایت‌ها و بازی‌های مورد قبول را ارایه می‌دهند.

کودکان کوچک خود را از برنامه‌های خاص دور نگه دارید

برای اندروید یک برنامه رایگان مانند AppLock دانلود کنید و برای iOS فقط به Settings > General > Restrictions بروید تا برنامه‌های خاص را روی کودکان‌تان ببندید.

دسترسی به برنامه‌های بازی بچه‌ها را نظارت یا محدود کنید

استفاده از زمان صفحه نمایش، یک برنامه عالی روی اندروید و iOS است که شما می‌توانید طول مدت زمانی که بچه‌ها می‌توانند از برنامه‌های خاص یا گجت‌ها استفاده کنند را کنترل و تنظیم کنید.

یک حساب جداگانه برای فرزندتان روی دستگاه‌های خود ایجاد کنید

این کار را می‌توانید به راحتی برای هر دو سیستم عامل در قسمت تنظیمات انجام دهید و نیازی به نصب نرم‌افزار اضافی نیست.

از VPN برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اخلاقی استفاده کنید

شبکه خصوصی مجازی که اصطلاحا به آن VPN می‌گویند، اما نرم‌افزارهای VPN که انواع مختلفی دارند می‌توانند فعالیت‌های روزمره شما و کودکان و خانواده‌تان را امن کنند تا از ورود هکرها و نرم‌افزارهای مخرب به سیستم و اطلاعات شما جلوگیری کنند. بهتر است برای محافظت از تمام افراد خانواده خود در هنگام جست‌وجو در شبکه و نقل و انتقالات مالی از نرم‌افزارهای امن استفاده کنید.

یک نفر از ٣ کاربر

یک مطالعه در‌سال ٢٠١٦ کشف کرد که یک نفر از ٣ کاربر اینترنت یک کودک زیر سن قانونی است.

٢ برابر بیشتر

بررسی دیگری از همان‌سال نشان داد که تعداد کودکان ٣ تا ٤ ساله که از اینترنت استفاده می‌کنند از‌سال ٢٠١٠ تا ٢٠١٥ دو برابر شده است.

افزایش استفاده از وب

تعداد کلی این آمار نیز مشخص کرد کودکان یک تا ١٠ ساله بزرگترین رشد استفاده از اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.