۰ نفر

تأیید نفوذ به شبکه دولت الکترونیک استانی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 354217
تأیید نفوذ به شبکه دولت الکترونیک استانی

وزیر ارتباطات خبر نفوذ به درگاه دفاتر پیشخوان دولت را تأیید کرد و گفت: به سامانه ۴-۳ استان نفوذ شده بود که البته اطلاعاتی از دست نرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم روز جهانی ارتباطات در جمع خبرنگاران درباره خبر نفوذ به سامانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت اظهار داشت:  این اتفاق برای شبکه دولت الکترونیک استانی بود که ظاهرا در سه یا چهار استان نفوذ شده بود و نفوذگران دسترسی گرفته‌ بودند. 

وی ادامه  داد‌: سازمان فناوری  اطلاعات ایران از دولت قبل تصمیم گرفته بود PIX استانی برای مرکز تبادل اطلاعات استانی راه‌اندازی کند و پرتالی برای راهنمایی آن بوجود آورده بود که نه این پرتال‌ها به روز رسانی شده بودند و نه PIX های استانی راه‌اندازی شده بود؛ به دلیل اینکه کار آن سرور متوقف شده بود و این سیستم‌ها در دسترس بودند نفوذ انجام شد و گزارش منتشر شده نیز صحت داشت اما تهدیدی متوجه اطلاعات کشور، دولت و مردم نشد البته سازمان فناوری اطلاعات ایران باید در این حوزه مراقبت جدی‌تر می‌کرد و اگر سامانه را نیاز نداشت آن را مسدود می‌‌کرد. 

وی همچنین درباره تدابیر لازم برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های فیشینگ در کشور گفت: یکی از 10 سامانه سپر امنیتی دژفا که به تازگی راه‌اندازی شده سامانه مقابله با فیشینگ است که واحدهایی که با هدف جعل راه‌اندازی شوند را قبل از اینکه قربانی بگیرند شناسایی می‌کنند.

وی گفت: برخی اقدامات لازم نیازمند مقررات‌گذاری و آگاهی‌بخشی است که درباره مقررات‌گذاری از 4 هفته پیش با ناجا همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ضررده بودن شرکت‌های اینترنت ثابت گفت: رشد شبکه ثابت با سرمایه‌گذاری محقق می‌شود و بین سهامداری و اداره شرکت تفاوت‌هایی وجود دارد. نمی توان از شرکت مخابرات ایران انتظار داشت که صرفا توسعه بدهد و شرکت‌های اینترنتی از آن سود ببرند. عمر ADSL در کشور به پایان رسیده و باید به دنبال روش‌های جدیدی باشیم.شاید هم پروانه جدیدی برای شرکت‌های اینترنتی به کمیسیون ارائه دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش‌های اختلال اینترنت گفت: قطعی سرویس‌های ارتباطی گزارش نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه منابع گزارش‌دهی خارجی ادعای تهیه اینترنت کشور از منابع بی‌کیفیت را مطرح کرده‌اند گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت حدود دو ماه پیش در عقد قرارداد بین‌المللی درجه پهنای باند دچار وقفه شد که بین پایان قرارداد قبلی و آغاز قرارداد جدید دو هفته فاصله افتاد و در این مدت حدود 200 گیگ از پهنای باند کشور کسر شد. از آنجا که زیرساخت همیشه باید 1.5 برابر ظرفیتی که فروخته پهنای باند موجود داشته باشد این کار زیرساخت تخلف بود و درخواست کردیم که با زیرساخت برخورد شود.

جهرمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه جعل در طرح رجیستری ممکن است گفت: تلاش‌مان بر این بوده که امکان جعل را به صفر برسانیم اما در فناوری دست بالای دست بسیار است؛ ممکن است عده‌ای جعل کنند و پروژه را دور بزنند اما می‌توانیم کشف کنیم در حال جعل هستند و به سرعت جلوی آن را بگیریم بنابر این اگر کسی به صورت مقطعی جعل کرد نقطه سیاهی در پروژه نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش وزارت ارتباطات در بازار موبایل گفت: انتظار نداریم که اقتصاد این بخش را وزارت ارتباطات مدیریت کند ما سامانه را راه‌اندازی کرده‌ایم و واردکنندگان رسمی برای تأمین ارز و ثبت سفارش دچار مشکل هستند که هیچ یک از این مشکلات با وزارت ارتباطات نیست. مشکل در تأمین گوشی‌های مورد نیاز بازار را به وزیر صنعت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش و اطلاع داده‌ام که وضع گوشی در بازار خوب نیست و باید فکر اساسی بشود.

وی ادامه داد: باید چرخه سالم ورود گوشی به کشور تسهیل شود و طی فراخوانی اعلام کنند هر کسی قادر به واردات گوشی است امکان ثبت سفارش و واردات داشته باشند

وی گفت: این موضوعات را پیگیری می‌کنم و معتقدم چرخه واردات معیوب است و بر روی بازار اثر می‌گذارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اختلالات سامانه گمرک در ثبت گوشی مسافری گفت: این سامانه اختلال ندارد کالای مسافری در گمرک دارای تعریف مشخص است عده‌ای به دلیل اینکه مسیر عادی درست کار نمی‌کند از مسیر مسافری گوشی می‌آورند که نظر ما این است که همین مسیر را تسهیل کنید که این کالاهایی که وارد می‌شوند از کانال رسمی بیایند که در این صورت تخلفی نیز رخ نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: گمرک می‌گوید بنا بر قانون کالای مسافری یعنی کسی که رفته سفر و باید اطلاعات سفر را چک کنند که این حرف بر اساس قانون کاملا صحیح است .

به گفته وی در این میان عده‌ای به دنبال سودجویی هستند و تحت عنوان فروشنده موبایل خود را معرفی می‌کنند و ابراز می‌کنند که زندگی‌شان دچار اختلال شده است. 

وی درباره آمار اخیر نصب مسیریاب‌های ایرانی گفت: مسیریاب ویز در کشور مسدود نیست و مسیریاب‌های ایرانی نشان و بلد در رقابت با ویز توانسته‌اند رشد کنند و این همان رقابت مدنظر ما است.