۰ نفر

مسابقات پیامکی بخت‌آزمایی در تلویزیون ممنوع شد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 348842
مسابقات پیامکی بخت‌آزمایی در تلویزیون ممنوع شد

با ابلاغ دستورالعملی از سوی وزارت ارتباطات به اپراتورهای موبایل، انجام مسابقات غیرمشروع بخت‌آزمایی در تلویزیون ممنوع شد و در صورت عدم رعایت این دستورالعمل برای اپراتورها جریمه جدی در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در موضوع مسابقات پیامک‌های ارزش‌افزوده که شکلی از بخت‌آزمایی دارند اخیرا جدی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر شده است. اگرچه این موضوع هنوز از جهات مختلفی دارای اشکالات و انتقادات است.

اخیرا محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابلاغ دستورالعملی به اپراتورهای موبایل درباره نظارت بر مسابقات غیرمشروع بخت‌آزمایی در تلویزیون و جلوگیری از این پدیده سوء خبر داده است.

جهرمی با بیان این‌که این دستورالعمل روز گذشته به مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شده، تاکید کرده عدم رعایت دستورالعمل برای اپراتورها عواقب جدی در پی خواهد داشت.

به تازگی آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی درباره مسابقه برنده باش، این مسابقه و شرکت در آن را مصداق قمار دانسته است.

در این پرسش از آیت‌الله مکارم سوال شده بود که در مسابقات حضوری برنده باش که از شبکه سه در حال پخش است، به شرکت‌کنندگان به ازای پاسخ صحیح به هر سوال مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی اعطا می‌شود که مبلغ جایزه اغلب از ۵ میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آنها از طریق اپلیکیشن مخصوص آن است که در صورت درست بودن جواب‌ها در یک رقابت فشرده ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد.

البته درحالی که این استفتا و پاسخ مبنی بر قمار بودن مسابقه بزرگ برنده باش واکنش گسترده‌ای بین کاربران داشت، اما روابط عمومی این برنامه در واکنش به این استفتا، آن را رد کرد و اعلام کرد فرض مطرح شده در سوال استفتا کامل نیست و بالطبع فرض ناکامل جایگاه سوال را مخدوش می‌کند.

پیش از این نیز یکی از اپراتورهای تلفن همراه در دستورالعملی استفاده از قرعه‌کشی برای جوایز سرویس‌های ارزش‌افزوده صرفا بر اساس عضویت را ممنوع اعلام کرده بود.

ابوذر مهرمنش مدیرکل سرویس‌های ارزش‌افزوده هرماه اول با اعلام این خبر اعلام کرد: بر اساس ابلاغ این اپراتور به شرکت‌های همکار در زمینه خدمات ارزش افزوده از ۱۷ فروردین ۹۸ اعطای هر نوع جایزه در قالب قرعه‌کشی صرفا بر اساس عضویت در سرویس ممنوع است و جوایز باید بر اساس فعالیت کاربران در سرویس‌ها اعطا شود که تخلف از این دستورالعمل به قطع سرویس و جریمه شرکت‌های متخلف منجر خواهد شد.

این دستورالعمل در راستای از بین بردن حالت قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی سرویس‌های ارزش افزوده موبایل بود.

جدی شدن نظارت بر رویه بخت‌آزمایی از زمانی که ماجرای تقلب در نتیجه آرای مردمی در انتخاب بهترین‌های سال برنامه صدا و سیما رخ داد، شدت گرفت. در آن زمان که شواهدی از دستکاری در نتایج قرعه‌کشی بهترین برنامه سال منتشر شد، حساسیت روی پیامک‌های ارزش‌افزوده همکار تلویزیون افزایش یافت که در آن ماجرا قرارداد تجاری شرکت مجری انحصاری خدمات ارزش افزوده تلویزیون دچار تغییراتی شد و این شرکت از بخش ارزش افزوده کناره گرفت.