۰ نفر

آشنایی با اینترنت VDSL با سرعت دانلود بالا

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 336902
آشنایی با اینترنت VDSL با سرعت دانلود بالا

سرویس اینترنت VDSL با سرعت‌های حداقل دو تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، از جمله سرویس‌های ارتباطی است که از سوی شرکت مخابرات به مشتریان خانگی و تجاری ارایه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اینترنت VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و روی بسترهای کابل‌های شبکه و یکی از استانداردهای رایج جهانی XDSL و عملکرد آن در اغلب موارد مشابه ADSL است. البته علی‌رغم شباهت‌های موجود در این زمینه، اختلافات متعددی نیز وجود دارد؛ از جمله این‌که برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند و نیاز به کابل‌کشی دارد.

فناوری VDSL از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس می‌دهد، بنابراین فاصله‌ی کاربران از مرکز مخابراتی تفاوتی ایجاد نمی‌کند و تمامی مشترکان یک سرعت اینترنت را دریافت می‌کنند اما نکته‌ای که می‌تواند روی سرعت اینترنت تأثیرگذار باشد، کیفیت کابل‌های مسی و تداخل است.

البته سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است. درواقع سرعت دانلود آن از حداقل دو تا حداکثر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن از ۱۶ تا ۲۲ مگابیت بر ثانیه را هم پوشش می‌دهد.

متقاضیان VDSL چه کسانی هستند؟

متقاضیان این سرویس، کلیه مشتریان خانگی و تجاری هستند و حداکثر میزان مجاز استفاده از ترافیک با سرعت سرویس خریداری‌شده، توسط اپراتورها تعیین می‌شود و در صورت عبور میزان مصرف مشتری از این سقف سرویس به سرعت پایه (۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) کاهش خواهد یافت.

نحوه‌ی کسر از سطح مصرف منصفانه هنگام استفاده از سایت‌های داخلی و خارجی بدین نحو است که ترافیک تعیین‌شده تحت عنوان سطح مصرف بر مبنای ترافیک داخلی تعریف شده است. بر همین اساس به ازای مصرف هر گیگابایت ترافیک داخلی یک گیگابایت از سطح مصرف منصفانه کاسته می‌شود اما با توجه به هزینه بیش‌تری که تأمین اینترنت خارجی دارد، به ازای مصرف هر ۲۰ گیگابایت، مشتری می‌تواند حداکثر ۲۰ گیگابایت ترافیک داخلی یا پنج گیگابایت فقط خارجی و یا ترکیبی از این دو را استفاده کند؛ به‌نحوی که حاصل جمع کل مصرف ترافیک خارجی با ضریب چهار و ترافیک داخلی با ضریب یک برابر ۲۰ می‌شود.

کلیه بسته‌ها بر اساس مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تدوین شده که طبق آن میزان مصرف ترافیک مشتریان نامحدود و سقف مصرف بر اساس مصرف منصفانه (FUP) محاسبه می‌شود. منظور از ترافیک داخلی هر ترافیک با میزبانی سرور در داخل کشور شامل سایت‌های داخل کشور (برای مثال دسترسی به همه سایت‌ها حاوی ویدئو و فیلم) است. ترافیک خارجی نیز هر ترافیک با میزبانی سرور در خارج از کشور و سایت‌های خارج کشور (به عنوان مثال مصارف تلگرام، اینستاگرام، توئیتر، گوگل و یاهو) خارجی حساب می‌شود.

در صورت پایان حجمFUP چه می‌شود؟

در صورت پایان حجم سطح مصرف منصفانه، سرعت مشتری به سرعت پایه معادل ۱۲۸ کیلوبیت می‌رسد، در این حالت دسترسی مشتری به محتوای داخلی و خارجی برقرار است. سرعت سرویس مشتریانی که در زمان درخواست تمایل خود را به عدم کاهش سرعت پس از پایان مصرف FUP ماهیانه اعلام کرده باشند، کاهش نمی‌یابد اما مشتری موظف به پرداخت هزینه مازاد مصرف FUP قرارداد می‌شود. بنابراین پس از اتمام سطح مصرف منصفانه مشتری می‌تواند به‌منظور جلوگیری از تنزل به سرعت پایه نسبت به خرید ترافیک اضافی اقدام کند.

بر اساس اطلاعات شرکت مخابرات ایران، آستانه‌ی مصرف منصفانه تعیین‌شده برای هر ماه در محصولات قابل انتقال به ماه‌های دیگر نیست. در سبد محصولات جدید در حالت پیش‌پرداخت و پس‌پرداخت، میزان حجم دانلود برای یک ماه بوده و به ماه بعد منتقل نمی‌شود و هم‌چنین امکان استفاده از حجم آینده نیز وجود ندارد؛ اما در صورتی که مشتری بخواهد نسبت به خرید ترافیک اضافه کند، می‌تواند به وب‌سایت این شرکت مراجعه کند.

قراردادها به‌صورت پس‌پرداخت و پیش‌پرداخت ارائه می‌شوند و پس از پایان مدت قرارداد، بر اساس درخواست مشتری و شرایط جدید قابل تمدید است. نحوه پرداخت هزینه‌ها هم بدین صورت است که پرداخت هزینه‌ها در قراردادهای پس‌پرداخت از طریق قبوض تلفن ثابت و برای قراردادهای پیش‌پرداخت از طریق سایت مخابرات مقدور است. هم‌چنین درباره‌ی درگاه‌های فروش و ثبت‌نام این سرویس و مناطق تحت پوشش آن می‌توان از طریق تماس تلفنی ۲۰۲۰، مراجعه به امور مشتریان مراکز و از طریق پورتال آگاهی پیدا کرد.

جدول تعرفه‌های سرویس VDSL مخابرات در شکل زیر آمده است:

57831429