۰ نفر

استفاده از فیلترشکن هزینه اینترنت را بالا می‌برد

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 329330
استفاده از فیلترشکن هزینه اینترنت را بالا می‌برد

چندی پیش خبری مبنی بر اعتراض کاربران در نحوه محاسبه اینترنت همراه منتشر شد، ‌خبری که اپراتورها به آن واکنش نشان دادند و اعلام کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روزنامه تعادل، چندی پیش خبری مبنی بر اعتراض کاربران در نحوه محاسبه اینترنت همراه منتشر شد، ‌خبری که اپراتورها به آن واکنش نشان دادند و اعلام کردند که تمامی هزینه‌ها طبق تعرفه محاسبه می‌شود و اپراتور هیچگونه افزایشی در تعرفه‌های خود لحاظ نکرده است، این در حالی است که همچنان کاربران اصرار بر بالا رفتن قبض‌های تلفن خود داشتند و معتقد بودند که اپراتورها بدون اطلاع کاربران اقدام به افزایش تعرفه به خصوص در بخش اینترنت همراه کرده‌اند . با دستور وزیر ارتباطات و رسیدگی به اعتراض کاربران مشخص شد کاربرانی که از فیلتر شکن استفاده می‌کنند هزینه آنها افزایش پیدا می‌کند، ‌چرا که برای استفاده از فیلتر شکن ابتدا به سرور یک کشور خارجی متصل می‌شوند تا بتوانند سایت‌ها یا برنامه‌های فیلتر شده را دور بزنند همین مساله دلیلی است برای بالارفتن هزینه‌های قبوض تلفن همراه که گفته می‌شود برخی کاربران نسبت به آن اطلاع کافی را نداشتند و به همین دلیل قبوض تلفن همراه آنها در برخی ماه‌ها با افزایش همراه بوده است .این در حالی است که تعداد زیادی از کاربران نسبت به این توضیح اپراتورها قانع نشدند و همچنان از بالا بودن تعرفه‌های اینترنت همراه شکایت دارند . در این خصوص مقرر شد تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی عملکرد اپراتورهای ارتباطی را در نحوه محاسبه قیمت اینترنت بر مبنای ترافیک داخلی و خارجی انجام دهند و گزارش آن را منتشر کنند . در این بررسی مشخص شد تمامی اپراتورهای ارتباطی تا پایان آذرماه سال از مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، پیروی کرده‌اند به گونه‌ای که طبق این مصوبه قیمت استفاده از پیام رسان‌های داخلی یک سوم و برای سایت‌های داخلی نیم بها است، در این خصوص اپراتورهای ارتباطی تخلفی نکرده‌اند و مدل قیمت‌گذاری تعیین شده از سوی رگولاتوری را رعایت کرده‌اند .

در ادامه این بررسی‌ها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به کاربرانی که معترض هستند اعلام کرده است که نحوه محاسبه‌ها از سوی اپراتورها کاملا مشخص است و کاربران می‌تواند طی تماس با اپراتورها یا اپلیکیشن حساب شخصی از نحوه محاسبه، ‌میزان اینترنت مصرفی مطلع شوند و در صورت نیاز نمودار مصرف اینترنت خود را مشاهده کنند، از سوی دیگر از اپراتورها خواسته شده است تا جزییات رفتار ترافیک اینترنت کاربران را در اختیارشان قرار دهد تا هیچ‌گونه شائبه‌ای مبنی بر افزایش تعرفه ایجاد نشود .

در همین خصوص حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است: رگولاتوری تاکید کرد؛ اگر کاربران مصداقی غیر از مصوبه در اختیار دارند می‌توانند آن را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کنند تا در دستور رسیدگی قرار بگیرد .

وی همچنین اعلام کرده است: اعلام میزان ترافیک داخلی و خارجی و نحوه محاسبه آن به تفکیک به کاربر الزامی است، ‌اما هیچ‌گونه الزامی برای میزان آپلود و دانلود وجود ندارد .

بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به تفکیک میزان مصرف داخلی و خارجی پهنای باند نحوه محاسبه اپراتورها برای استفاده از سایت‌های داخلی نصف قیمت است . در این مدل مصرف، اپراتور باید در انتهای بسته مصرفی مشترک یا پایان مصرف منصفانه وی، دقیقا و با تفکیک، اعلام کند که کاربر چه حجمی از اینترنت را مصرف داخلی داشته و چه حجم از اینترنت را برای سایت‌های خارجی استفاده کرده و حجم استفاده وی از

پیام رسان‌های بومی چقدر بوده است.گفتنی است پیش از این برخی «آی پی» آدرس‌های داخلی به دلیل آنکه در بانک اطلاعاتی اپراتورها اعلام نشده بود، از سوی اپراتورها به عنوان ترافیک داخلی محاسبه نمی‌شد که هم‌اکنون این سایت‌ها با درج IP آدرس خود، در لیست سایت‌های داخلی قرار گرفتند. از سوی دیگر برخی کاربران به دلیل آنکه از طریق فیلترشکن و VPN به اینترنت متصل می‌شوند، حتی زمانی که در یک سایت داخلی یا پیام رسان داخلی نیز حضور دارند، سیستم، آنها را با IP آدرس خارجی تشخیص داده و ترافیک خارجی برایشان محاسبه می‌شود که توصیه می‌شود کاربران در زمان اتصال به سایتهای داخلی، فیلتر شکن خود را خاموش کنند .