۰ نفر

وب سایت اطلاع رسانی هیات دولت فعال شد

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۴۲
کد خبر: 163702
وب سایت اطلاع رسانی هیات دولت فعال شد

دبیر هیات دولت از فعال شدن وب سایت اطلاع رسانی هیات دولت به آدرس cabinetoffice.ir خبرداد. در این پایگاه کوشش شده است تا امکان دسترسی سریع عموم به اخبارِ تصمیم گیری های هیات وزیران بلافاصله پس از برگزاری جلسات فراهم شود.

محسن حاجی میرزایی با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود از فعال سازی وب سایت اطلاع رسانی دولت خبر داده و نوشته است: مشارکت‌جویی و شفافیت، دو مولفه کلیدی در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای تخصیص بهینه منابع جامعه، پیشگیری از فساد و نیل به توسعه‌یافتگی است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تجربه بشری نشان داده است، اجماع ذی نفعان و رضایت نسبی آنان در بررسی و تصمیم گیری درباره موضوعات مشترک علاوه بر تامین جامعیت در تصمیمات، به پایداری بیشتر آن نیز منجر می شود، هزینه اجرای تصمیمات را کاهش می دهد و سرمایه اجتماعی را تقویت خواهد کرد.

وی می افزاید: الگوهای تصمیم‌گیریِ مشارکت‌جویانه، به درک مشترک جامعه از مسائل اصلی و راه‌حل‌ آنها می‌انجامد. چنین الگوهایی به تعمیق رابطه دولت – ملت و ارتقاء ظرفیت گفت وگوی ملی منجر می‌شود و اعتمادآفرین است.

 نهادینه‌شدن چنین فرایندی برای شناسایی مشکلات اصلی جامعه و یافتن و اجرایی‌نمودن راه‌ های حل آنها، به بیان دیگر، همان توسعه‌یافتگی است.

دبیر هیات دولت تصریح می کند: تصمیم‌گیری برای آنکه مشارکت‌‌جویانه باشد ناگزیر باید شفاف نیز باشد. آگاه‌نبودن جامعه و به‌ویژه ذی‌نفعان هر تصمیم از آنچه در این فرآیند می‌گذرد، راه را برای مشارکت آنان می‌بندد. علاوه بر این، نبود شفافیت، زمینه‌ساز فساد است و خدای ناخواسته می‌تواند انتخاب‌ها را جهت‌دار و در راستای منافع فرد یا گروه خاصی سوق دهد.

وی ایجاد شفافیت اطلاعاتی را یکی از رویکردهای مهم دولت تدبیر و امید می داند و اضافه می کند که در منشور دولت تحت عبارت پاسداری از حق، دسترسی مردم به اطلاعات و مبنای عمل قرار دادن شفافیت اطلاعاتی مورد تصریح قرار گرفته است و بر پایه این تعهد مشترک کوشش کرده که بر این پیمان استوار باشد.

تدوین آئین نامه اجرائی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و الزام دستگاه های اجرائی به ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی از جمله اقدامات دولت در توسعه شفافیت در نظام اجرائی است.

وی می افزاید: بی تردید زمانی که اطلاعات به سهولت در دسترس قرار می گیرد مسیرهای رانت ناشی از دسترسی انحصاری به اطلاعات که می تواند زمینه ساز شکل گیری فساد باشد، مسدود می شود.

حاجی میرزایی بیان می کند: در ادامه این اقدامات، اکنون مفتخرم که فعال شدن وب سایت اطلاع رسانی هیات دولت به آدرس cabinetoffice.ir را به اطلاع عموم مردم شریف ایران، فعالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برسانم. 

در این پایگاه کوشش شده است تا امکان دسترسی سریع به اخبارِ تصمیم گیری های هیات وزیران بلا فاصله پس از برگزاری جلسات فراهم شود.

 همچنین ضمن معرفی کلیه کمیسیونها و موضوعات و پیشنهادهای در دست بررسی آنها، برنامه هفتگی کمیسیون ها، دستور جلسات آن ها در دسترس عموم قرار داده شده است. 

و مهم آنکه امکان اظهار نظر درباره پیشنهاد های در دست بررسی در کمیسیون‌ها و دولت و مشارکت در برخی از نظر سنجی های مورد نیاز فراهم شده است.

وی در پایان تصریح می کند: امید دارم که این خدمت به توسعه مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری‌ها و شفافیت بیشتر در سطح دولت منجر شود.