۰ نفر

بزرگترین میلیاردر آسیا، در یک روز ۲۵ میلیارد دلار ضرر کرد!

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۴۵
کد خبر: 697987
بزرگترین میلیاردر آسیا، در یک روز ۲۵ میلیارد دلار ضرر کرد!

روز چهار‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری هیندنبورگ مجموعه شرکت‌های آدانی را متهم به "بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ شرکت‌های بزرگ" کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، گوتام آدانی، یکی از ثروتمند‌ترین افراد جهان و آسیا، هفتهٔ پر فراز و نشیبی داشته است. او در این هفته حدود ۲۵ میلیارد دلار از ثروت خود را در یک روز از دست داد.

افزایش ده‌برابری ارزش سهام مجموعه شرکت‌های او در طول سه سال گذشته این مرد ۶۰ ساله را تبدیل به یکی از ثروتمند‌ترین مردان آسیا و سومین فرد ثروتمند در جهان کرد.

این هفته گزارش بحث‌برانگیز شرکت تحقیقات هیندنبورگ مستقر در نیویورک باعث شد ارزش سهام شرکت‌های این کارآفرین استان گجرات در غرب هند ناگهان سیر نزولی پیدا کند.

گروه آدانی برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران خود تهدید کرده است که در مورد این گروه آمریکایی اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد.

این مرد ناشناس که از هیچ به همه‌چیز رسیده کیست و چگونه امپراتوری کسب‌و‌کار عریض‌و‌طویل او چنین آشفته و در‌هم‌پیچیده شده است؟

مردی از خانوادهٔ متوسط

او پس از ترک تحصیل تصمیم گرفت کار نساجی پدر را ادامه ندهد. او پیش از آنکه ادارهٔ کارخانهٔ پلاستیک برادرش را بر‌عهده بگیرد مدتی در کار تجارت الماس فعالیت کرد.

در سال ۱۹۸۸، او صادرات آدانی را بنیان گذاشت که بعد تبدیل به مجموعه شرکت‌های آدانی شد، که پرچم‌دار همه شرکت‌های تحت مدیریت و مالکیت اوست.

کسب‌و‌کار‌های او اکنون در سه گروه بزرگ تجاری هند و در زمینه‌های گوناگونی فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های او شامل بزرگ‌ترین شرکت اداره‌کننده بنادر و هم‌چنین فرودگاه‌هاست، هم‌چنین بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولید نیرو و دومین تولید‌کنندهٔ سیمان هم متعلق به اوست.

در وبسایت گروه آدانی آمده است که آقای آدانی اولین نسل کارآفرینی بوده است که با فلسفهٔ اصلی "رشد با نیکی" دیدگاه‌های آینده‌ساز خود را پیش برده است. بسیاری از صنایع و شرکت‌های این گروه به‌شدت تحت نظارت دولت هند هستند.

حمایت سیاسی

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۳ در جشن عروسی پسر گوتام آدانی در گوا شرکت کرده بود، در آن زمان نارندرا مودی، رهبر حزب مردم هند یا بهاراتیا جاناتا وزیر ارشد ایالت گجرات هند بود.

منتقدان می‌گویند پس از به قدرت رسیدن حزب مردم هند در سال ۲۰۱۴ گروه آدانی چندین قرارداد مهم و اساسی در زمینه بنادر و فرود‌گاه‌ها با دولت بست که به نظر گروه‌های مخالف دولت شاهدی بر رفیق‌بازی و لابی‌گری دولتی است.