۰ نفر

چگونه یک کسب و کار موفق در ایران راه اندازی کنیم؟

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 678576
چگونه یک کسب و کار موفق در ایران راه اندازی کنیم؟

اگر قصد دارید یک کسب و کار موفق در ایران راه اندازی کنید با وجود همه‌ی چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد هیچ زمانی بهتر از حال حاضر نیست پس وقت را تلف نکنید و راه اندازی کسب و کار خود را شروع کنید.

دنیای کسب و کار پر از ایده‌ها و فرصت‌هایی است که قبلا وجود نداشته‌اند. اگرچه، ایجاد کسب و کار موفق می‌تواند برای کسانی که بنیادی‌ترین مسائل کسب و کار را نمی‌دانند ممکن است سخت باشد. در ادامه راه اندازی یک کسب و کار موفق در ایران را در هشت مرحله برایتان توضیح داده‌ام پس تا انتها همراه من باشید.

1. ایده‌‌ای پیدا کنید که به آن علاقه دارید

اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار موفق هستید باید ایده‌ای پیدا کنید که به آن علاقه دارید. زیرا در این صورت تلاش بیشتری برای موفق شدن کسب و کارتان خواهید کرد.

2. راجع به ایده‌ی خود تحقیق کنید

قبل از اینکه کسب و کار خود را ایجاد کنید لازم است تحقیقات کافی را انجام داده و اطمینان حاصل کنید که محصول یا سرویس شما مورد نیاز بازار است. قطعا نمی‌خواهید همه‌ی زمان و انرژی خود را برای کسب و کاری صرف کنید که قرار نیست کسی از آن خرید کند.

3. طرح کسب و کار (Business Plan) خود را بنویسید

طرح کسب و کار استراتژی رشد هدفمندی است که شامل همه چیز از اهداف کسب و کار گرفته تا توسعه‌ی استراتژی کسب و کار می‌شود.

نکات کلیدی که باید در طرح کسب و کار آورده شود:

  • چشم انداز طولانی مدت و اهداف کسب و کار
  • استراتژی کسب و کار جهت به دست آوردن اهداف کسب و کار
  • جذب نیرو برای کمک به دست یابی به اهداف کسب و کار
  • تعیین هزینه‌ها و درآمدهای کسب و کار
  • ساخت برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
  • ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) جهت رصد روند کسب و کار

نوشتن بیزینس پلن کسب و کار قدمی ضروری در راه اندازی کسب و کار موفق است. با صرف وقت کافی برای آن شانس موفقیت کسب و کارتان را افزایش دهید.

4. قبل از راه اندازی یک لیست ایمیل بسازید

کسب و کار شما صرفا نباید محصول یا سرویس خود را تبلیغ کند، باید به ایجاد روابط با افرادی که می‌خواهند راجع به کسب و کارتان بیشتر بدانند نیز توجه کنید. یک روش برای انجام این کار ساخت لیست ایمیلی از این افراد قبل از راه اندازی کسب و کار است. فقط اطمینان پیدا کنید برای ثبت نام در لیست زمان کافی به آن‌ها می‌دهید.

5. راجع به ساختار کسب و کار تصمیم بگیرید

یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات برای بنیانگذاران کسب و کارها تصمیم گیری راجع به ساختار مناسب برای کسب و کار است. ساختار است که میزان مالیات، مسئولیت‌های کسب و کار و ... را تعیین می‌کند.

8 نوع ساختار شرکت در ایران وجود دارد که عبارتند از:

  • شرکت سهامی عام
  • شرکت سهامی خاص
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیرسهامی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی

همچنین قبل از انتخاب نام کسب و کار باید از ثبت نبودن نام تجاری مورد نظر برای شرکتی دیگر اطمینان حاصل کنید. بنابراین نام را با دقت انتخاب کنید که تشابه اسمی با دیگر کسب و کارها نداشته باشد و سردرگمی برای مخاطب ایجاد نشود.

6. حداقل محصول قابل عرضه (MVP) را بسازید

MVPها روش خوبی برای پی بردن به اعتبار محصول هستند اما ساخت آن‌ها در اکثر اوقات به زمان و پول نیاز دارد. یک MVP سه عنصر اصلی دارد که شامل عملکردها، کاربردی بودن و مقیاس پذیری می‌شود. اگر این سه عنصر را داشته باشید محصول قوی‌تری خواهید داشت که درنتیجه تعامل با مشتریان بالقوه و دوام کسب و کارتان بیشتر خواهد بود.

7. استراتژی بازاریابی را توسعه دهید

راه اندازی کسب و کار در ایران با چالش‌های زیادی همراه است. برای موفق شدن کسب و کارتان به بیشتر از یک ایده و علاقه به محصول یا سرویس نیاز دارید. در واقع به یک استراتژی بازاریابی جامع نیاز دارید که کسب و کارتان را وارد مرحله‌ی بعدتری بکند.

8. شبکه سازی کنید

چگونه یک کسب و کار موفق در ایران راه اندازی کنیم؟

مهم‌ترین چیزی که شما می‌توانید برای بازاریابی شرکت خود انجام دهید ایجاد روابط متعدد است. ساخت یک محصول خوب، تامین سرمایه و ایجاد تیم از وظایف ضروری است که به ساخت زیرساخت‌های کسب و کارتان کمک می‌کند.

این‌ها موارد بنیادین کسب و کار هستند و در واقع بدون بازاریابی و شبکه سازی ممکن است شرکت شما هیچ وقت موفق نشود یا محصولتان به دست مشتری نرسد. سعی کنید در لینکدین با مشتریان بالقوه در صنایع مرتبط ارتباط برقرار کنید.

در رویداد‌های شبکه سازی فعالیت‌های خود را برای افرادی که با برندتان آشنا نیستند توضیح دهید و برای این کار وقت صرف کنید. به خودتان و کسب و کارتان باور داشته باشید و حتی اگر به نظر برسد شخص علاقمند به چیزی که ارائه می‌دهید نیست تعامل با آن‌ها را به روشی دوستانه ادامه دهید که کسب و کارتان را به خاطر بسپارند.

سخن آخر

راه اندازی کسب و کار موفق در ایران به مراتب از راه اندازی کسب و کار در کشورهای توسعه یافته سخت‌تر است. زیرا شما با چالش‌های زیادی مواجه خواهید شد که متاسفانه اکثرا به دلیل نبود زیرساخت مناسب در کشور است. البته هنوز یک سری ایده‌ها و فرصت‌هایی در کشور وجود دارد که هنوز بر روی آن‌ها کار نشده است بنابراین در صورتی که ایده‌ی شما این گونه است و بازار نیز به آن نیاز داشته باشد می‌توانید کسب و کار موفقی راه اندازی کنید.

سعی کنید مسائل حقوقی کسب و کار خود را به یک وکیل با تجربه بسپارید زیرا در کشور ما قوانین مشخصی در رابطه با کسب و کارها وجود ندارد و با این کار از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری خواهید کرد. همچنین سعی کنید در زمان راه اندازی کسب و کار و حتی بعد از آن از مشاوران کسب و کار بهره ببرید.

این روزها فعالیت موفق در فضای آنلاین یکی از شاخصه‌های کسب و کارهای موفق است بنابراین از همان ابتدای راه اندازی کسب و کار بهتر است با یک مشاور دیجیتال مارکتینگ به صورت مداوم در ارتباط باشید و به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را در فضای آنلاین آغاز کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.