۰ نفر

سازمان هواشناسی خبر داد؛

بارش شدید باران در ۷ استان / هشدار به کشاورزان برای برداشت محصولات

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۸:۲۰
کد خبر: 678220
بارش شدید باران در ۷ استان / هشدار به کشاورزان برای برداشت محصولات

سازمان هواشناسی از تداوم بارش باران، برف و تگرگ طی امروز تا یکشنبه آینده در برخی مناطق خبر و نسبت به باران شدید در ۷ استان و خسارت‌های ناشی از آن هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، جنوب ایلام و شمال بوشهر رگبار، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گیلان، مازندران، خراسان رضوی و نیمه جنوبی استان‌های مرکزی، قم و سمنان بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، غرب فارس، اصفهان، جنوب و شرق لرستان، یزد، خوزستان و کرمان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی،‌سمنان و شرق تهران بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جمعه در خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کرمان، فارس و برخی مناطق بوشهر،‌ هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، یزد و شرق سمنان بارش روی می‌دهد. شنبه و یکشنبه هفته آینده در برخی مناطق ‌سواحل دریای خزر، شمال شرق، شرق و جنوب کشور بارش‌ها ادامه دارد.

طی مدت یاد شده بارش تگرگ در دامنه‌های زاگرس و بارش برف در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی و شمالی پیش بینی شده است. همچنین وزش باد شدید امروز و فردا پنجشنبه در برخی مناطق غرب، جنوب غرب، مرکز و شرق و جمعه در جنوب، شرق و جنوب شرق موجب خیزش گردوخاک خواهد شد. دریای خزر و شمال خلیج‌فارس نیز امروز و فردا مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد همراه با خیزش و نفوذ گردوخاک، کاهش دما و احتمال رخداد مه.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۱۱: گیلان، لرستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، قم، اصفهان، ایلام، همدان، مرکزی.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۱۲: خراسان شمالی، سمنان، یزد، شمال کرمان، اصفهان، گلستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۸/۱۳: نیمه شمالی کرمان، فارس، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب یزد.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده، اختلال در سفرهای بین‌شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و تعجیل در برداشت محصولات آماده.

توصیف سامانه: بارش شدید

نوع مخاطره: بارش باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۱۱: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، غرب و جنوب اصفهان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۱۲: خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس، شرق خوزستان، نیمه شمالی بوشهر، جنوب اصفهان.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلاب در مناطق مستعد، صاعقه، اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به سازه‌های موقت، تأخیر و احتمال لغو پرواز و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، بررسی استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، تسریع در کاشت محصولات پاییزه.