۰ نفر

سازمان هواشناسی خبر داد؛

بارش باران در این استان ها شدیدتر می شود / احتمال تگرگ و بارش برف در برخی مناطق

۲ آبان ۱۴۰۱، ۸:۲۴
کد خبر: 676000
بارش باران در این استان ها شدیدتر می شود / احتمال تگرگ و بارش برف در برخی مناطق

سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت سامانه بارشی و تشدید بارش‌ها در برخی مناطق از جمله سواحل دریای خزر، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از ظهر امروز در برخی مناطق استان‌های کردستان، کرمانشاه،‌ زنجان، همدان،‌ جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، به‌تدریج در استان‌های ساحلی دریای خزر، قزوین، البرز،‌ تهران، ارتفاعات سمنان و خراسان شمالی بارش باران،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش بینی شده است.

سه‌شنبه این وضعیت در مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی روی می‌دهد.

چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب و سواحل دریای خزر بارش پراکنده روی می‌دهد. پنجشنبه در شمال غرب، غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش پیش بینی می‌شود.

جمعه از شدت بارش در شمال غرب و غرب کاسته شده و در سایر مناطق ذکر شده بارش‌ها تشدید می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی ۳ روز آینده در بخش‌هایی از شمال غرب،‌ غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق و شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش بینی شده است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ، در ارتفاعات احتمال بارش برف، وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد همراه با خیزش و نفوذ گردوخاک، کاهش نسبی دما و احتمال رخداد مه.

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۳: گیلان، مازندران، ارتفاعات شمال شرق تهران، شمال سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده، اختلال در سفرهای بین شهری در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و انتقال نهاده‌های کشاورزی کشت‌های پاییزه به انبار.

توصیف سامانه: افزایش شیو فشار سطح زمین

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و گردوغبار

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۳: تهران، البرز، مرکزی، همدان، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، نوار شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز

توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت باد همراه با فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۳

نوع مخاطره: وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج، در نواحی ساحلی میانگین ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی تا ۲ متر

منطقه اثر: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌ها، اختلال در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی.