۰ نفر

کشف عجیب فسیل ۷۲ میلیون ساله جنین دایناسور + عکس

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸
کد خبر: 672504
کشف عجیب فسیل ۷۲ میلیون ساله جنین دایناسور + عکس

یکی از عجیب‌ترین و باورنکردنی‌ترین اکتشافات اخیر دیرینه شناسی، کشف یک جنین ۷۲ میلیون ساله از دل تخم دایناسور فسیل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ این جنین ۷۲ میلیون ساله به نام بچه ینگلیانگ (Baby Yingliang) در صخره‌های کرتاسه گانژو در جنوب چین کشف شد و مشخص شد که تخم متعلق به یک اویراپتوروسور بوده است.

براساس آنالیزهای رادیوکربن، تصور می‌شود که احتمالاً این تخم دایناسور فسیل شده بین ۶۶ تا ۷۲ میلیون سال قدمت دارد. دلیل بیرون نیامدن این جنین را می‌توان با فرآیند جوجه‌کشی پرندگان امروزی توضیح داد.

این جنین هم‌اکنون وضعیتی را نشان می‌دهد که در زمان زنده بودن خود داشت. هیچ کدام از استخوان‌های این جنین از موقعیت اصلی خود حرکت نمی‌کنند. طول این تخم دایناسور ۱۷ سانتی متر است.

تصور می‌شود که طول خود موجود از سر تا دم ۲۷ سانتی‌ متر بوده است. جالب این جا است که حتی تکه‌هایی از پوسته بیرونی تخم سالم باقی مانده است. تخم دایناسورها پوسته بیرونی بسیار سختی داشت که فلس دار بود. بین تخم پرندگان امروزی، تخم شترمرغ بیشترین شباهت را به تخم دایناسورها دارد.

فسیل باورنکردنی و تقریبا سالم جنین ۷۲ میلیون ساله/ عکس

این تخم دایناسور در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به همراه سایر تخم‌های دایناسور کشف شد؛ اما باز نشد و مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت. این تخم‌ها از زمان اکتشاف کنار گذاشته شده بودند و حتی تقریباً فراموش شده بودند. پروفسور لیدا ژینگ (Lida Xing) از دانشگاه علوم زمین چین در این باره می‌گوید:

آقای لیانگ لیو، این جنین دایناسور را به عنوان تخم مشکوک فسیل شده در حدود سال ۲۰۰۰ کشف کرد. در سال ۲۰۱۰ در طول ساخت موزه تاریخ طبیعت سنگ Yingliang، کارمندان موزه این نمونه‌ها را کشف کردند. این نمونه‌ها به عنوان تخم دایناسور فسیل شده شناسایی شدند و درنهایت جنین پنهان شده در داخل تخم کشف شد.

جنین دایناسور

جالب این جا است که امکان دارد چندین فسیل حفظ شده دیگر همانند این تخم دایناسور در آرشیو موزه‌های مختلف وجود داشته باشد؛ اما ما از وجود آن‌ها اطلاع نداشته باشیم. همه کارشناسان این حوزه معتقدند که این جنین تا به امروز زیباترین جنین دایناسور کشف شده است.

کشف ارتباط بین دایناسور ها و حیوانات امروزی، یک مسئله بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا ممکن است به پیدا کردن حلقه گمشده در نظریه تکامل کمک کند. این جنین ۷۲ میلیون ساله در داخل تخم دایناسور فسیل شده اکنون در موزه تاریخ طبیعت سنگ Yingliang در چین به نمایش گذاشته شده است.

فسیل باورنکردنی و تقریبا سالم جنین ۷۲ میلیون ساله/ عکس