۰ نفر

علائم افراد کنترل گر و راه های مقابله با این افراد

۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۰
کد خبر: 671970
علائم افراد کنترل گر و راه های مقابله با این افراد

کنترل گری به معنی تمایل بیش از اندازه فرد به دخالت در کارهای دیگران و نفوذ روی آن هاست که باعث میشود تعامل با چنین فردی بسیار سخت و طاقت فرسا شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، افراد کنترل گر میخواهند در همه کارهای شما دخالت کنند و باید و نبایدهای مختلفی به شما دیکته کنند. دائم از شما ایراد می گیرند و در هر کاری نظر خودشان را اعمال میکنند و حتی میتوانند تا جایی پیش بروند که اجازه انجام کارهای شخصی تا را به شکلی که دوست دارید ، از شما بگیرند.

این ویژگی های شخصیتی به عنوان کنترل گری شناخته می شود.

وارد شدن در رابطه عاطفی  و ازدواج با افراد کنترل گر معمولا کار بسیار طاقت فرسایی است.

تعریف کنترل گری

کنترل گری به معنی تمایل بیش از اندازه فرد به نفوذ در دیگران و اعمال قدرت بر آن ها است به طوری که همه کارها و رفتارهای طرف مقابل براساس خواست و علاقه فرد کنترل گر انجام شود. فرد کنترل گر میتواند در زندگی شما هر جایگاهی داشته باشد ، مثل همسر ، پدر ، مادر ، پارتنر ، مدیر ، رئیس و غیره .

نشانه های کنترل گری

کنترل گری و زورگویی را نباید با هم اشتباه بگیرید. افراد کنترل گر از شیوه های مختلفی برای کنترل طرف مقابل استفاده می کنند که گاهی ممکن است همراه با زورگویی باشد. کنترل گری ویژگی شخصیتی مهم و رایج است که با علایم خاصی همراه است ، مهم ترین علایم کنترل گری عبارتند از :

محبت افراطی

برخی از افراد کنترل گر با محبت افراطی سعی در کنترل کردن و گرفتار کردن شما در محدود مورد نظر خودشان دارند. مثلا همیشه خودش شما را به جایی که میخواهید ، می رساند. لوازم موردنیاز شما را خودش تهیه میکند و غیره. با وجود این که این رفتارها به راحتی با توجه و محبت اشتباه گرفته می شود ولی ریشه اصلی آنها در راستای ارضای احساس کنترل گری است.

محدود کردن رفت و آمد

افراد کنترل گر به طور واضح ، رفت و آمد و ارتباط اجتماعی شما را محدود می کنند و دایره اطرافیان شما را مطابق با خواست خودشان شکل میدهند.

ایرادگیری مداوم

ایراد گیری مداوم یکی ازویژگی های افراد کنترل گر است که به مرور زمان اعتماد به نفش شما را به شدت کاهش میدهد. فرد کنترل گر با ایراد گرفتن مداومو از زفتار ، ظاهر ، کارها و ویژگیهای شما کاری میکند که استقلال فکریتان را از دست بدهید و ترجیح بدهید برای جلوگیری از سرزنش هر کاری که او میگوید را انجام بدهید.

علت ایجاد شخصیت کنترل گر

کنترل گری به عنوان مکانیسم بقا در محیط چالش برانگیز یا رقابتی ایجاد می شود به ویژه اگر فرد فاقد قدرت و کنترل نسبی باشد.

بروز شخصیت در افراد با پس زمینه های تربیتی متفاوتی در ارتباط است و شاید نتوان یک دلیل اصلی برای بروز ویژگی های خاص شخصیتی پیا کرد ولی به طور کلی موارد زیر منجر به شکل گیری ویژگی کنترل گری در افراد می شود :

آیا فرد در خانواده ای بزرگ شده که برای بقای اقتصادی و اجتماعی یا بدست آوردن توجه و محبت باید با دیگران مبارزه می کرده؟

آیا در سنین رشد و سالهای سرنوشت ساز زنگی دچار محرومیت اجتماعی ، اقتصادی یا حرفه ای بوده؟

آیا هنجارهای اجتماعی او را به سمت حیله گری، فریب گری ، فشار آوردن و بهره برداری از نقاط ضعف دیگران پیش برده؟

کنترل گری در اغلب موارد در محیط های کاملا رقابتی ایجاد می شود.

اضطراب

 اضطراب ، ترس از دست دادن افراد ، ترس از دست دادن عزیزان و غیره باعث می شود فرد به سمتکنترل گری گرایش پیدا کند تا بتواند با کنترل شرایط ، اضطراب خودش را کاهش دهد.

 ویژگی های شخصیتی افراد کنترل گر

اگر ویژگی های شخصیت کنترل گر را بشناسید در برخورد با آنها میتوانید حساب شده رفتار کنید.

تسلط بر همه چیز : فرد کنترل گر میخواهد روی همه چیز تسلط داشته باشد و همه کارها به خواست او انجام شود و به دیگران اجازه دخالت نمیدهد.

عدم انتقاد پذیری : افراد کنترل گر با وجودی که مدام در حال ایراد گرفتن و انتقاد کردن هستند ولی به هیچ وجه انتقاد پذیر نیستند و در مقابل انتقاد ، واکنش نامطلوبی از خود نشان میدهد و در اغلب موارد به شدت عصبی می شوند.

پرخاشگری : فرد کنترل گر در مواردی که اتفاقی خلاف میلش انجام شود شروع به پرخاشگری میکند که میتواند به صورت کلامی یا فیزیکی و کتک زدن باشد. یک مخالفت کوچک و سطحی می تواند فرد کنترل گر را به شدت عصبی کند.

خودمحوری : خودخواهی و خودمحوری یکی از خصلت های اصلی فرد کنترل گر است. این افرد همه چیز را در راستای آسودگی خودشان میخواهند.

ایجاد احساس تردید : ارتباط با فرد کنترل گر باعث می شود که برای هر کاری به خودتان شک کنید و اگر بابت یک رفتار به او اعتراض کنید ، طوری رفتار میکند که انگار آن کار را انجام نداده است یا حرف خاصی نزده است و باعث میشود مدام به خودتان شک کنید که آیا او این حرف را زده و این کار را انجام داده یا خیر.

تهدید کردن : فرد کنترل گر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شما را تهدید میکند مثلا مدیری که در محیط کار رفتاری شدیدا سخت گیرانه دارد و از بالا به پایین شما را نگاه میکند و طوری رفتار میکند که بدانید هر لحظه ممکن است شغلتان را از دست بدهید.

تحمل نه شنیدن را ندارد : این افراد تحمل مخالفت دیگران را ندارند و با اولین نه شنیدن به شدت ناراحت و عصبی میشوند.

اغراق میکنند : این افرد خطاهای کوچک شما را به شکل اغراق آمیزی بزرگ جلوه می دهند. یک اشتباه کوچک از طرف شما با برخوردی از سمت  فرد کنترل گر روبرو می شود که تصور میکنید اشتباه بزرگ و جبران ناپذیری مرتکب شده اید.

میخواهد شما را تغییر دهد : فرد کنترل گر تمایل زیادی به تغییر شما مطابق میل خودش دارد مثلا تا زمانی که پوشش مورد تایید او را نپوشید با شما بیرون نمی آید یا لباسهایی که به نظر نامناسبند را دور می ریزد.

حسودند : افراد کنترل گر به شکل آشکاری نسبت به توجه شما به دیگران حسادت می کنند. این افرد دوست دارند همه توجه شما به آنها باشد و از تقسیم توجه و محبت شما با دیگران شدیدا عصبی و ناراحت می شوند.

رفتار صحیح با فرد کنترل گر

ارتباط با افراد کنترل گر در هر جایگاهی میتواند سلامت روان شما را تهدید کند بنابراین با آموزش تکنیک های رفتار صحیح با فرد کنترل گر به سلامت ذهن و روان خودتان کمک کنید .

برای رفتار با افراد کنترل گر باید نکات زیر را استفاده کنید.

تعیین حد و مرز : افراد کنترل گر برای این که بتوانند احساس بهتری داشته باشند به سمت افرادی می روند که حد و مرز مشخصی در روابط ندارند و اعتماد به نفسشان پایین است و به خواسته های آن ها به راحتی تن می دهند.

حفظ آرامش : شخصیت های کنترل گر برای رسیدن به خواسته شان سعی در عصبانی کردن شما و ایجاد مشاجره دارند تا بتوانند از این رفتار به نفع خودشان استفاده کنند. بنابراین اگر حس کردید میخواهند شما را وارد مشاجره کند ، برای حفظ آرامش ، محیط را ترک کنید.