۰ نفر

دروغ چطور زندگی مشترک را نابود می کند؟!

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۳۶
کد خبر: 669798
دروغ چطور زندگی مشترک را نابود می کند؟!

تاثیر دروغ در زندگی مشترک کاملا واضح است. بی‌اعتمادی مهم‌ترین پیامدی است که در ازدواج با شخص دروغگو نصیبتان می‌شود. وجود دروغ در هر رابطه ای، می تواند آن رابطه را به زوال بکشاند.

علل ، ریشه و عوارض دروغ در زندگی مشترک

به گزارش اقتصاد آنلاین، دروغ می‌تواند آرام آرام در زندگی مشترک ریشه دوانده و آن را از پایه نابود کند. در این مطلب، علاوه بر عللی که باعث بروز دروغگویی در رابطه می‌شود، درباره پیامدها و راه‌های برطرف کردن آن نیز مباحثی را مطرح کرده‌ایم که با خواندن آن، می‌توانید به بینشی دقیق‌تر از وضعیت رابطه خود دست یابید. همچنین می توانید با راهکارهای تخصصی مشاوران خانواده آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنید. 

تاثیر دروغ در زندگی مشترک | علل دروغگویی در رابطه زناشویی

شاید اصلی‌ترین علت دروغگو بودن افراد، تربیت نادرست خانواده است. دروغــگویی از سنین پایین و معمولا بخاطر ترس از والدین شروع می‌شود. خانواده و والدینی که کودک را بخاطر اشتباهاتش به شدت تنبیه می‌کنند، او را مجبور به دروغ گویی کرده و به مرور زمان، این رفتار را در او شکل می‌دهند. برخی دیگر از علل دروغگویی شامل موارد زیر می‌شود:

بی اعتمادی به همسر

گاهی فرد دروغگو به سبب رفتارها و واکنش‌های همسرش از گفتن حقیقت پشیمان می‌شود و با دروغ گفتن به همسر از عواقب و واکنش های افراطی او فرار می کند. برخی افراد مسائل داخل خانه را برای دیگران بازگو می‌کنند و یا در برابر برخی مسائل واکنش‌های افراطی نشان می‌دهند. این مسائل می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی و دروغ‌گویی شود. البته دروغ مسئله‌ای است که در هیچ حالتی توجیه نمی‌پذیرد.

از کجا متوجه دروغگویی نوجوان شویم ؟ علائم

تاثیر دروغ در زندگی مشترک | مشکلات روانی و شخصیتی

انسان دروغگو، فردی است که شدیدا از قضاوت‌ها و نگاه دیگران می‌ترسد و اعتماد به نفس بسیار آسیب دیده‌ای دارد. فرد دروغگو می‌خواهد با دروغ گفتن، خود را بهتر از چیزی که هست نشان دهد تا اشتباهات، احساس گناه و ضعف‌های خود را بپوشاند. در این مورد با درمان اعتماد به نفس ضعیف، می‌توان در پذیرش خود واقعیشان و خودباوری به آن ها کمک کرد.

توقعات بالای همسر

برخی از زوج‌ها، برای اینکه بتوانند توجه همسرشان را جلب کنند اقدام به دروغگویی می‌کنند. فارغ از دیگر علت‌ها، زمانی که کسی به همسرش نگاه از بالا به پایین داشته باشد، خود واقعی او را نپذیرد و با توقعات نابجا و حتی تخریب همسر، قصد داشته باشد او را مجاب به بهتر شدن بکند، شرایط را برای دروغ‌گویی فراهم می‌کند. طرف مقابل که برای برآورده کردن این توقعات توان کافی ندارد، برای جلوگیری از تحقیر شدن در رابطه ممکن است به دروغگویی روی بیاورد.

تاثیر دروغ در زندگی مشترک

پیوند زناشویی، پیوندی است که در آن زن و مرد را در تمام جنبه‌ها محرم و شریک زندگی همدیگر می‌کند. در این میان دروغ و پنهان کاری در ازدواج همه چیز را نابود می‌کند. دروغ در زندگی مشترک تأثیرات بسیار عمیقی دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند باعث پیشگیری شود.

1. تاثیر دروغ در زندگی مشترک | بی اعتمادی

فردی که مدام از همسرش دروغ بشنود، به مرور زمان نسبت به او و حرف‌هایش بی اعتماد شده و حتی حرف‌های صادقانه او را نیز دروغ به حساب می‌اورد. می‌توانید یک بار دیگر داستان چوپان دروغگو را بخوانید تا این قضیه برای شما روشن تر شود. 

2. دروغ پشت دروغ

دروغ کوچک، دروغ‌های بزرگتر به همراه می‌آورد. به این علت که شما برای مخفی کردن یک دروغ کوچک، مجبورید دروغ‌های بزرگ تر بگویید تا اعتبار و آبرویتان خدشه دار نشود. همین مسئله ممکن است به مشکلی بسیار بزرگ در زندگی مشترک تبدیل شود.

3. تاثیر دروغ در زندگی مشترک | طلاق عاطفی

اگر دروغگویی منجر به جدایی نشود، شاید تلخ ترین پیامد آن طلاق عــاطفی باشد. اتفاقی که می‌شد به راحتی از آن پیشگیری کرد، اکنون زوجین را تبدیل به دو غریبه کرده که فقط در یک خانه با هم زندگی می‌کنند.

4. تربیت نادرست فرزندان

همانطور که گفتیم، ریشه دروغگویی در کودکی شکل می‌گیرد. اگر جلوی دروغگویی در کودکان را نگیرید، این چرخه تا همیشه ادامه خواهد داشت. فرزندانی که والدین دروغگو داشته باشند و برای صداقتشان تنبیه شوند، در آینده همین ماجراها را با همسر و فرزندان خود خواهند داشت.

یکی از مهمترین مسائل زندگی مشترک، تربیت فرزند است. تربیت صرفا با ادای توضیحات امکانپذیر نیست. والدین باید الگوهای تربیتی مناسبی برای فرزندان خود باشند. والدینی که صداقت در زندگی و رفتار خود ندارند نمی توانند صرف آموزش صداقت به کودکان انتظار یک انسان صادق و کامل را از فرزند خود داشته باشند. کودک هر آنچه را که می بیند شبیه سازی کرده و برای خود الگو قرار می دهد. بنابراین لازم است والدین از خود شروع کرده و صداقت را سر لوحه رفتار خود قرار دهند.

5. تاثیر دروغ در زندگی مشترک | طرد شدن از جانب دیگران

ممکن است با دروغ گفتن تعدادی از افراد را نزد خود نگه دارید؛ اما زمانی که متوجه شخصیت شما بشوند همگی طردتان خواهند کرد. علاوه بر این که از جانب همسر و فرزندان طرد می‌شوید ممکن است بین خانواده خود و خانواده همسر نیز محبوبیت خود را از دست بدهید و برای جلب اعتماد همسر با مشکلات بسیاری روبرو شوید.

دلایل دروغگویی

یکی از مباحث جالب و مهم این است که بدانیم، چرا برخی از افراد دروغ می‌گویند. دروغگویی، گاهی به دلیل رفتار ما نسبت به طرف مقابل است. به عنوان مثال زمانی که یک مادر بسیار سختگیر باشد، مدام روی کودک خود پرخاش کند و اجازه کسب تجربیات جدید و اشتباه کردن را به او ندهد، ممکن است کودک کم کم به دروغگویی و پنهان‌کاری رو بیاورد چون کودک طبق روند طبیعی رشد خود، می‌خواهد کمی مستقل‌تر باشد و یا برای اینکه تنبیه نشود و خشم مادرش را نبیند، دروغ می‌گوید و چیزی را می‌گوید که باب میل مادرش است. حال برای جلوگیری از دروغگویی کودک، اگر رفتار مادر تغییر کند و اصلاح شود، کودک از این کار خودداری خواهد کرد. درواقع در همه موارد اینطور نیست که افراد دروغگو ذات بدی دارند، بلکه گاهی افراد برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند، مجبور می‌شوند دروغ بگویند و اگر رفتار طرف مقابل تغییر کند، دروغگویی این افراد نیز اصلاح خواهد شد. در ادامه چند دلیل برای دروغگویی را توضیح می‌دهیم.

برای جلوگیری از تنبیه شدن

این مورد بیشتر در کودکان رخ می‌دهد که برای جلوگیری از تنبیه شدن‌های شدید، به والدین خود دروغ می‌گویند.

برای به دست آوردن پاداش

برخی از افراد برای به دست آوردن پاداش، به افراد دروغ می‌گویند. مثل کارمندی که برای به دست آوردن پاداش یا افزایش حقوق، به دروغ به کارفرمایش می‌گوید که کار بزرگی را انجام داده یا تمام کرده است.

برای جلوگیری از مجازات شدن دیگران

اگر دوستان، همکاران یا خانواده در حال مجازات شدن باشند، برخی از افراد برای اینکه از مجازات شدن عزیزان‌شان جلوگیری کنند، به دروغ همه تقصیرات را گردن می‌گیرند تا خودشان مجازات شوند و نه دیگری.

برای جلب توجه و تایید گرفتن از دیگران

گاهی برخی از افراد به دروغ از خود تعریف می‌کنند و موفقیت‌هایشان را بزرگ جلوه می‌دهند تا توجه و تایید دیگران را به خود جلب کنند.

برایشان مهم نیست که دروغ می‌گویند

هر کسی در زندگی خود، ارزش‌ها و عقاید خاص خود را دارد. ممکن است برای یک شخصی، صادق بودن و خودداری از دروغگویی یک ارزش محسوب شود و برای یک فرد دیگر، دروغگویی آن قدرها هم مهم نباشد. این هم یکی از دلایلی است که افراد به راحتی دروغ می‌گویند چون در تربیت خانوادگی و آنچه که در محیط اطراف خود دیده‌اند، به آنها ثابت شده که دروغگویی چیز مهمی نیست و گفتن آن هم اشکالی ندارد.

برای ترک و طرد نشدن

برخی از افراد در رابطه عاطفی یا زندگی مشترک از گفتن حقیقت خودداری می‌کنند تا ترک یا طرد نشوند. این افراد به شدت ترس از تنهایی دارند و همچنین اعتماد به نفس و عزت نفس‌شان هم پایین است.

برای رهایی از دردسر

برخی از افراد هم برای رهایی از دردسر دروغ می‌گویند. به عنوان مثال در زندگی مشترک، برای اینکه همسر از کاری عصبانی نشود و دردسر درست نشود، شخص دروغ می‌گوید یا حقیقت را پنهان می‌کند.

برای ایجاد تنوع و هیجان در زندگی

برخی از افراد از زندگی آرام و یکنواخت خسته می‌شوند و دوست دارند با دروغ گفتن به دیگران، آنها را آشفته کنند و عکس‌العمل آنها را بابت آن حرف ببینند. این افراد در زندگی خود به دنبال دردسر و آشفتگی می‌گردند.

به دلیل بی‌حوصلگی

برخی از افراد هم برای اینکه غر زدن‌ها و واکنش منفی دیگران را نشنوند چون حوصله‌اش را ندارند، دروغ می‌گویند تا با این نوع واکنش‌های منفی روبه‌رو نشوند.

چگونه ریشه دروغ را در زندگی مشترک از بین ببریم؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بهترین راه پیشگیری است. نشانه‌های خواستگار دروغگو را بشناسید؛ نشانه‌های دروغگویی در دوران نامزدی را جدی بگیرید و به امید تغییر همسر ازدواج نکنید. در صورتی که همسرتان زیاد دروغ می‌گوید، کمی بر رفتار خود تأمل کنید.سعی کنید با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید صادقانه با شما رفتار کند و نیازهایش را عنوان کند. به او اطمینان بدهید که واکنش غیر طبیعی نخواهید داشت و هر چه قدر هم که حقیقت تلخ باشد آن را می‌پذیرید.