۰ نفر

خانواده ها بخوانند؛ آداب خواستگاری اینگونه است

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۵۴
کد خبر: 669754
خانواده ها بخوانند؛ آداب خواستگاری اینگونه است

دانستن آداب و رسوم خواستگاری و ازدواج اهمیت زیادی دارد. در این مطلب، دقیق ترین و بهترین اطلاعات از آداب خواستگاری و وظایف خانواده پسر را توضیح داده ایم.​

آداب و نکات یک خواستگاری با کلاس برای خانواده دختر و پسر

جلسه خواستگاری یکی از پر استرس‌ترین و سرنوشت سازترین رویدادهایی است که در زندگی تجربه می‌کنید. معمولا خواستگاری‌ها دو مدل است. در مدل اول، آشنایی قبلی وجود دارد و بیشتر در ازدواج‌های دوستانه و فامیلی رایج است. در مدل دوم، هیچ آشنایی وجود ندارد و جلسه آشنایی خانواده ها قبل از خواستگاری برگزار می‌شود. معمولا اطلاع از آداب خواستگاری و نوع رفتاری که در چنین مراسمی دیده می‌شود، اهمیت زیادی دارد. در چنین مراسمی باید از باید ها و نباید های خواستگاری مطلع باشید تا بهترین و موفق‌ترین مراسم خواستگاری را برگزار کنید.

در این مطلب، جدیدترین  سوالات مراسم خواستگاری را به‌همراه نحوه بیان خواستگاری و نکاتی درباره شب خواستگاری بیان می‌کنیم که با دانستن آن، می‌توانید مهم‌ترین شب زندگی‌تان را با موفقیت به پایان برسانید.

پس تا پایان همراه ما باشید.

در مراسم خواستگاری چه بگوییم؟

در مراسم خواستگاری، خانواده عروس و داماد یکدیگر را ملاقات می‌کنند. معمولا، برداشت اولیه‌ای که خانواده‌ها از یکدیگر دارند، سرنوشت نهایی ازدواج دختر و پسر را مشخص می‌کند. پس بدیهی است که در چنین مراسمی، باید حتما به ریزه کاری‌ها دقت کنید. نوع برخورد با خانواده طرف مقابل، نشان دهنده شخصیت، پرستیژ و فرهنگ خانوادگی‌تان است. سعی کنید، تمام صحبت‌ها را از قبل مرور کنید و سوالات خانواده ها در خواستگاری را بخوانید. اولین برخورد با مادر خواستگار برای عروس خانم بسیار مشکل است، پس درک کنید و با لبخند و برخورد مناسب، جو حاکم بر مراسم خواستگاری را لطیف‌تر کنید. سوالات پدر دختر در خواستگاری معمولا در حیطه کسب اطلاع از ویژگی‌های خانوادگی است. موضوعات ساده و شناختی در این مراسم بیان می‌شود. سعی کنید، اطلاعات را خیلی ریز و جزئی نپرسید.

سعی کنید، خواستگاری بدون حضور پسر نباشد. هرچند این رسم در بعضی خانواده‌ها وجود دارد.

خواستگاری

وظایف خانواده داماد در اولین جلسه خواستگاری

معمولا، طرفین ازدواج در روز خواستگاری وظایفی را برعهده دارند. اطلاع از این وظایف، کمک زیادی به بهبود روند برگزاری خواستگاری می‌کند. برای مثال، خانواده عروس باید باتوجه به عکس شیرینی خواستگاری و دیزاین آن، بهترین مدل چیدن میز پذیرایی خواستگاری را برای پذیرایی از خانواده داماد تدارک ببینند. اطلاع از ترتیب پذیرایی در خواستگاری، کمک زیادی به آن‌ها می‌کند. به همین ترتیب، خانواده داماد نیز، وظایفی برعهده دارند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر وظیفه خواهر داماد در خواستگاری،  مادر داماد و سایر وابستگان درجه یک می‌پردازیم.

1.هماهنگ کردن روز خواستگاری

یکی از مهم‌ترین و اولین برخوردی که بین خانواده داماد و عروس اتفاق می‌افتد، تماس تلفنی است که مادر داماد برای هماهنگی روز خواستگاری و مطرح کردن درخواست خواستگاری، برقرار می‌کند. احتمالا در ذهن‌تان تمایل دارید که اموزش زنگ زدن برای خواستگاری را بخوانید. درواقع، این آموزش چندان پیچیده نیست. کافی است، مادر داماد (درصورتی‌که مادر داماد به هر دلیلی حضور ندارند، خواهر داماد یا یکی از بزرگ‌ترهای او و ترجیحا خانم، این وظیفه را برعهده بگیرند) با دریافت شماره تماس مادر عروس، اقدام به تماس تلفنی می‌کند. در چنین شرایطی، معمولا مادر داماد با درنظر گرفتن آداب خواستگاری در اسلام یا روانشناسی خواستگاری، با ادب، احترام و حس مثبت، اقدام به صحبت با مادر عروس می‌کند. در این مکالمه، معمولا درخواست به‌صورت کاملا رسمی و مودبانه بیان می‌شود. اگر آشنایی قبلی وجود نداشته باشد، معمولا مادر داماد یک معرفی کوتاه و مختصر از خانواده و داماد انجام می‌دهد و تعیین روز خواستگاری را به مادر عروس محول می‌کند. مادر عروس پس از مشورت با عروس و پدر خانواده، با مادر داماد تماس می‌گیرد و روز خواستگاری را مشخص می‌کنند.

سفارش گل خواستگاری

معمولا، یکی از کارهای مهمی که بر عهده خانواده داماد است، سفارش گل خواستگاری است. این گل معمولا بسیار زیبا، فاخر و در شان خانواده عروس سفارش داده می‌شود. در بعضی مواقع دسته گل برای اولین جلسه خواستگاری خریداری می‌شود. در برخی مواقع نیز، سبد گل برای مراسم خواستگاری سفارش داده می‌شود. سعی کنید، برای چنین مراسمی از گل‌های رز، لیلیوم، مگنولیا، زنبق، مریم و سایر گل‌های فصل استفاده کنید.

سفارش سبد گل یا دسته گل با گل‌های گلایل و میخک های بسیار درشت، معمولا توصیه نمی‌شود.

سفارش شیرینی برای خواستگاری

معمولا، همراه داشتن شیرینی در اولین جلسه خواستگاری نشان از حسن نیست شما به‌عنوان خانواده داماد است. سعی کنید، یک مدل شیرینی خوشمزه، تازه و باکیفیت را به یکی از شیرینی فروشی‌های خوب سفارش دهید. سفارش شیرینی باعث می‌شود تا راس ساعت موردنظرتان، شیرینی دل‌خواه‌تان آماده باشد. درغیراین‌صورت مجبور هستید، یکی از شیرینی‌های آماده را برای خواستگاری تهیه کنید.

کسب اطلاع درخصوص سوالات خانواده عروس از داماد در خواستگاری

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید پیش از جلسه خواستگاری به آن بپردازید،  اطلاع از سوالاتی است که در این مراسم پرسیده می‌شود. معمولا، اطلاع از این‌که در مراسم خواستگاری چه بگوییم اهمیت زیادی دارد. شما باید بدانید که به‌عنوان خانواده داماد، باید با نهایت احترام در این جلسه حاضر شوید. شروع صحبت در جلسه اول خواستگاری با شما است. هرچند، آداب جلسه دوم خواستگاری نیز حکم می‌کند که شما شروع کننده صحبت باشید. پرسیدن سوالات متعدد درخصوص درآمد خانواده عروس یا عروس، اصلا پیشنهاد نمی‌شود. سعی کنید، درخصوص هر موضوعی که کنجکاو به کسب اطلاعات هستید، حتما به‌صورت درخواستی مطرح کنید و از جملات امری استفاده نکنید.

یادتان باشد در جلسه خواستگاری نباید چیزی شبیه به جلسه بازپرسی شبیه سازی کنید.

مجلس را به دست بگیرید

یکی از کارهای مهمی که باید توسط خانواده داماد انجام شود، باز کردن بحث ازدواج است. جملات خواستگاری، باید با دقت بیان شوند. سعی کنید، بعد از خوش آمد گویی که از سوی خانواده عروس با آن روبه‌رو شدید، بحث را توسط یکی از بزرگ‌ترهایی که به همراه دارید آغاز کنید. معمولا، خانواده عروس با حجب و حیا، هیچ صحبتی در این‌خصوص نخواهند کرد. این شمایید که باید درخصوص ازدواج صحبت کنید و در ابتدا، خانواده  خودتان را معرفی کنید و آقا پسرتان را بدون بزرگ‌نمایی به خانواده عروس معرفی کنید. معمولا بعد از این صحبت‌ها، باید از خانوادهه عروس درخواست کنید که صحبت را ادامه دهند و درخصوص خانواده توضیحاتی ارائه کنند.

پایان جلسه خواستگاری جلسه بعد را هماهنگ کنید

در پایان مراسم، سعی کنید درخصوص جلسه بعدی صحبت کنید. درواقع، باید درخصوص نحوه خبر گرفتن از نتیجه جلسه خواستگاری و تمایل خانواده عروس به برگزاری جلسه دوم خواستگاری صحبت کنید. بسیاری از خانواده‌ها، بعد از چنین جلسه‌ای ازطریق تماس تلفنی تمایل یا عدم تمایل‌شان به برگزاری جلسه دوم خواستگاری عنوان می‌کنند. بعضی از خانواده‌ها نیز، در طی تماس تلفنی، برای بازدید پس دادن در منزل داماد، برنامه ریزی می‌کنند. تفاوت‌های این‌چنینی در رسم و رسومات، به خانواده ها مربوط می‌شود. اگر چنین رسم و رسوماتی دارید، حتما درخصوص آن باخانواده طرف مقابل صحبت کنید.

نکات مهم در خواستگاری

جلسه خواستگاری، آن قدر با اهمیت است که باید برای برگزاری آن به اندازه کافی تحقیق کنید. عدم آمادگی برای شرکت در چنین مراسمی، سو‌تفاهم‌های زیادی ایجاد می‌کند که در نهایت، به برهم خوردم مراسم خواستگاری و ازدواج می‌رسد. پس سعی کنید با احترام و صمیمانه، اقدام به برقراری ارتباط کنید. اصلا لحن تند، طلبکارانه و کنایه آمیز نداشته باشید. برای معرفی خود و خانواده‌تان، اصلا بزرگنمایی نکنید و با نگاه از بالا به پایین معرفی را ادامه ندهید. یادتان باشد، شخصیت خانوادگی شما در همین جلسه عیان می‌شود. سرنوشت ازدواج دو عاشق، به رفتارهای شما بستگی دارد. پس سعی کنید، نسبت به نگاه‌ها، صحبت‌ها و رفتار کلی‌تان، دقت کافی داشته باشید.

لباس مناسب برای رفتن به خواستگاری چیست؟

سوال همیشگی خانم‌ها درخصوص لباس پوشیدن این است که چه چیزی مناسب استفاده در مراسم خواستگاری است؟ قطعا از مشکلات خواستگاری، همین دید ریزبینانه‌ای است که در آن حاکم است. خانواده عروس در اولین برخورد، دید کلی نسبت به شما پیدا می‌کنند. پس سعی کنید، باتوجه به ویژگی‌های این مراسم مهم و هیجان‌انگیز، اقدام به انتخاب لباس کنید. سعی کنید، بر اساس استایل‌ شخصی‌تانف لباس مناسبی انتخاب کنید. پوشیدن یک لباس رسمی مرتب، به دور از تجملات و فخر فروشی‌ها، بهترین انتخابی است که می‌توانید برای مراسم خواستگاری انتخاب کنید.

وظایف خانواده داماد در دومین جلسه خواستگاری

جلسه دوم خواستگاری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما استرس آن به حد و اندازه اولین جلسه خواستگاری نیست. در این جلسه، معمولا خانواده عروس سعی در شناخت دقیق‌تر خانواده داماد و داماد آینده‌شان دارند. پس طبیعی است که سوالاتی در این جلسه مطرح شود. سوالات این جلسه معمولا در خصوص گذشته داماد، حال حاضر او و آینده است. درواقع، داماد در جلسه دوم خواستگاری باید با اجازه از بزرگ‌ترها و به دعوت یکی از افراد بزرگتر خانواده، اقدام به ارائه توضیحاتی درخصوص برنامه‌های آینده، شغل و موارد این‌چنینی داشته باشد. در همین شرایط، ممکن است سوالاتی در ذهن خانواده دختر ایجاد شود که پرسیده خواهد شد. در چنین شرایطی، پاسخگویی داماد با آرامش، متانت و صداقت، مهم‌ترین بخش ماجرا است. معمولا در جلسه دوم خواستگاری، خانواده داماد صحبت‌های جدی‌تری درخصوص ازدواج پیش می‌کشیند و بعد از آن، برای مراسم بله برون برنامه ریزی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که در جلسه دوم خواستگاری چی ببریم، باید به رسم و رسومات خانواده خودتان و طرف مقابل‌تان توجه کنید. معمولا، بردن شیرینی و سبد گل رایج است. در برخی موارد، انگشتر نشون نیز در همین جلسه به دختر داده می‌شود و در مراسم بله برون، همان انگشتر را به‌صورت رسمی در حضور بزرگ‌ترها ارائه می‌کنند.

آداب خواستگاری برای خانواده دختر چیست؟

معمولا، برای آشنایی بیشتر خانواده‌هایی که دختر و پسرشان از قبل باهم آشنایی داشته‌اند، جلسه‌ای غیر رسمی در محلی که متعلق به خانواده عروس و داماد نباشد برگزار می‌شود. معمولا محیطی مثل رستوران یا رویداد خاصی برای آشنایی خانواده‌ها درنظر گرفته می‌شود. خانواده‌ها قبل از خواستگاری در محیطی آرام و به دور از استرس، باهم آشنا می‌شوند. معمولا میزان استرس در چنین فضایی بسیار کم‌تر است و هر دو خانواده به یک اندازه دچار چالش می‌شوند. دغدغه چیدن میز پذیرایی خواستگاری و پذیرایی از آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، همه‌چیز با برنامه‌ریزی و آرامش پیش می‌رود و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، شروع یک آشنایی عمیق رقم خواهد خورد.

خواستگاری و نحوه برخورد با خواستگار

یکی از وظایف خانواده عروس که نشان از شخصیت خانوادگی آن‌ها دارد، نوع برخورد با خواستگار است. معمولا مادر آقا پسر، برای مطرح کردن خواستگاری و کسب اجازه از خانواده عروس برای مشخص کردن روز خواستگاری، پیش قدم می‌شود. در این تماس تلفنی رسمی، مادر داماد آینده خودش را معرفی می‌کند و با احوالپرسی از اعضا خانواده عروس، تقاضای کسب اجازه برای برنامه ریزی روز خواستگاری را مطرح می‌کند. نحوه بیان خواستگاری اهمیت زیادی دارد. پس از این مرحله، خانواده عروس باید با نهایت احترام و تشکر از حسن انتخاب خانواده داماد، تقاضای فرصتی برای مطرح کردن این موضوع با پدر خانواده و دخترشان کنند. در چنین شرایطی، شماره تماس منزل پسر برای اطلاع دادن نتیجه مشورت، دریافت می‌شود. معمولا در کم‌تر از 12 الی 24 ساعت، باید نتیجه این مشورت به خانواده داماد اطلاع داده شود و روز خواستگاری طی این تماس تلفنی مشخص شود. از اموزش زنگ زدن برای خواستگاری، همین نکته را بدانید که ادب، احترام و نداشتن لحن امرونهی، بهترین راه برقراری ارتباط با خانواده عروس است.

اصلا و به هیچ عنوان برای ارتباط با خانواده داماد، از پیامک و چت در شبکه‌های پیام رسان استفاده نکنید. همان‌طور که با احترام طی تماس تلفنی این تقاضا مطرح شده است، وظیفه شما به‌عنوان خانواده عروس این است که طی تماس تلفنی، نتیجه را اطلاع دهید.

بایدها و نبایدهای اولین جلسه خواستگاری

شاید شماهم بخواهید متن خواستگاری از دختر را بخوانید و خودتان را برای سوالات خانواده ها در خواستگاری آماده کنید. اما باید بدانید که، داشتن اطلاعات درخصوص نوع مراسم‌ خواستگاری، نحوه پذیرایی آن و سوالات و موضوعاتی که در خواستگاری مطرح می‌شود، آمادگی بهتری برای شرکت در آن ایجاد می‌کند. باید ها و نباید های خواستگاری مشخص می کند که رعایت ادب، احترام، صمیمیت و حفظ شان افراد در تمامی جلسات خواستگاری، موضوع مهمی است که توسط کلیه افراد حاضر در جلسه خواستگاری باید رعایت شود. معمولا در اولین جلسه خواستگاری، سوال مستقیمی درخصوص ازدواج دختر و پسر پرسیده نمی‌شود. بلکه معمولا شناخت اولیه‌ای به‌صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود. یادتان باشد که خانواده‌ها در این جلسه، تصمیم می‌گیرند که برای جلسه دوم خواستگاری برنامه‌ریزی کنند، یا خیر. یکی از نکاتی که درباره شب خواستگاری باید بدانید، روانشناسی خواستگاری است. نوع برخورد، میزان صمیمیت و زبان بدن افراد، اطلاعات خوبی درخصوص آن‌ها به شما می‌دهد. فن بیان در خواستگاری نیز نکته‌ای کلیدی است که تعیین کننده نتیجه آن است.

آداب جلسه دوم خواستگاری

معمولا، برنامه‌ریزی برای جلسه دوم خواستگاری، زمانی انجام می‌شود که خانواده عروس، بازدید خانواده داماد را پس داده باشند. هرچند، این رسم و رسوم در شهرهای مختلف متفاوت است. اما این روزها که روابط اجتماعی حرف اول را می‌زند، ادب حکم می‌کند تا خانواده عروس نیز، برای آشنایی بیشتر با خانواده داماد و منزل آن‌ها، یک روز را برای مراجعه به منزل آن‌ها مشخص نموده و با مکالمه تلفنی، آن را با خانواده داماد درمیان بگذارند. جلسه دوم خواستگاری بعد از آن ملاقات برنامه ریزی می‌شود. آشنایی بیشتر خانواده‌ها و رفت و آمد، مشکلات خواستگاری را کاهش می‌دهد. در ادامه، توضیحات بیشتری درخصوص جلسه دوم خواستگاری ارائه می‌دهیم.

در جلسه دوم خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم؟

اگر سوالات جلسه خواستگاری دهنوی در تلویزیون را دیده باشید، می‌دانید که در این جلسه همه‌چیز جدی‌تر است. اگر هنوز نمی‌دانید و برای‌تان سوال شده است که در مراسم خواستگاری چه بگوییم؟ با دقت بیشتری این مطلب را دنبال کنید. معمولا، در جلسه دوم خواستگاری سوالات ریزتری پرسیده می شود. سوال درخصوص درآمد آقای داماد، محل زندگی آینده آن‌ها و خط قرمزها و موضوعات مهمی که باید تکلیف آن‌ها در همین جلسات مشخص شود، موضوع اصلی بحث خواستگاری است. جملات خواستگاری، باید با نهایت دقت در بیان و لحن عنوان شود. فضای خواستگاری، آمادگی ایجاد شدن هرگونه سوتفاهمی را دارد. پس سعی کنید، با مهربانی و به دور از طعنه و کنایه صحبت کنید. بعد از جلسه دوم خواستگاری معمولا تاریخ بله برون مشخص می‌شود.

یادتان باشد که پای سرنوشت دختر و پسر عزیزی درمیان است. پس سعی کنید، به دور از سخت گیری و یا اطمینان کورکورانه، این جلسات سرنوشت‌ساز را پیش ببرید.

پذیرایی خواستگاری چگونه است؟

معمولا، اولین میزبان خواستگاری خانواده عروس است. جلسات مهم خواستگاری و بله برون نیز، در منزل عروس برگزار می‌شود. پس طبیعی است که اطلاعات دقیقی درخصوص ترتیب پذیرایی در خواستگاری و لیست پذیرایی خواستگاری داشته باشید. به این ترتیب، می‌توانید برای تمام بخش‌های پذیرایی برنامه‌ریزی کنید و با سلیقه شخصی‌تان به جزییات بپردازید. معمولا نوشیدنی گرم مناسب فصل سرما و نوشیدنی سرد مناسب فصول گرم سال است. در زمان ورود خواستگار، از نوشیدنی برای خوش‌آمد گویی استفاده کنید. سعی کنید سینی مناسبی برای سرو نوشیدنی انتخاب کنید. مهم‌ترین نوشیدنی که در خواستگاری سرو می‌شود، چای خواستگاری است. در مقاله آداب چای خواستگاری (پذیرایی مراسم خواستگاری) به‌طور دقیق جزییات چای خواستگاری را بررسی کرده‌ایم. برای انتخاب بهترین شیرینی خواستگاری نیز، به عکس شیرینی خواستگاری در مقاله بهترین شیرینی برای خواستگاری مراجعه کنید. یادتان باشد

پذیرایی خواستگار را طبق پذیرایی‌های رسمی و مهم انجام دهید، اما از لاکچری کردن آن پرهیز کنید. سعی کنید با لوازم همیشگی و میوه‌های همیشگی اما با کیفیت بالاتر آن را انجام دهید.

فاصله بین جلسات خواستگاری چقدر است؟

اگر بخواهید بدانید که فاصله بین جلسات خواستگاری چقدر است، باید گفت که شاخص دقیقی برای آن وجود ندارد. شما باید براساس شرایط خودتان و طرف مقابل‌تان، مناسب‌ترین زمان را انتخاب کنید. سعی کنید برای تعیین جلسات خواستگاری، فاصله بیش از 10 روز نباشد. بهترین زمان برای مشخص کردن این فاصله، یک الی دو هفته زمان است. بیشتر شدن آن مگر در شرایط خاص، اصلا پیشنهاد نمی‌شود.