۰ نفر

اگر می خواهید دخترتان بزرگسالی بی دردسری داشته باشد، بخوانید

۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۵۲
کد خبر: 669513
اگر می خواهید دخترتان بزرگسالی بی دردسری داشته باشد، بخوانید

تصوری که اغلب ما از یک مادر داریم این است:مهربان، دلسوز، تکیه گاه امن و مطمئن، با گذشت و فداکار و هزاران صفت دیگر از این دست.

اثر مخرب مادران بداخلاق و بدرفتار در آینده دخترانشان

به گزارش اقتصاد آنلاین، یک مادر همیشه خوب است حتی اگر بلد نباشد چگونه خوبی کند حتی اگر دلسوزی­‌ها و مهربانی­‌هایش شکلی سخت گیرانه به خود بگیرد اما بدی کار می‌­دانید کجاست آنجاست که فرزندان فقط و فقط رفتار مادر را می‌­بینند و از درون او و این که چرا او این رفتارهای سخت گیرانه و گاهی نامهربانانه را از خود نشان می‌­دهد خبر ندارند برای همین آن ها مادرشان را مادران بدی می­‌دانند که کل زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است آن هم از نوع بد. در برخی مواقع نیز مادران واقعاً بدند. خود دارای مشکلاتی هستند و آن ها را به فرزندان خود نیز انتقال می‌­دهند. بیایید با هم ببینیم مادران بد چه بلایی سر دختران خود می­آورند حال چه از سر دلسوزی و چه از سر بدی و نامهربانی.  

دخترانی که مادران بدی دارند با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

مادر و فرزند تذکر اشتباه

دختران با مادران بد اغلب با مشکلات زیر دست و پنجه نرم می­‌کنند:

توانایی اعتماد کردن را از دست می­‌دهند

برخی از مادران بد، دختران خود را به دلیل آن که طبق روش­‌های خاصی واکنش­ نشان می­‌دهند، سرزنش می­‌کنند. از این رو این دختران سعی می­‌کنند دیگر احساسات واقعی خود را به دیگران نشان ندهند. در اغلب موارد نیز چون می‌­ترسند از فردی که به او تکیه کرده‌­اند، خیانت ببینند نسبت به دیگران از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند.

اعتماد به نفس پایینی دارند

مادران بد، به طور مداوم از دختران خود انتقاد کرده و در بسیاری از موارد آن ها را نادیده می­‌گیرند. این رفتار باعث می­‌شود این دست از دختران فکر کنند هر چه باشند، هر هنر و استعدادی که داشته باشند، چیزی نیست که مایه افتخار باشد. این باور کم کم در آن ها شکل می­‌گیرد چیزهای مهم و با ارزشی برای افتخار به آن ها ندارند. بنابراین اعتماد به نفس خود را از دست می­‌دهند و در بزرگسالی از عدم اعتماد به نفس رنج می­‌برند.

این احساس با آن ها همراه است: لیاقت عشق را ندارند

گاهی اوقات مادران بد به سختی می­‌توانند فرزندی را که خود به دنیا آورده‌­اند را دوست داشته باشند یا حتی اگر هم دوست داشته باشند در ظاهر آن را نشان نمی­‌دهند. بنابراین این حس در فرزندان به وجود می­‌آید که آنها دوست داشتنی نیستند و لیاقت عشق را ندارند. هیچ کس نمی‌­تواند آن ها را دوست داشته باشد و به آن ها عشق بورزد.

توانایی "نه" گفتن را ندارند

گاهی اوقات مادران بد بسیار بد دهان هستند. بنابراین دختران آن ها نمی­‌توانند لطف­‌ها و یا درخواست­‌های آنها را رد نمایند چون می­‌ترسند فحش بشنوند و یا این که توسط مادرشان پذیرفته نشوند. این دختران عادت کرده‌­اند که کارهای دیگران را حتی اگر باب میلشان نباشد انجام دهند چون این کار را طبیعی می­‌دانند و انجام آن را برای خوب دیده شدن در برابر دیگران لازم و ضروری می­‌دانند.

این حس با آن ها همراه است: به هیچ جایی تعلق ندارند

از دیگر بلاهایی که مادران بد سر بچه‌ها به خصوص دختران خود می‌­آورند این است که به آن ها این حس را القا می­‌کنند که متعلق به جایی نیستند. یعنی برای آن ها خانه مفهومی ندارد چرا که در آن احساس امنیت نمی­‌کنند. از طرفی برای این دختران بسیار دشوار است که تصور کنند متعلق به جایی از این دنیا هستند.

معمولاً در ایجاد روابط دارای مشکل خواهند بود

از آنجایی که دخترانی با مادران بد، به ندرت عشق مادرانه را دریافت می­‌کنند، لذا برای جبران این کمبود ممکن است وارد روابطی شوند که درست نیست و برای آن ها مشکلاتی را به وجود می‌­آورد.

احساس ترس از شکست بر روی زندگی آن ها سایه افکنده است

دخترانی که مادرانی بد و منفی گرا دارند مادرانی که با کلمات و رفتارهای منفی فرزندان خود را تربیت کرده‌­اند، از این که شکست بخورند می­ترسند. بنابراین از تلاش برای هر کاری واهمه دارند. آن ها می‌­ترسند همان رد شدن­‌هایی که از طرف مادران خود تجربه کرده‌­اند را نیز دوباره تجربه نمایند. بنابراین کمتر پیش می‌­آید موفق شوند و یا این که احساس موفقیت نمایند.

توانایی این که خود واقعی­شان را ببینند را ندارند

از آنجایی که مادران بد به دختران خود این حس را القا می‌­نمایند که چقدر کوچک و بی­‌اهمیت هستند لذا تعجبی هم ندارد که این دختران خود را درست مانند حرف ­های مادرانشان ببینند. آن ها تلاش برای رسیدن را بیهوده می‌دانند چرا که فکر می‌کنند توانایی انجام کارها را ندارند. این دختران وقتی به آینه نگاه می‌کنند خود را زشت می‌بینند چرا که نسخه‌ای تعریف شده از خود را در آینه مشاهده می‌کنند.

بسیار حساس هستند

دخترانی با مادران بد ممکن است حتی نسبت به کوچکترین حالات و نظرات کسانی که به آن ها اشاره می‌کنند بسیار حساس باشند. این دختران دائماً و بدون اختیار نگران هستند و در مورد مسائل خیلی فکر می‌کنند. این حساسیت ممکن است به این دلیل در این دختران به وجود آمده باشد که آن ها به هر چیزی که واکنش نشان داده‌اند توسط مادرشان واکنش دیده‌اند بنابراین به انجام چنین رفتاری عادت کرده‌اند.

معمولاً در انتخاب دوست دچار مشکل هستند

دخترانی که مادران بد دارند معمولاً در انتخاب دوست دچار مشکل هستند چرا که آن ها یاد گرفته‌اند همیشه دیگران را شاد کنند و این ممکن است باعث شود دیگران از آن ها سوء استفاده نمایند.

احساس ناامنی می‌کنند

فرزندانی با مادران بد چون از لحاظ عاطفی بسیار آسیب پذیر هستند به شدت احساس ناامنی می‌کنند. آن ها ارتباطی که خواهان آن هستند را اغلب دریافت نمی‌کنند. وقتی بزرگ می‌شوند نیز به طور کامل از صمیمی شدن دوری می‌کنند. آن ها با آن که بسیار تلاش می‌کنند حس نگرانی و ناامنی را از خود دور کنند اما هرگز نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

این حس همیشه با آنها همراه است: هرگز موفق نمی‌شوند

مادران بد وقتی فرزندشان در تلاش برای رسیدن به چیزی هست با تمسخر این حس را به او القا می­‌کنند که برای موفق شدن به اندازه کافی خوب نیستند. آن ها به فرزندان خود القا می‌کنند که داستان موفقیت هرگز برای آن ها نمی‌تواند عملی شود.

خودشان را به خاطر رفتار بدی که دیگران با او داشته‌اند سرزنش می‌کنند

چون بعد از انکار و سرزنش خود که البته کار آسان‌تری است افراد می‌توانند به نسخه‌ای تبدیل شوند که مردم آن را می‌پذیرند لذا دخترانی که مادران بدی داشته‌اند همیشه رفتار بد مادر را به خود ربط داده و خود را مقصر اصلی می‌دانند. این دختران به این باور رسیده‌اند که همه چیزهای بدی که اتفاق افتاده تقصیر خودشان است.

نمی‌­توانند روابط سمی را رها کنند

برای دخترانی با مادران بد رها کردن افراد کار بسیار سختی است حتی اگر این افراد با آنها رفتار بدی نیز داشته باشند. چرا که این دختران فکر می‌کنند اگر به اندازه کافی تلاش کنند می‌توانند رابطه را بهتر و با ثبات‌­تر نمایند. متاسفانه این دختران حتی به افرادی که آن ها را آزار می‌دهند برمی‌گردند حتی اگر دوری از این افراد زندگی آن ها را بهتر کند.

عشق را یک معامله می‌دانند

برای دخترانی با مادران بد عشق مشروط است. رفتار مادرشان به آن ها آموخته است که عشق باید به دست آید. حتی عشق می‌تواند از دست نیز برود. به همین دلیل است آن ها همیشه سعی خواهند کرد به  کسی که علاقه‌مند هستند التماس کنند و به آن ها توسل جویند آن هم فقط برای آن که عشق را احساس نمایند.

آینده دخترانی با مادران بد چگونه است؟

همانطور که پیشتر نیز بیان شد دخترانی که مادرانی بد دارند در دوران­‌های مختلف زندگی – کودکی، نوجوانی، جوانی و حتی در میانسالی – با مشکلات بسیاری همچون عدم اعتماد به نفس، عدم احساس امنیت، ترس، عدم توانایی اعتماد به دیگران، عدم توانایی در رها کردن روابط سمی، عدم توانایی در پیدا کردن دوست مناسب و ... مواجه هستند.

این دختران چون این گونه پرورش یافته‌اند، به عبارت دیگر این گونه رفتارها در شخصیت آن ها نهادینه شده است حتی اگر خود بخواهند به سختی می‌توانند خود را تغییر دهند. این که دائماً با نگرانی و عدم اعتماد زندگی کنی بدون آن که خود دلیلش را بدانی، این که نتوانی احساس امنیت کنی، این که نتوانی دوست مناسب پیدا کنی، این که نتوانی خود را ارزشمند بدانی، این که نتوانی بدون عذاب وجدان کاری را که خود دوست داری انجام دهی، این که نتوانی راحت ابراز عقیده کنی، این که همیشه ترس از شکست داشته باشی، ترس از مورد تمسخر واقع شدن، این که بیش از حد حساس باشی، این که در مورد همه مسائل به طور عمیق فکر کنی و از همه مهمتر این که همه این ها بی‌اختیار باشد و تو ناخودآگاه درگیر این همه مسائل بد و منفی شده باشی و بخواهی خود را از این همه چیزهای بد و منفی نجات دهی ولی نتوانی اصلاً خوشایند نیست و به راستی چقدر معصوم و بی‌گناهند دخترانی که مادرانی بد، منفی، بد دهان و زورگو دارند. کاش به این مادران بگوییم هر انسانی آزاد آفریده شده است و حق دارد فکر کند، ابراز عقیده کند، برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش کند و از همه مهم تر هر انسانی هر چند با هزاران عیب و نقص ارزشمند است.

چگونه می‌­شود به دخترانی که مادران بد دارند کمک کرد؟

هر چند که کمک به دخترانی که مادران بد دارند سخت و دشوار است اما می‌­توان به این دختران توصیه کرد که:

- مادران‌تان را خوب بشناسید. وقتی او را  شناختید می‌فهمید که بسیاری از عقاید آن ها در مورد شما درست نیست.

- سعی کنید با او صحبت کنید آرام و با محبت حتی اگر او این گونه نباشد.

- اگر تصمیمی گرفتید بعد از اطمینان از درست بودن آن حتماً آن را عملی نمایید.

- از او کمتر انتقاد کنید.

- اظهار محبت کنید و سعی کنید با او دوست باشید.