۰ نفر

تاثیر دوستان ناباب در زندگی انسان + راه دور شدن از رفیق بد

۲۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۲۷
کد خبر: 668621
تاثیر دوستان ناباب در زندگی انسان + راه دور شدن از رفیق بد

آسیب های اجتماعی دوست ناباب چیست و چگونه میتوانیم دوستی های مخرب را کنترل کنیم؟ در طول زندگی حفظ دوستی های مثبت می تواند به بهبود سلامتی و شادی منجر شود و حتی عمر شما را طولانی تر کند.

راه دور کردن دوستان ناباب از جوانان چیست؟ + نکات مهم

به گزارش اقتصاد آنلاین، با این حال همه دوستی ها سودمند نیستند. برخی سمی و استرس زا می شوند. یک دوست ناباب می تواند بر جنبه های متفاوتی از زندگی فرد تاثیر بگذارد که معمولاً منجر به خستگی ذهنی و عاطفی یا کمبود رضایت عمومی می شود. آسیب های اجتماعی گسترده از جمله گرایش به مواد مخدر و ترک مسئولیت های کاری و زندگی از نتایج دوستی ناباب است. 

دوستی های مخرب چیستند؟

دوستان بخش مهمی از زندگی هستند. آن ها با حمایت اجتماعی و عاطفی و همراهی و بهبود خلق و خو، زندگی دوستان خود را بهتر می کنند. اما دوست ناباب کسی است که از بودن در اطراف او دچار استرس های مداوم یا خستگی می شوید. حضور دوست ناباب باعث تصمیم گیری های غلط، سبک زندگی پرخطر، انتخاب های هیجانی و بدون فکر و دردسرهای بزرگ که گاهی غیرقابل جبران است می شود. دوست ناباب به احتمال زیاد رفتارهای بد را تشویق می کند و با تحقیر و انگ زدن شما را مجبور به تسلیم شدن در برابر خواست های نامعقول خود می کند.

دوستان ناباب غیر قابل اعتماد هستند و بطور دائم نزاع های کوچک و بزرگ درست می کنند که ممکن است شما را با جنبه های قانونی و حقوقی مواجه کند. معمولا رفتارهای خشن و پرخاشگرانه، قلدری و رفتارهای ایذایی و هنجارشکنی های اجتماعی به عنوان الگوی ثابت شخصیتی دوستان ناباب شناخته می شوند.

دوست ناباب

تاثیرات دوستان بر روحیه و رفتار افراد

تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد همانطور که بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی می‌توانند از فردی به فرد دیگر سرایت کنند اقداماتی مانند رفتن به باشگاه یا ثبت نام در یوگا نیز از فردی به فرد دیگر می‌تواند گسترش یابد. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه هاروارد در ایالات متحده انجام شده است نشان می‌دهد یک اثر موجی با سرایت اجتماعی یا رفتاری وجود دارد. بنابراین همانطور که شادی یا عادات خوب سلامتی شما مانند یک ویروس عمل می‌کند و بر دوستان و دیگران در شبکه اجتماعی گسترده‌ تر تأثیر می‌گذارد رفتارهای منفی و آسیب زا نیز می تواند به همان اندازه اثرگذار باشد.

بر اساس یافته های علمی در محاصره هر مدل از افراد که باشید، شانس شما برای تاثیرپذیرفتن از آن ها افزایش می یابد و علاوه بر این گسترش تاثیرات می تواند تا سه درجه از دایره ارتباطی دیده شود. بدین معنا که می توانید در واقع بر دوستان دوستان دوستان خود نیز تأثیر بگذارید. این تحقیقات قدرت وابستگی سرایت رفتارها را به میزان نزدیکی شما به فرد شاد و غمگین و مناسب و ناباب و رابطه شما با آن ها را نشان می دهد. بهتر است برای اجتناب از تاثیرات منفی دوست ناباب، افرادی با سیستم ارزشی مشابه انتخاب کنید.  

انواع دوستی های مخرب

انسان ها کامل نیستند و این به دوستی ها نیز تسری پیدا می کند. با این حال زمانی که تعامل با یک دوست جنبه های بسیار منفی پیدا می کند به این معنا است که با یک دوست بد و ناباب سر و کار و دارید. در حالی که اعتراف به داشتن یک دوست بد معمولا سخت و ناامید کننده است مراحلی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها برای حرکت رو به جلو در راستای خارج شدن از روابط ناسالم و دوستی های مخرب گام بردارید.

شناخت انواع دوستان بد و ناباب و نشانه های یک دوستی مسموم و فاصله گرفتن از رابطه باعث بهبود سلامت و رضایت شما می شود. انواع دوستی های بد همیشه دارای ویژگی های مشترک در تعاملات منفی و آسیب به ارامش روانی هستند. چند نمونه از طیف گسترده انواع دوستی های سمی و ناباب که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

1-نفوذی قلدر

یکی از واضح ترین نشانه های دوستی های مخرب این است که شما را به انجام رفتار مجرمانه یا خطرناک تشویق می کند. با تحت نفوذ قرار دادن دیگران توسط چرب زبانی ها و باج دادن های موقتی یا حتی تحریک احساسات شما با تحقیر و تخریب، معمولا سعی می کند به هر قیمتی که شده شما را وارد دسته ها و گروه های دردساز از جمله باندهای مواد مخدر، تشویق به مصرف انواع مواد مخدر یا همدستی برای ساختن مواد، تشویق به انجام رفتارهای پرخطر جنسی بکند.

2-شورشی

در حالی که معاشرت با این دست از دوستان ماجراجویانه و هیجان انگیز به نظر می رسد اما بسیار خطرناک نیز می باشد. شورشی ها مطمئناً شما را به دردسر می اندازد. بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن این دست از افراد بعد از مدتی می تواند ظاهر شود. به احتمال زیاد بیش از یک بار با فشار همسالان با این دست از افراد روبرو خواهید شد. در صورت امکان بهتر است از این نوع دوستان خودداری کنید. حتی اگر هم ‌نشینی با این ها در ابتدا هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد در نهایت عدم مسئولیت این فرد در قبال رفتارها روی شما سنگینی می‌ کند و در این فرآیند به زندگی شما آسیب می رسد.

3-خودخواه

این دست از دوستی های مخرب فقط زمانی برای بودن با شما برنامه ‌ریزی می‌کند که برای آن ها مفید باشد. یا فقط زمانی که احساس تنهایی و بی‌ حوصلگی می‌کنند سراغ شما می آیند و در صورت پذیرفته نشدن مورد هجوم سرزنش و انتقاد قرار می گیرید. آن ها همچنین ممکن است به دنبال توجه دائمی یا درخواست لطف غیرمنطقی باشند. در غیر این صورت زمانی که بیشتر به آن ها نیاز دارید در دسترس نبوده یا غیرقابل اعتماد هستند. این دوستی ممکن است تا حد زیادی یک طرفه یا ناامید کننده به نظر برسد. 

4-سو استفاده گر

اگرچه ممکن است بدیهی به نظر برسد اما تشخیص رفتار توهین آمیز در افرادی که به آن ها ارتباط دارید یا به آن ها اعتماد می کنید دشوار است. هر شکلی از سوء استفاده اعم از فیزیکی، ذهنی، عاطفی یا مالی و غیره هشداری برای پایان دادن به دوستی و دریافت کمک حرفه ای از مجری قانون یا سایر منابع در صورت نیاز است. سوء استفاده ها در قالب دوستی از طرف یک دوست ناباب همیشه واضح و بدیهی به نظر نمی رسد. به ویژه اینکه این افراد معمولا از توجیهات اخلاقی و منتقل کردن حس عذاب وجدان و گناه سعی در تسلیم کردن شما خواهند داشت. به شهود و احساس درونی خود گوش بدهید.

اگر احساسی مبنی بر تحقیر شدن یا بدرفتاری توسط دوست خود دارید شک نکنید در یک رابطه منفی قرار گرفته اید که می تواند به عزت نفس و سلامت روان شما آسیب برساند.

5-رفتارهای مخرب

اگر دوستان با شما با لحن نامناسب صحبت می کنند یا نام شما را به قصد جریحه دار کردن احساسات شما صدا می زنند دوستی بدی را تجربه می کنید. رفتار بدخواهانه و آزاردهنده می تواند به شکل بی ادبی، ازارهای فیزیکی یا پست و حقیر شمردن صفات شخصیتی، آشکار و ظاهر شود.  

آسیب های اجتماعی دوست ناباب

همانطور که گفته شد همه دوستی ها تأثیر خوبی روی شما ندارند. برخی از آن دوستی ها نتایج جبران ناپذیری به جا می گذارند. دوستی های مناسب نباید بر عزت نفس یا سطح شادی شما تأثیر منفی بگذارد. اگر در موقعیتی خلاف این جریان قرار گرفتید باید نسبت به آن هوشیار باشید. هر دوستی که بر سلامت روان و بر زندگی سالم اجتماعی و شخصی شما تأثیر منفی بگذارد "سمی" تلقی می شود. با درک اینکه دوستی مسموم است بسیار مهم است که از خود در برابر تأثیرات و آسیب های آن محافظت کنید.

یک دوست ناباب می تواند آسیب های زیاد عاطفی، روحی و جسمی و البته اجتماعی ایجاد کند. ترک دوستی ها اساسا کار سختی است و ترک دوستی های سمی نیز به دلایل منحصر بفرد خود آسان نیست. اما آگاهی از نشانه‌ها قدرتی را که برای محدود کردن دوست ناباب  به آن نیاز دارید را برای شما فراهم می کند.

1-آسیب های اجتماعی دوست ناباب | متاثر شدن فعالیت های شخصی

شما زمان خود را که برای رسیدگی به امور شخصی و وظایف اجتماعی بسیار مهم است عملا از دست داده و مسئولیت ها را فراموش خواهید کرد. وقتی دور هم جمع شدن با دوستان و بازی کردن با آن ها باعث می‌شود کسی وظایف خود را فراموش کند یعنی رفاقت بر سایر فعالیت‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. واقعیت موجود این است که اگر دوستی داشته باشید که ناباب شناخته می شود نه تنها اهمیت زمان انجام وظایف را به شما یادآوری نمی کند بلکه فقط برای دور هم جمع شدن با دوستان شما را تحت فشار می گذارد.

دوستانی که تأثیر خوبی دارند شما را به فعالیت های خوب طبق برنامه مشخص ناشی از مسئولیت پذیری دعوت می کنند و همیشه به شما یادآوری می کنند که زمان دیگری را به جمع شدن اختصاص دهید. تا این حد غرق شدن در روابط دوستانه به لطمه خوردن فعالیت های اجتماعی فردی از جمله رسیدگی به امور کاری و شغلی، تحصیلی و زناشویی می انجامد.

2-عدم رعایت آداب اجتماعی با دوستی های مخرب

گاهی اوقات در گروه ها هنگام شوخی یا ابراز عصبانیت از زبانی توهین آمیز حاوی الفاظی رکیک و نامناسب استفاده می شود. اگر در گروهی قرار بگیرید که به طور معمول بابت چنین رفتارهایی همدیگر را توبیخ نمی کنید به مرور زمان این امر تشدید می شود. آنگاه زبان توهین آمیز شیوه رایجی برای گفتمان با افراد خارج از گروه نیز خواهد بود. تسری چنین رفتارهای خارج از ادب بر روابط اجتماعی فردی شما تاثیر خواهد گذاشت. دوستان ناباب می توانند شما را نیز به هتاکی عادت بدهند.

3-آسیب های اجتماعی دوست ناباب | افتادن در دام سومصرف مواد

می دانید بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر نوجوانان هستند و این نشان می دهد که دوستان همسال در گسترش و عادی شدن مصرف مواد مخدر بین هم گروهی ها نقش دارند. سوءمصرف مواد مخدر به دلیل متقاعد کردن دوستان هم سال برای نوجوانان ابتدا شیوه ای مبارزه جویانه است اما ناگهان خود را در دام اعتیاد گرفتار می بینند. مواد مخدر اغلب برای منافع شخصی مورد سوء مصرف قرار می گیرند به این دلیل که به عنوان یک تفریح دسته جمعی جالب به نظر می رسند.

دوست ناباب مطمئناً شما را متقاعد می کند که برای پدیرفته شدن و تایید گرفتن باید مواد مخدر مصرف کنید زیرا او به آینده شما اهمیتی نمی دهد. فقط می خواهد شما را به مسیر اشتباهی بکشاند و از مسیر درستی که باید طی کنید تا آینده شما بدون مواد مخدر روشن باشد منحرف می کند.

4-شکل گیری نزاع های فردی و گروهی

دعواهای دسته جمعی معمولا از سر عرقی که افراد به گروه دارند شکل می گیرد و برای اثبات وفاداری به دوستان انجام می شود. به دلیل عشق بیش از حد به گروهی که به آن تعلق دارند گروه های دیگر با دیدگاه های متفاوت را دشمن فرض می کنند و این دیدگاه که برنده در دعوا بزرگترین امتیاز گروهی را می گیرد اقدام به نزاع می کنند. به طوری که گروه های زیادی برای برنده شدن با هم رقابت می کنند تا عظمت خود را به دیگران بشناسانند.

تأثیر یک نزاع بر اساس تأثیر یک دوست صمیمی و ناباب خطرات زیادی برای شما دارد. به عنوان مثال رقم خوردن آینده ای تاریک به دلیل مواجه شدن با عواقب قانونی آن و بدتر از آن از دست دادن جان خود است و اگر درخواست نزاع دانش آموزی را قبول کنید ممکن است با خطرات بیشتری روبرو شوید.

5-تشویق به قانون شکنی و نقض هنجارهای اجتماعی

از دست دادن اشتیاق برای یادگیری و تمایل به تنبلی و لذت بردن از چیزهایی که هنجارهای اجتماعی را نقض می کنند از دیگر عوامل آسیب زای وجود دوست ناباب است. آینده افراد را عادت هایی که در طول زندگی و طی رشد ساخته اند تعیین می کند. اگر نسبت به یادگیری بی اهمیت باشید آینده شما به خوبی کسانی نخواهد بود که سخت درس می خوانند و پرتلاش کار می کنند.

بی انگیزگی برای تلاش و یادگیری و تمایل به شکستن مداوم قوانین حاکم بر محیط های آموزشی از دیگر آسیب های اجتماعی و سو ارتباط با دوست ناباب است. فردی که نفوذ بدی دارد به طور غیرمستقیم مغز شما را کنترل می کند تا از هنجارهای رایج مانند عدم موتور سواری با سرعت بالا و بستن کلاه ایمنی پیروی نکنید.  

چند پیشنهاد برای کنار گذاشتن دوست ناباب

دوستی بخش مهمی از زندگی است.  دوستان می توانند به شما انگیزه دهند تا رویاهای خود را دنبال کنید و به شما یاد می دهند که چگونه فرد بهتری باشید. آن ها همچنین برای گذراندن وقت سرگرم کننده هستند و می توانند شما را در هنگام ناراحتی حمایت کنند. اما وقتی در زندگی‌ خود دوستان اشتباهی را انتخاب می کنید اتحاد و رفاقت شما با آن ها بیشتر از اینکه مفید باشد به شما آسیب می‌زند.

در نتیجه مهم است که دوستان خود را عاقلانه انتخاب کنید. مطمئن باشید که نزدیک ترین افراد به شما کسانی هستند که زندگی شما را بهتر کنند نه بدتر. به یاد داشته باشید دوستان خوب زندگی شما را بهبود می بخشند در حالی که دوستان ناباب آن را نابود می کنند. 

1-تعهد به اصلاح روابط و دوستی های مخرب

رویارویی با کسی که شما را ناراحت کرده یا تاثیر بدی گذاشته می تواند سخت باشد اما باید مسئولیت را بپذیرید و تلاش کنید. در غیر این صورت او به همان روش با شما رفتار خواهد کرد. با صحبت کردن نشان می دهید که به خود و به آن ها اهمیت می دهید. به خاطر داشته باشید که ممکن است عصبانی شوند یا متوجه حرف های شما و هدف شما از صحبت کردن نشوند. سعی کنید به جای انتقاد کردن بر رفتار دوست خود که با آن مخالف هستید تمرکز کنید.

می‌توانید بگویید می‌دانم که آدم خوبی هستی و می‌دانم از اینکه والدین تو طلاق گرفتند روزهای سختی را سپری کرده‌ای اما من نمی خواهم در مدرسه و جاهای دیگر با سیگار کشیدن و الکل نوشیدن با تو همراهی کنم. وقتی این کار را می کنی احساس ناامنی می کنم و نگران تو و خود هستم.

2-آسیب های اجتماعی دوست ناباب | تمام کردن دوستی های مخرب

اگر دوستان ناباب شما را خسته می‌کنند، به شما استرس وارد می‌کنند یا هرگونه تأثیر بد دیگری روی شما می‌گذارند رابطه را پایان دهید. شما نمی توانید آن ها را مجبور به تغییر کردن بکنید اما باید به خود احترام گذاشته و به نیازهای خود گوش بدهید. به آن ها اطلاع بدهید که به این دوستی پایان می دهید نه به خاطر شخصیتی که آن ها دارند بلکه به خاطر اعمال و کردار آن ها و احساسی که در شما ایجاد کرده اند دیگر مایل به ادامه رابطه نیستید. 

می‌توانید بگویید از این بایت متاسفید اما دوستی موجود برای شما کارساز نیست. به نظر نمی رسد علایق یکسانی داشته باشید و بگویید که در این دوستی احساس خوبی نسبت به خود ندارید.

3-پایبند به اتمام دوستی

پس از پایان دادن به دوستی دوری کامل از دوستانی که تأثیر بدی دارند دشوار است. به خصوص اگر در کلاس های مشابه هستید و نزدیک یکدیگر زندگی می کنید یا دوستان مشترک دارید. ترک دوستی برای مدتی ناخوشایند خواهد بود. اگر احساسات آسیب دیده در رابطه وجود داشته باشد شرایط سخت تر هم‌ می شود اما مهم است که در تصمیم خود برای قطع ارتباط قاطع باشید.

برای کمک به دور ماندن می‌توانید آن ها را در رسانه های اجتماعی لغو دوستی کنید. از صحبت در مورد آن ها با دوستان مشترک خودداری کنید. از پاسخ دادن به پیامک یا تماس تلفنی آن ها اجتناب کنید. از نشستن در کنار آن ها در کلاس یا در رویدادهای دیگر خودداری کنید.

4-غلبه بر آسیب های دوستی ناباب و تعیین اصول برای دوستی

حتی اگر برای پایان دوستی آماده شدید قطع رابطه با یک دوست می تواند شما را متضرر و ناراحت کند. زمانی را برای ادامه دادن و غلبه بر آسیب ناشی از دوستی بد خود اختصاص دهید. به خود اجازه دهید هر احساسی را که در مورد پایان دوستی دارید به تنهایی، با والدین یا با یک دوست خوب و از ان بهتر با یک مشاور حل و فصل کنید. 

مشخص کنید که از یک دوست چه می خواهید. از خود بپرسید چه ویژگی هایی بیشتر شما را در رابطه با دوستی بد آزار می دهد و چگونه می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید. دوستان خوب به خوبی با یکدیگر هماهنگ و متعادل می شوند. هر یک از دوستان نیازهای خود را به طور مساوی برآورده می کنند. شما در یک دوستی خوب احساس امنیت، حمایت و قدردانی خواهید داشت. شما دوستانی می خواهید که در زمان های خوب و بد در کنار شما باشند. به دنبال افرادی باشید که شما را به سمت بهتر شدن هدایت کنند. واقعاً به این که چگونه هستید اهمیت دهند و فقط روی خود تمرکز نکنند.

5-آسیب های اجتماعی دوست ناباب | پیدا کردن دوست جدید

هنگامی که انواع افرادی را که می خواهید با آن ها دوست باشید و انواعی که می خواهید از آن ها دوری کنید را شناختید‌ خود را در معرض رفاقت ها قرار دهید. به دنبال افرادی باشید که علایق مشابهی با شما دارند و بخواهید با آن ها وقت بگذرانید. همچنین می‌توانید فعالیت‌های جدیدی را امتحان کنید یا به یک باشگاه در مدرسه بپیوندید تا با افراد جدید و متفاوتی آشنا شوید. ممکن است در ابتدا ناراحت کننده یا ترسناک به نظر برسد درست مانند درخواست از کسی برای قرار ملاقات اما ارزش دوستی سالم جدید را خواهد داشت.

سخن آخر درمورد آسیب های اجتماعی دوست ناباب

آنچه مسلم است این است که نمی توان از گروه همسالان اجتناب کرد. اگر کودکی صرفا به دلیل محافظت از خود از معاشرت با همسالان خود منع شود آنچه اتفاق می افتد تجربه استرس روانی و شکل گیری نوعی از بدبینی نسبت به جهان بیرون خواهد بود. کاری که باید انجام شود این است که از ابتدا ارزش‌های اخلاقی و رفتار پسندیده اجتماعی به گونه‌ای نهادینه شود که آن ها را برای مواجهه با دنیای بیرون تجهیز کند. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.