۰ نفر

مقایسه کتاب های زیست شناسی جامع کنکور

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷
کد خبر: 667688
مقایسه کتاب های زیست شناسی جامع کنکور

درس زیست شناسی به عنوان پر ضریب ترین درس رشته تجربی، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای داوطلبان این گروه آزمایشی دارد.

به علاوه مطالب کتاب زیست سهل و ممتنع هستند؛ یعنی ممکن است در نگاه اول راحت به نظر برسند اما بعد از حل تست‌ها داوطلبان به تدریج متوجه نکات پنهان در متن و شکل‌های کتاب درسی می‌شوند. اگر به عنوان داوطلب کنکور تجربی قصد دارید در یکی از رشته‌های پرطرفدار پذیرفته شوید، باید توجه ویژه‌ای به درس زیست شناسی داشته باشید.

برای اینکه بتوانید به مطالب کتاب درسی مسلط شوید، روش صحیح مطالعه درس زیست را یاد بگیرید و از پس سوالات دشوار این درس به خوبی برآیید، لازم است در انتخاب منبع کمک آموزشی برای درس زیست دقت کنید. کتاب‌های زیست جامع خیلی سبز و زیست جامع مهروماه، دو منبع قوی و عالی برای مطالعه درس زیست هستند که این روزها نام آنها بر سر زبان اساتید درس زیست و داوطلبان افتاده است؛ اما کدام منبع بهتر است و کدام کتاب را خریداری کنیم؟

اینکه یک کتاب شهرت زیادی دارد و برای افراد زیادی مفید بوده است، به تنهایی کافی نیست. باید بدانید از یک کتاب کمک آموزشی درس زیست چه توقعی دارید. بنابراین بهتر است قبل از خرید یک کتاب بفهمید در چه سطحی هستید و به چه نوع منبع مطالعاتی نیاز دارید، سپس بررسی کنید که آیا منبع مورد نظر شما، این ویژگی‌ها را دارد؟

چطور بفهمم در چه سطحی هستم؟

اصلی‌ترین نکته‌ای که هنگام تهیه یک منبع باید آن را در نظر بگیرید، سطح علمی شما در درس مورد نظر است. معمولا هر کسی دید نسبتا واضحی نسبت به توانایی‌های خودش دارد.

اگر می‌خواهید سطح‌ علمی‌تان را در درس زیست شناسی بدانید، لازم است نگاهی صادقانه به نمرات امتحانی و درصد آزمون‌هایتان بی‌اندازید:

  • سطح ضعیف: نمرات شما در امتحانات مدرسه تعریفی ندارد و درصد درس زیست شناسی شما در آزمون‌ها کمتر از 30 درصد است، شما به منابعی با درسنامه قوی و کامل و سوالات سطح بندی شده نیاز دارید.
  • سطح متوسط: نمرات بدی در مدرسه ندارید و در اکثر آزمون‌ها درصد شما بین 30 تا 50 درصد است، لازم است بیشتر تست بزنید و مرور بیشتری داشته باشید تا به سطح قوی برسید.
  • سطح قوی: نمرات عالی در این درس کسب می‌کنید و درصد شما در اکثر آزمون‌ها از 50 درصد بیشتر است، لازم است با حل سوالات چالشی و دشوار و مرور منظم مطالب، سطح‌تان را حفظ کنید.

کتاب جامع بهتر است یا کتاب‌های تک پایه؟

کتاب‌های تک پایه کتاب‌هایی هستند که فقط به مطالب یک پایه می‌پردازند اما کتاب‌های جامع همه مطالب مربوط به هر سه پایه را شامل می‌شوند.

اگر شما دانش‌آموز پایه دهم یا یازدهم هستید یا داوطلب کنکور هستید اما در درس زیست به شدت ضعف پایه‌ای دارید، بهتر است از منابع تک پایه استفاده کنید. اما بهترین گزینه برای داوطلبان کنکور، کتاب‌های جامع است؛ زیرا آنها زمان محدودی در اختیار دارند و ممکن است فرصت کافی برای مطالعه همه نکات موجود در کتاب‌های تک پایه را نداشته باشند. اگر داوطلب کنکوری هستید و سطح شما در درس زیست شناسی ضعیف یا متوسط است، توصیه می‌کنیم از کتاب‌های جامع با درسنامه کامل و قوی استفاده کنید.

کتاب زیست شناسی جامع کنکور خیلی سبز

مقایسه کتاب های زیست شناسی جامع کنکور

این کتاب در دو جلد تالیف شده است، جلد اول آن شامل تست برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به همراه پاسخ کلیدی سوالات است و جلد دوم پاسخنامه تشریحی را شامل می‌شود. لحن این کتاب رسمی اما روان است و حجم جلد دوم به دلیل نکات فراوان آن، زیاد است؛

از ویژگی های های درسنامه این کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب زیست جامع خیلی سبز فاقد درسنامه منسجم و مرتبی است
  • اکثر نکات مهم و برجسته، در قالب بخش‌هایی در قسمت پاسخنامه تشریحی ذکر شده‌اند
  • نکات مهم و کلیدی در پاسخنامه تشریحی بولد شده اند
  • پاسخنامه تشریحی این کتاب بسیار کامل و قابل فهم است
  • در پاسخنامه این کتاب، مولف برای هر سوال تمام چهار گزینه را بررسی کرده است و نکات مهم هر تست را در قالب جدول دسته بندی کرده است

تست‌های کتاب‌ زیست جامع خیلی سبز کافی هستند و به دو دسته؛ یعنی تست‌های تالیفی و سوالات کنکورهای اخیر تقسیم می‌شوند. مولف در طراحی تست‌های تالیفی این کتاب، از روند طراحان سوالات کنکور پیروی کرده است و تلاش می‌کند انواع تیپ‌های تستی محتمل برای کنکور سراسری را پوشش دهد. در این کتاب برای هر فصل به تعداد کافی تست در نظر گرفته شده است و سوالات مهم و نکته‌دار، با علامت خاصی مشخص شده‌اند.

کتاب زیست شناسی جامع مهروماه

مقایسه کتاب های زیست شناسی جامع کنکور

این کتاب یک محصول جدید و پرفروش است که از محبوبیت خوبی در میان داوطلبان برخوردار است، این کتاب به صورت دو جلدی ارائه می‌شود و درسنامه و بانک تست در یک جلد ارائه هستند.

لحن این کتاب رسمی اما کاملا ساده و قابل فهم است و چیدمان فصل‌های این کتاب مطابق با فصل‌های کتاب‌های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم است. این کتاب یکی از جدیدترین منابع کمک آموزشی برای درس زیست شناسی است؛ از این رو مطالب آن منطبق با آخرین تغییرات کتاب‌های درسی هستند.

از ویژگی های این کتاب می توان به این موارد اشاره کرد:

  • درسنامه این کتاب کامل و روان است
  • بیش از 4500 تست ارائه شده است که این سوالات شامل تست‌های استاندارد، ترکیبی و چالشی است
  • درسنامه کتاب زیست شناسی جامع مهروماه کامل و بسیار کاربردی است و تمام نکات کنکوری، مفهومی و ترکیبی را پوشش می‌دهد
  • هر فصل از این کتاب شامل سه گفتار است و در ابتدای هر گفتار قسمتی به نام چشم انداز وجود دارد که در آن نکات مهم و جدول‌های جمع‌بندی ارائه شده‌اند
  • برای بررسی مطالب دشوار و چالشی کتاب درسی، مولف قسمت‌هایی تحت عنوان نقد کتاب درسی و زووم را در نظر گرفته است
  • قسمت دیگری از درسنامه این کتاب ایستگاه شارژ نام دارد که در آن مطالب مهم هر بخش آورده شده است

در این کتاب شاهد پوشش کامل تست‌های کنکور سراسری داخل و خارج از کشور سال‌های اخیر هستیم. سوالات کتاب زیست شامل سه گروه تست؛ یعنی تست‌های آبی به منظور کسب درصد بالای 40 درصد و آموزش مفاهیم، تست‌های سبز برای کسب درصدهای بالای 60 و تثبیت آموخته‌ها و تست‌های قرمز برای به تسلط رسیدن روی مطالب و کسب درصدهای بالای 80 می‌شوند.

بالاخره کدام کتاب را انتخاب کنم؟!

دو کتابی که در این اینجا معرفی کردیم، مناسب داوطلبان پشت کنکوری یا دانش‌آموزان پایه دوازدهم هستند. کتاب زیست شناسی جامع کنکور خیلی سبز، یک بانک تست است و بهتر است در کنار کتاب درسی و یک منبع حاوی درسنامه استفاده شود و بیشتر مناسب داوطلبانی است که سطح علمی آنها در درس زیست شناسی متوسط یا متوسط رو به بالا است. کتاب زیست شناسی جامع مهروماه را اکثر داوطلبان با هر سطح علمی می‌توانند استفاده کنند؛ زیرا سوالات این کتاب به دقت طبقه بندی شده‌اند.

سخن آخر

در این مقاله دو مورد از بهترین منابع؛ یعنی کتاب‌های زیست جامع خیلی سبز و زیست جامع مهروماه را معرفی کرده و آنها را با هم مقایسه کردیم. هر دو منبع از جمله بهترین کتاب‌های کمک آموزشی برای درس زیست شناسی محسوب می‌شوند و توصیه ما به شما این است که بعد از مطالعه دقیق مقاله بهترین کتاب های جامع زیست کنکور از پایتخت کتاب ، نمونه‌ای از هر کتاب را مطالعه کنید تا متوجه شوید کدام منبع برای شما بهتر است.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.