۰ نفر

خودنمایی اختلال روانی است؟ + نشانه ها

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۱۱
کد خبر: 667458
خودنمایی اختلال روانی است؟ + نشانه ها

خودنمایی نشانه چیست؟ خودنمایی نوعی از اغراق برای توصیف داشته های فردی می باشد. این کار را یا برای ایجاد و حفظ ارزش های فردی، برای محافظت از هویت و یا با هدف تحریک حس حسادت در دیگران انجام می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ جدا از دلیل سوم لزومی ندارد دست از خودنمایی بردارید زیرا دو مورد بالاتر هیچ اشکالی ندارند. این کار را از روی حسن نیت انجام می دهید. علاوه بر این شما به سلامت روان افراد دیگر آسیب نمی‌رسانید. تنها دلیل خودنمایی برای ارزش و هویت این است که خود را در بهترین نسخه ممکن نشان دهید و نیازی به دست کشیدن از خودنمایی نیست.  

خودنمایی در مقابل دیگران موضوع بحث برانگیزی است که شما نمی توانید آن را به شیوه ای ظریف یا ساده تعریف کنید. فردی که خودنمایی می کند می تواند در موقعیت های متفاوت برای موضوعات یکسان رفتار متفاوتی از خود نشان دهد. اما چنین رفتاری تئوری علمی پیچیده نیست که یک محقق رفتاری نیز نتواند آن را تعریف کند. اما چرا مردم خودنمایی می کنند؟ افرادی که خودنمایی می کنند لزوما افراد بدی نیستند. اگر تا کنون چنین فکر می کرده اید تغییر رویه بدهید. 

به آخرین باری که خود شما خودنمایی کرده اید فکر کنید. چرا این کار را کرده اید؟ آیا به این دلیل بوده است که می خواستید در مقابل کسی احساس خوبی داشته باشید یا فقط سعی می کردید از موجودیت خود محافظت کنید؟ غالبا پاسخ این است که این کار را می کنم تا احساس بزرگی و ارزش کنم. اما یک لحظه مکث کنید و با حوصله بیشتر فکر کنید. دلیل اصلی خودنمایی شما چه بوده است؟ پاسخی که در اعماق ناخوداگاه و خوداگاه دریافت می کنید با لایه های متعدد روانی پوشانده می شود. سناریو زیر به شما در درک آنچه تا اینجا گفته شد کمک می کند.


در این زمینه بخوانید؛

کندن پوست لب یک اختلال روانی است! + درمان

این ۷ رفتار؛ شما را در جامعه عزیزم و محترم می کند!

چیکار کنیم بی دست و پا به نظر نرسیم؟


 

تفاوت خودنمایی در برابر غریبه و آشنا

خودنمایی

غریبه ها و افرادی که شما را نمی شناسند ناآشنا محسوب می شوند و چیزی از شما نمی دانند. بنابراین اگر آن ها از وضعیت شما خبر نداشته باشند محدوده رفتار با شما را چگونه تشخیص می دهند؟ در مورد افرادی که شما را می شناسند چه؟ افرادی که در همسایگی شما زندگی می کنند قرار است با شما چگونه رفتار کنند؟ اطرافیان با نگاه کردن به حال و آنچه در گذشته انجام داده اید و به دست آورده اید با شما رفتار می کنند. شاید از زندگی درونی شما آگاهی نداشته باشند‌ اما به ظاهر و وضعیت بیرونی حتی اگر در حد کم شناخت پیدا کنند بر اساس ظاهر تصویری در ذهن خود می سازند. این دلیلی است برای اینکه در مقابل افرادی که برای شما شناخته شده یا غریبه هستند به گونه ای متفاوت خودنمایی می کنید. غریبه ها چیزی در مورد شما نمی دانند. ذهن آن ها نسبت به ارزش های شما خالی است. شما خودنمایی می کنید تا به آن ها بگویید که هستید و چه می کنید. این شیوه به آن ها کمک می کند تا تصویری از شما در ذهن خود بسازند. به کار شما احترام بگذارند و بر اساس دستاوردها با شما رفتار کنند.

شیوه های خودنمایی

چرا مردم خودنمایی می کنند؟ آیا خود شما تا به حال به دلایل مختلف خودنمایی کرده اید؟ گاهی یا همیشه؟ درون یابی کنید که چه زمانی و چرا گاهی اوقات این رفتار را انتخاب می کنید؟ شیوه های خودنمایی شما حول محور چه مسائلی بوده است؟ این خوب است یا بد؟ خودنمایی یک سبک رفتاری نسبتا رایج در روابط اجتماعی مردم است. در ادامه چند مثال عجیب از رفتارهایی که مردم معمولا برای جلب توجه و خودنمایی در محافل اجتماعی انجام می دهند آورده شده است.

۱- رسانه‌های اجتماعی

در عصر حاضر رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام پلتفرم‌های در دسترسی هستند که افراد می‌توانند در آن خودنمایی کنند. برای نشان دادن اجمالی از سبک زندگی عجیب و غریب خود، تصاویری می گذارند. هر از گاهی تصویر ماشین چند صد میلیونی و گاهی تصاویر آخرین مقصد تعطیلات و گاهی نیز حساب کاربری را با اخرین عکس از فضای سوئیت گران قیمت در طول اقامت در هتل و غیره مسدود می کند.

عشق مجازی

برخی بهترین عکس های خود را با بهترین لباس ها در بهترین مکان ها به نمایش می گذارند. باقی مردم برای نشان دادن این که می توان با قرار دادن تمام دستاوردها و لیست مدارک تحصیلی او در رسانه های اجتماعی روشنفکری خود را به نمایش گذاشت فعالیت می کنند. مردم همچنان به ظواهر امر نگاه می کنند و برای هر «لایک» که می گیرند رضایت کسب می کنند. تقریباً به تأیید رسانه های اجتماعی معتاد می شوند.

۲-مرکز توجه قرار دادن خود و نمایش دارایی ها

افراد خودنما در یک مکالمه گروهی سعی می‌کنند با لاف زدن در مورد دستاوردها، شهرت، استعداد و پولی که به دست آورده‌اند به دنبال جلب توجه باشند. حتی اگر در جمع دوستان باشند به زندگی هیچ یک از آن ها علاقه ندارند و فقط هر صحبتی را به سمت کار خود، شهرت و حتی دارایی های مادی خود منحرف می کنند. این گونه رفتارهای افراد نه تنها آزاردهنده است بلکه حتی نشان دهنده رفتارهای واضح خودنمایی فرد است. طبیعتا دفعه بعد که دیگران یا دوست صمیمی با این شخص ملاقات کنند یا او را نادیده می گیرند یا از او فاصله می گیرند.

افراد بهترین کار را انجام می دهند و سعی دارند باهوش و باحال به نظر برسند تا توجه جمعیت را به خود جلب کنند. آخرین مدل از ابزارهای iPhone، MAC و غیره را با خود حمل می کنند تا مردم متوجه داشته های آن ها شوند. بهترین لباس، کفش و اکسسوری خود را در یک مهمانی می پوشند تا مردم به آن ها توجه کنند. اما در واقعیت آیا به رخ کشیدن خود خنده دار یا رفتاری سبک سرانه نیست؟ برخی مدام به دنبال تعریف کردن و به دنبال آن تعریف شنیدن هستند. در یک جمع و دورهمی هر کجا که می روند دائماً مراقب توجه مردم هستند.

۳- جعل مهارت ها و توانایی ها

خودنمایی در مقابل یک نوجوان یا مبتدی در یک حرفه را در نظر بگیرید. چه استفاده از یک ابزار جدید باشد و چه استفاده از دانش نظری، مردم قبل از هر چیزی توانایی خود را نشان می‌دهند و با این کار دنبال جلب احترام و تایید برای حضور خود هستند. به عنوان مثال، اگر به سؤالات تصادفی آن ها پاسخ ندهید چه فکری می کنند؟ فکر می کنند شما چیزی نمی دانید و منطقی نیست که برای مشکلات خود به شما مراجعه کنند.

بنابراین آن ها شروع به بی ارزش شمردن وجود شما می کنند. با این حال اگر با دادن پاسخ‌های تصادفی سؤالات آن ها را به چالش بکشید یا اینکه به تخصص خود را در یک ابزار جدید نشان بدهید برای دانش و تبحر شما ارزش قائل می شوند. آن ها شما را آگاه می دانند و دوستی با شما کمک زیادی به آنها می کند. چنین خودنمایی را هم عمدا و هم ناخودآگاه انجام می دهید.

خودنمایی در فضای مجازی

حال اگر جلوی یک متخصص خودنمایی نکنید هرگز توجه یا شغل بهتری در شرکت او به دست نخواهید اورد. مهم نیست که چه صلاحیت یا برتری دارید باید خودنمایی کنید. با انجام این کار دستاورد خود را خاص جلوه می دهید و آن ها را به شیوه ای بسیار بهتر از آنچه که هستند ارائه می دهید. مردم برای برتری و اصول موفقیت شما در زندگی ارزش قائل می شوند. بنابراین به شما فرصت بیشتری نیز خواهند داد. در مقابل یک متخصص باید خود و مهارت های خود را منحصر به فرد نشان دهید تا ثابت کنید کسی هستید که که دنبال او می گردند؛ کسی که برای رسیدن به اهداف هر کاری انجام می دهد.

۴-تحقیر آمیز و نگاه از بالا به پایین

منیت و غرور فرد به حدی افزایش می یابد که به دوستانی که نمی توانند از پس آنچه که این ها انجام می دهند بربیایند فخرفروشی کرده و آن ها را تحقیر می کنند. این دسته از افراد نمی توانند دیگران را به رسمیت بشناسند و به آن ها احترام بگذارند. فراموش می کنند که آن ها نیز به اندازه خود سزاوار احترام و توجه هستند.