۰ نفر

فکر می کنید فاصله سنی چه تاثیری در زندگی مشترک دارد؟

۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۴۶
کد خبر: 667170
فکر می کنید فاصله سنی چه تاثیری در زندگی مشترک دارد؟

وقتی با شخص جدیدی برای ازدواج آشنا میشیم موارد زیادی رو بررسی می کنیم تا ببینیم چقدر به همدیگه میخوریم و با هم سازگاری داریم مثل جذابیت، شخصیت، علائق، ارزش ها و … اما چیزی که شاید کمتر بهش توجه می کنیم اختلاف سنی در ازدواج است.

مناسب ترین فاصله و تفاوت سنی برای ازدواج

به گزارش اقتصاد آنلاین، درسته که اختلاف سنی ۱۰ سال یا بیشتر در ازدواج میتونه احتمال بروز مشکلات زناشویی رو افزایش بده اما از طرف دیگه از نظر علمی ثابت شده که تفاوت سنی ایده آل در ازدواج یا رابطه میتونه شانس شما رو برای داشتن یه عشق پایدار و عالی افزایش بده.در نظر داشته باشین که دستورالعمل دقیقی برای یک رابطه موفق وجود نداره و برای داشتن یه ازدواج سالم و شاد عوامل زیادی دخیل هستن. حالا بنظرتون اختلاف سنی مناسب برای ازدواج چقدره؟

اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج با میزان رضایت زناشویی زوجین ارتباط دارد.بر اساس مطالعات انجام شده رضایت زناشویی در زوج هایی که فاصله سنی زیادی با هم دارند نسبت به آنهایی که تفاوت سنی شان کمتر است، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

ازدواج

اگر بدنبال حل مشکلات اختلاف سنی در ازدواج هستید حتما به صفحه روانشناس فرزانه محمدی از بهترین مشاوران این حوزه سر بزنید و نوبت رزرو نمایید.

زن و شوهر هایی که اختلاف سنی ۰ تا۳ سال دارند، رضایت بیشتری در مقایسه با زوج هایی که فاصله سنی شان ۴ تا ۶ سال است، داشته اند.

به همین ترتیب زوجین با اختلاف سنی ۴ تا ۶ سال به نسبت آنهایی که تفاوت سنی ۷ سال به بالا دارند از ازدواجشان راضی تر هستند.

بطور کلی رضایت زناشویی با افزایش اختلاف سنی در ازدواج کاهش می یابد.

یکی از نظریه هایی که نتیجه این مطالعات را اثبات می کند، معتقد است که زوج هایی که اختلاف سنی بالا دارند در مقابل شوک های منفی رابطه مثل مشکلات اقتصادی، بیماری و … مقاومت و تحمل کمتری دارند.

اگر در آستانه ازدواج با اختلاف سنی زیاد هستید به این سوالات پاسخ دهید:

چه هدف هایی برای آینده دارید؟

چه علایق مشترکی با طرف مقابل دارید؟

آیا ارزش ها و اخلاقیات شما با هم مطابقت دارد؟

آیا انعطاف پذیرید و حاضرید با طرف سازش داشته باشید؟

آیا دربرابر نظرات دیگران مقاوم هستید و به آنها اهمیت نمی دهید؟

تفاوت سنی در ازدواج

تفاوت سنی در ازدواج می تواند منجر به تفاوت های زیادی در علایق، شیوه زندگی، اهداف بلند مدت، سرگرمی ها، و …بین شرکا بشود.در طی این سالها روی میزان شادی زوج ها با تفاوت سنی مختلف بررسی هایی انجام شده و نتایج بدست آمده بسته به عوامل بیرونی بسیار متفاوت است.

برای داشتن یک ازدواج با دوام و شاد باید با همسرتان اشتراکات کافی داشته باشید.البته این بمعنای این نیست که باید ارتباطتان را با شخصی که ۴-۷ یا ۱۰ سال از شما بزرگتر است قطع کنید اما اگر در مورد علایق مشترک در روابط تان مشکل دارید و فاصله سنی قابل توجهی هم بین شما وجود دارد بهتر است با کمک مشاور بررسی کنید که این عوامل چقدر در بلند مدت روی شما و ازدواجتان اثر می گذارد.

اختلاف سنی ۱۰ سال در ازدواج

اختلاف سنی ۱۰ سال در ازدواج به این معناست که هر دونفر در دوره های مختلفی رشد کرده اند و ممکن است انتظارات متفاوتی از همدیگر داشته باشند.به دلیل تنوع شخصیت، شرایط و سطح بلوغ افراد، نمیتوان یک فاصله سنی خاص را بعنوان خط قرمز در ازدواج بیان کرد.

جوش های صورت

اما اختلاف سنی ۱۰ سال یعنی دو نسل متفاوت که به موسیقی های مختلفی گوش میدادند، در جامعه زمان خودشان بزرگ شده اند، سرگرمی ها، شوخی ها، و … آنها با هم فرق دارد.شاید اینها درابتدا جالب بنظر برسد اما در بلند مدت باعث می شود هردونفر حس کنند که تفاهم و نقطه مشترکی با یکدیگر ندارند و به همین خاطر خیلی زود احساس تنهایی و انزوا کنند.

اختلاف سنی ۱۲ سال در ازدواج

برخی از زوجینی که برای مشاوره می آیند می خواهند بدانند که اختلاف سنی ۱۲ سال در ازدواج به رابطه آنها آسیب می زند یا نه؟ وقتی با شخصی آشنا می شویم و رابطه برقرار می کنیم قطعا یکسری ویژگی های مشترک و پسندیده را در فرد مقابل دیده ایم که تمایل داریم رابطه را جدی کنیم.اما باید دید که این موارد چقدر برای پایداری یک ازدواج اساسی هستند.

شاید بگویید از نظر ظاهر فرد مقابل را دوست دارم، رفتارهایش مناسب است، اخلاق خوش دارد، از نظر اقتصادی موفق است و … و با در نظر گرفتن این موارد اختلاف سنی ۱۲ سال را نادیده بگیرید اما دوست عزیز برای داشتن یک ازدواج با دوام و موفق باید موارد مختلفی را مدنظر داشته باشید.با مشاوره قبل از ازدواج می توانید تا حد زیادی بفهمید که آیا این فرد برای ازدواج با شما مناسب است یا نه.

اختلاف سنی ۱۳ سال در ازدواج

اختلاف سنی ۱۳ سال در ازدواج کمی زیاد به نظر می رسد و شاید در کشور ما از سوی خانواده ها قابل پذیرش نباشد.بدون شک قضاوت های دوست و آشنا روی زندگی دو نفر با اختلاف سنی زیاد اثر میگذارد.چیزی که توسط بزرگتر ها بیان می شود این است که زن نباید بزرگتر از مرد باشد چرا که زودتر شکسته می شود و ممکن است به دلایل مختلف رابطه انها دوام نیاورد.

در جامعه ما این باور که عشق چشم دو طرف را کور می کند و باعث می شود که اختلاف سنی زیاد را نادیده بگیرند و بعد از ازدواج پشیمان بشوند هنوز هم هست.

اما همه ی اینها را هم که کنار بگذاریم باز هم برمی گردیم به اینکه آن دونفر از ازدواج با یکدیگر چه می خواهند؟ آیا چیزهایی که در طرف مقابل دیده اند به قدری جذاب هست که سالهای سال آن را بپذیرند و حتی از ویژگی های همسرشان لذت ببرند یا اینکه نه این موارد فقط برای مدت کوتاهی جالب بنظر میرسد؟

اختلاف سنی ۱۵ سال برای ازدواج

شاید شما هم موافق باشید که نادیده گرفتن اختلاف سنی ۱۵ سال برای ازدواج نیاز به دلایل منطقی و محکمی دارد.روی صحبت ما با افرادی نیست که بنابر دلایل خاص تن به ازدواج با افراد خیلی بزرگتر از خودشان را می دهند.یا مردانی که با زنان ۱۵ سال کوچکتر از خودشان ازدواج می کنند تا بتوانند فرزندان بیشتری داشته باشند، یا بخاطر فرهنگ و آداب و رسوم مجبور به ازدواج با افراد سن بالا می شوند.

ما در اینجا روی صحبتمان با افرادی است که بدون هیچ اجبار و فشاری با یک شخصی آشنا شده اند که بیشتر معیارهایی که می خواستند دارد اما فاصله سنی زیادی بین آنهاست.در مورد چنین کیس هایی باید بگوییم که دختر و پسر هنگام تصمیم گیری برای ازدواج باید الان خودشان را ارزیابی کنند و ببینند در همین سالهای اولیه به چه اندازه در برقراری رابطه موفق بوده اند و تا چه اندازه با طرف مقابل تفاهم دارند.

در نظر داشته باشید که فردی که روبروی شماست ممکن است در ۵ سال آینده دیگر حوصله تفریج کردن با شما را نداشته باشد و ترجیح دهد بیشتر وقت خود را در خانه یا محل کار بگذراند.شاید کارهایی که شما میکنید به نظر او احمقانه باشد و … چرا که شما از دو نسل مختلف هستید.

همه ی مواردی که ممکن است در آینده با آنها روبرو شوید را قبل از ازدواج در نظر بگیرید و ببینید آیا می توانید سال های سال در کنار این فرد زندگی کنید؟ ارزش های زندگی شما چیست؟ شاید مجبور شوید یکسری از علایقتان را تا ابد کنار بگذارید.هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.شاید ازدواج شما بسیار موفق باشد که زبانزد دیگران شود و شاید هم به شکست منجر شود.

اختلاف سنی ۲۰ سال در ازدواج

بنظر می رسد که ازدواج با فاصله سنی زیاد در کوتاه مدت بهتر از ازدواج های معمولی عمل می کند.زوج هایی با اختلاف سنی ۲۰ سال در ازدواج بخاطر اینکه برخلاف هنجارهای اجتماعی عمل کرده اند بیشتر بدنبال خوشبختی هستند.در ابتدا همه چیز برایشان تازگی دارد.اما با بالا رفتن سن و افزایش مشکلات، این زوج ها ممکن است خسته شوند و حمایت خانواده و دوستان را نیز از دست بدهند.و کار به جایی برسد که دو نفر نتوانند یکدیگر را تحمل کنند چرا که فاصله ی دیدگاه ها بشدت زیاد است.ان وقت است که متوجه می شوند زندگی مشترک با فردی که ۲۰ سال بزرگتر است خیلی ایده ال نیست.

ممکن است همه ی زوجین در ازدواج به مشکل بخورند اما اگر زوجینی که اختلاف سنی بالا دارند دچار مساله بشوند اطرافیان این تفاوت سنی زیاد را علت مشکل میدانند و انقدر این را به شما گوشزد می کنند که شما و همسرتان هم این را باور می کنید.

در ازدواج های این چنینی زن و شوهر روی چیزهایی که نیاز دارند، خرید و … توافق ندارند.در مورد بچه دار شدن و زمان آن ممکن است اختلاف داشته باشید.سطح انرژی تان با هم فرق می کند.یکی سرشار از انرژی مثبت و شور زندگی اما دیگری همیشه خسته و نیازمند استراحت.یکی عاشق گشت و گذار و سفر و معاشرت و دیگری عاشق تنهایی و لم دادن روی کاناپه و تلویزیون دیدن.اینها تنها مسائل ریزی بود که بیان کردیم. سوای مسائل ظاهری و حرفهایی که اطرافیان میزنند مثل اینکه با بابابزرگش یا با مامان بزرگش ازدواج کرده که شاید به مزاق شما خوش نیاید شما باید گسترده تر فکر کنید و تمام ابعاد ازدواج با اختلاف سنی زیاد را در نظر بگیرید.

فرمول اختلاف سنی در ازدواج

فرمول اختلاف سنی قابل قبول در ازدواج در گذشته به این صورت بود که برای تعیین حداقل سن شریک زندگی نصف سن تان را با هفت جمع کنید(مثلا برای سن ۴۰ سال نصف آن ۲۰ که با هفت می شود۲۷ ) و برای تعیین حداکثر سن همسر آینده تان سن شما منهای هفت ضربدر ۲ (مثلا برای سن ۴۰ سال منهای ۷ ضربدر ۲ می شود ۶۰).

اگر تعداد ازدواج های موفق با اختلاف سنی زیاد افزایش پیدا کند قطعا تابوی تفاوت سنی بالا در ازدواج از بین خواهد رفت.و این جمله که سن فقط یک عدد است مورد تایید خیلی ها قرار می گیرد.

اما نتایج نشان میدهد که اختلاف سنی تا ۱۰ سال از نظر استاندارهای جامعه ما مناسب است.

بهترین اختلاف سنی برای ازدواج

آمار دقیقی برای سنجش بهترین اختلاف سنی برای ازدواج بیان نشده است و افراد در سنین مختلف و با اختلاف سنی متفاوت می توانند ازدواج موفقی داشته باشند به شرط اینکه در درجه اول با یکدیگر سازگار بوده و سطح درک مشترک بالایی داشته باشند.

البته در فرهنگ هاو جوامع مختلف، ممکن است اختلاف سنی کم یا زیاد ایده آل تلقی شود.امارها نشان می دهد که اگر از ازدواج زوجین صرف نظر از فاصله سنی که دارند، ۲ سال بگذرد احتمال جدا شدن انها تقریبا ۴۳ درصد کمتر از دیگران است.

چرا فاصله سنی در ازدواج مهم است؟

از نظر بیولوژیکی، جنسی و سلامت باروری، ۴ تا ۵ سال فاصله سنی در ازدواج به شرطی که خانم از آقا کوچکتر باشد خوب است.البته اگر عشق و محبت و تفاهم بین دو نفر باشد سن ممکن است از اهمیت چندانی برخوردار نباشد و در نهایت خود فرد است که تصمیم می گیرد و عواقب آنرا هم میپذیرد.

خواسته ها و نیازهای جنسی یک زن بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی به اوج خودش میرسد در حالیکه برای مردان در ۳۵ سالگی به بعد است.به همین خاطر فاصله سنی مناسب اهمیت دارد.

از آنجاییکه زنان دو تا سه سال زودتر از مردان بالغ می شوند و زودتر به یائسگی می رسند انتظار می رود که پسر از دختر بزرگتر باشد و این امر از نظر سنت و علم تا حدی قابل پذیرش است.

در کل نمی توانیم بگوییم این قانون برای همه یکسان عمل می کند اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که ازدواج های با فاصله سنی زیاد سریعتر به جدایی ختم می شوند چراکه آن عشق و هیجان اولیه زود کمرنگ می شود و طرفین ضربه می خورند.

بیشترین اختلاف سنی ازدواج در ایران

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در سال ۹۴ بیشترین اختلاف سنی ازدواج در ایران ۲۳ سال بوده است.طبق امار ۹ ازدواج انجام شده که در آن خانم ۲۳ سال از آقا بزرگتر بوده است.

اما بیشترین اختلاف سنی ازدواج در ایران ۴۳ سال هم بوده است که مربوط به بازیگران سینما و تلویزیون است.

مزایای ازدواج با دختر بزرگتر

هورمون های مردان در ۱۸ سالگی و زنان در اوایل ۳۰ سالگی به اوج خود می رسد و در نتیجه مردان با ازدواج با زنان مسن تر شانس خود را برای سازگاری جنسی افزایش می دهند.

خانم های بزرگتر پیشرفت مالی بیشتری داشته اند بنابراین می توانند از نظر مالی به خانواده کمک کنند و تجربیاتشان را در اختیار شوهر خود قرار دهند.

از آنجاییکه همیشه میگویند پشت سر هر مرد موفقی یک زن قوی و آگاه وجود دارد زنانی که از همسرشان بزرگتر هستند می توانند مشاور خوبی برای او باشند.

زنان بیشتر از مردان عمر میکنند.پس مردی که مثلا با زنی ۵ سال بزرگتر از خود ازدواج می کند در حقیقت با همتای فیزیولوژیکی خود ازدواج کرده است.

زنانی که بزرگتر هستند مهارت بهتری در فرزند پروری دارند.

معایب ازدواج با دختر بزرگتر

وقتی سن دختر بالاتر باشد احتمال باروری اش کمتر می شود.البته امروزه به لطف غربالگری اکثر زنان شانس بالایی برای داشتن فرزند دارند.

وقتی زن بزرگتر از مرد باشد باید با مشکلات بیشتری روبرو شود

زنان بزرگتر همیشه ترس این را دارند که همسرشان آنها را بخاطر زن جوانتر ترک کند.

وقتی دختر از پسر بزرگتر باشد خطوط ارتباطی واضح تر است.زیرا دختری که بزرگتر است همیشه در مورد مسائل به گفتگو میپردازد و مانند دختر های کم سن و سال ، مرد را درگیر بازی فکری نمی کند.

سطح انرژی و تکنیک های تربیت فرزند ممکن است متفاوت باشد

رضایت از رابطه به دلیل اختلاف در بچه دار شدن بعد از ۶ تا ۱۰ سال کاهش می یابد زیرا زن در سالهای اخر باروری است اما مرد احساس تشکیل خانواده دارد.

چرا در ازدواج سن زنان باید کمتر باشد؟

اغلب کسانیکه قصد ازدواج دارند درگیر این سوال هستند که چرا در ازدواج سن زنان باید کمتر باشد؟

مردان، زنان جوان‌تر را ترجیح می‌دهند، زیرا امکان سازگار بودن آنها را بیشتر میدانند. وقتی مرد بزرگتر باشد به قولی پخته تر است و بهتر می تواند از عهده زندگی مشترک بر بیاید و مخارج خانواده اش را تامین کند و این برای زن خوب است.البته امروزه اکثر زن ها پا به پای مردان کار می کنند و هزینه های زندگی را هم با کمک یکدیگر می پردازند کارشناسان می گویند از آنجاییکه مردان دیرتر از زنان عاقل و بالغ می شوند بهتر است که برای ازدواج کمی بزرگتر از زنان باشند تا سطح فکری و درک آنها از زندگی مشترک به یک تعادلی برسد.هرچند که ما مردان با سن کم هم داریم که بسیار عاقل هستند و بخوبی از پس زندگی بر می ایند.

دلیل دیگری که در روانشناسی به آن اشاره می شود بحث نقش هاست.اگر زن بزرگتر از مرد باشد و از طرفی هم به لحاظ مالی مستقل باشد ممکن است نقش مادر را برای همسرش ایفا کند و رفتارهایش کمی مردانه شود.اینجاست که مرد حس می کند آن اقتدار و مردانگی که باید داشته باشد را ندارد و همین مساله منجر به بروز مشکلات بین زوجین می گردد.

همچنین از قدیم شنیده ایم که زنان به خاطر ظرافتی که دارند و مسئولیت هایی که هم در خانه و هم در اجتماع بعهده دارند و از سوی دیگر بارداری زودتر طراوت و شادابی خود را از دست می دهند به همین خاطر توصیه شده که زن از مرد کوچکتر باشد تا هم مدت بیشتری جوان باشد و هم اینکه فرصت بیشتری برای بارداری داشته باشد.البته به لطف پیشرفت علم و دانش امروزه کارهای زیادی برای جوان ماندن و حفظ شادابی انجام می شود و زن ها با رعایت یکسری نکات و تغییر در سبک زندگی می توانند سن باروری شان را افزایش دهند.