۰ نفر

این مهارت ها پیش از نوجوانی بر کودکان واجب است

۱۸ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۳۰
کد خبر: 666723
این مهارت ها پیش از نوجوانی بر کودکان واجب است

کودکان قبل از رسیدن به سنین نوجوانی بسیار حساس بوده و برای بیشتر کارهای شان نیاز به حمایت و توجه والدین دارند. والدین نیز در دوران کودکی فرزندشان بسیار حساس تر هستند و هر چه به سن نوجوانی نزدیک تر می شود این توجهات رفته رفته کمتر خواهد شد.

آنچه پیش از نوجوانی باید به فرزندتان آموزش دهید

به گزارش اقتصاد آنلاین، ​​​​​​​به همین دلیل دوران کودکی می تواند پیش زمینه ای برای نوجوانی باشد. اما مهارت ها و عادت هایی که کودکان قبل از سن نوجوانی باید بیاموزند چیست و والدین باید در چه زمینه ای حساس تر بوده و آن را به کودک شان آموزش دهند. با ما همراه باشید.

از مهارت ها و عادت هایی که کودکان باید قبل از نوجوانی بیاموزند شناخت افراد و محیط است. کودک باید طرز صحبت کردن با دیگران را بداند.

آنچه پیش از نوجوانی باید به فرزندتان آموزش دهید

مدیریت کارهای روزانه

از جمله عادت هایی که کودکان قبل از سن نوجوانی باید بیاموزند مدیریت کارهای روزمره و روزانه است. کودکان باید یاد بگیرند که بدون کمک والدین شان تکالیف مدرسه خود را انجام می دهند و درس هایشان را بخوانند. خودشان بتوانند بدون کمک والدین اتاق خود را تمیز کنند. نظافت اتاق و منزل را آموزش ببنند. این کودک در دوران کودک نوجوانی می تواند کارهای شخصی خود را به تنهایی و بدون نیاز به کسی مدیریت کند.

کودک باید بیاموزد که کدام یک از کارهای خود را در اولویت قرار دهد و کارهای مهم خود را زودتر از کارهای دیگر رسیدگی کند. این کودک می تواند در سن نوجوانی حتی والدینش را مدیریت کند و به راحتی برای آن ها نیز برنامه ریزی کند. زیرا به اصول برنامه ریزی کاملا واقف است و می داند از زمانش چگونه استفاده کند. والدین می توانند در این زمینه نقش بسیار پر رنگی داشته باشند. کافی است برای یک بار به کودک برنامه دهند. این برنامه نمونه ای است که کودک برای اولین بار با آن آشنا شده و به همین دلیل زودتر در ذهنش خواهد رفت.

کودکان باید با مشکلات زندگی کنار بیاید و محکم باشد

از مهم ترین عادت هایی که کودکان قبل از سن نوجوانی باید بیاموزند کنار آمدن با مشکلات فردی و اجتماعی است. متاسفانه بسیاری از والدین تحمل ناراحتی یا شکست فرزندشان را ندارند و در واقع اجازه نمی دهند او از پس مشکلات خود بر بیاید. این کار بسیار اشتباه است. زیرا کودک در این سن یاد می گیرد که وابسته باشد و هیچ استقلال فکری و عملی نداشته باشد.

گاهی والدین اجازه دهند کودک خودش از پس مشکلاتش بر بیاید. اجازه دهند که زندگی را لمس کند و مشکلات زندگی را از نزدیک ببینند و فرصت حل مشکلات را داشته باشد. قطعا این کودک در آینده فردی محکم و مستقل خواهد شد و علاوه بر اینکه می تواند مشکلات خود را به آسانی حل کند. درحل کردن مشکلات والدین شان نیز تمام تلاش شان را می کند و به اصطلاح عصای دست شما می شوند. از آن سو عدم توانایی در حل مشکلات در زندگی اش باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در فرد شده و حتی در زندگی زناشویی اش نیز تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

پس انداز مهم ترین عادت کودکان

از مهم ترین عادت هایی که کودکان قبل از سن نوجوانی باید بیاموزند عادت پس انداز کردن است. این وظیفه نیز بر گردن والدین است. اگر کودکان از سنین پایین بتوانند پس انداز کنند و مدیریت اقتصادی داشته باشند و حتما در دوران نوجوانی که پایه ورود به اجتماع است بسیار موفق خواهند شد. کودک کاملا الگو پذیر است.

او اگر ببیند که والدینش پس انداز می کنند و برای زندگی خود برنامه های اقتصادی خوبی دارند. او هم یاد می گیرد برای رسیدن به اهدافش پس انداز داشته باشد و قطعا آینده روشنی خواهد داشت. اجازه ندهید فرزندتان بیش از حد به شما وابستگی مالی داشته باشد. او را مستقل بار بیاورید. به او قلکی بدهید و روش پس انداز را به او بیاموزید. از آن طرف به صورت هفتگی مقرری برایش در نظر بگیرید و به او بگویید که به او بگویید که در ماه باید چه مقدار پس اندار کند یا اگر چیزی می خواهد خودش باید مقداری از پول آن را متقبل شود.

آدم ها و محیط اطراف شان را بشناسند

از دیگر عادت هایی که کودکان باید قبل از نوجوانی بیاموزند شناخت افراد و محیط است. کودک باید طرز صحبت کردن با دیگران را بداند. او باید یاد بگیرد چه چیزهایی را در کجا بیان کند. او باید محیط اطراف خود را کاملا شناخته و نسبت به آن خود را وفق دهند. شناخت انسان ها و طرز رفتار آن ها نیاز به تقویت حس های چند گانه هر فرد است. سعی کنید حس کودک تان را تقویت کنید.

علاوه بر اینکه او در دوران کودکی اش به بازی و سرگرمی مشغول است باید حواسش جمع باشد چه کسی دوست و چه کسی دشمن اوست. این کودک در آینده قطعا فردی زرنگ و قوی خواهد شد و یه طور کامل از پس مشکلات و مسئولیت های خود بربیاد. او باید یاد بگیرد که در محیط های مدرسه، اجتماع، خانه و اطرافیان خود چه رفتاری از خود نشان دهند. بسیاری از نوجوانان نمی توانند حتی از پس کوچکترین مشکل خود بر بیایند. یا اینکه آنقدر ساده هستند که به سادگی گول می خورند. این بسیار بد است حس های کودک خود را تقویت کرده و باید ها و نباید های زندگی و نحوه برخورد با دیگران را به او بیاموزید.

عادت شکست خوردن و پیروز شدن

از دیگر عادت هایی که کودکان قبل از نوجوانی باید یاد بگیرند، عادت شکست خوردن و پیروز شدن است. چه اشکالی دارد اگر فرزندتان شکست بخورد. این اجازه را به او بدهید. اگر کودک طعم شکست را بچشد قطعا راه های رسیدن به موفقیت را نیز پیدا خواهد کرد. شکست و موفقیت در زندگی است که از انسان فردی قوی و خود ساخته خواهد ساخت.

مهم نیست که اوچه حسی نسبت به این شکست دارد. مهم حسی است که بعدها نسبت به شکست خوردن خواهد داشت. بسیاری از نوجوانان عادت ندارند شکست بخورند و باید همه چیز بر وفق مراد آنها باشد.این افراد با کوچکترین لغزشی از هم می پاشند و روحیه خود را از دست خواهند داد. اگر می خواهید کودکی قوی داشته باشد اجازه دهید خودش راه های حل مشکلاتش را پیدا کند. در این صورت می تواند شکست بخورد و طعم پیروزی برای او بسیار بسیار شیرین تر از قبل خواهد بود.