۰ نفر

چرا بدنه یخچال داغ می شود؟ + راه حل فوری

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶
کد خبر: 665815
چرا بدنه یخچال داغ می شود؟ + راه حل فوری

در عملکرد طبیعی یخچال فریزر و ساید بای ساید ها این که هرزگاهی با لمس دیواره های یخچال متوجه گرم بودن بدنه آن باشیم طبیعی است، با این حال وقتی متوجه شدید دستگاه به طور غیر طبیعی گرم شده و حتی در زمان لمس درب و دیواره ها داغ بنظر میرسد نشان دهنده ی ایراد است، پس یافتن علت گرم شدن بدنه یخچال از این لحاظ حائز اهمیت است که به شما مشکل مهمی را گوشزد میکند.

علت اصلی داغ شدن بدنه یخچال+ راه حل فوری

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر بدانید هنگام کار با یخچال چه انتظاری باید از عملکرد آن داشته باشید کمک زیادی به شما در زمان تماس با مرکز تعمیر یخچال خواهد کرد.

اگر نسبت به داغ بودن دیواره ها دستگاه حساس شده اید ما در ادامه توضیحاتی برای یافتن علت گرم شدن بدنه یخچال خواهیم داد تا بتوانید با راهکارهایی ساده دلایل آن را بیابید و برطرف کنید.

چرا بدنه یخچال داغ است؟

زمانی که کمپرسور به طور مداوم کار می کند و مواد غذایی داخل یخچال را خنک می کند گرم تر از حد معمول به نظر می رسد. به عنوان مثال هر نوع یخچالی اعم از سامسونگ، ال جی، دوو، بوش، امرسان، هیمالیا، اسنوا، الکترواستیل، هیتاچی، ایستکول و … پس از باز و بسته شدن زیاد یا باز ماندن درب در بازه های زمانی بالا مخصوصا در محیط هایی که هوا گرما و رطوبت بیشتری دارد کمپرسور برای تولید سرمایش بیشتر کار میکند و این اتفاق علت گرم شدن بدنه یخچال است.

در ضمن اگر نمی دانید چرا بدنه یخچال گرم است بهتر است درب را باز کنید و به دقت داخل محفظه ها و قفسه ها را ببینید آیا پر از مواد غذایی است یا غذای گرم داخل آن قرار دارد؟ اگر بیش از حد یخچال را پر می کنید یا با گذاشتن غذای گرم درون آن به سراغ سایر امور میروید شما با این کار فشار بیشتری برای خنک شدن داخل محفظه به کمپرسور وارد می کنید پس موتور آف نمیکند و برای سرد شدن میبایست بیشتر کار کند.

 علت اصلی داغ شدن بدنه یخچال+ راه حل فوری

هر یک از موارد فوق می تواند علت گرم شدن بدنه یخچال فریزر و ساید بای ساید شما باشد اگر بدنه درب و دیواره های دستگاه تا 24 ساعت گرم بود می توان آنرا عادی تلقی کرد اما اگر بیش از 24 ساعت داغ ماند باید به تعمیرگاه یخچال فریزر، مراجعه کنید.

هر یک از این اقدامات می تواند باعث شود که کابینت خارجی یخچال تا 24 ساعت گرم و حتی گرم شود. در صورت داغ نگه داشتن بیش از 24 ساعت یخچال و فریزر خود با یک متخصص تعمیر یخچال تماس بگیرید زیرا این ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد.

کار کردن هیتر علت گرم شدن بدنه یخچال است

یخچالهای مدل قدیمی و خاص، مانند یخچالهای تولید شده در دهه 1370 و قبل از آن، به هیتر برقی مجهز بودند. هیتر ها برای جلوگیری از تشکیل رطوبت و متراکم شدن آن که باعث خراب شدن مواد غذایی در داخل یخچال در روز های گرم و مرطوب استفاده می شدند.

به دلیل قرارگیری هیتر در امتداد لبه بدنه یخچال، گاهی اوقات هنگام روشن شدن هیتر درب دستگاه نیز گرم میشد. اگر یخچال قدیمی با این سیستم جلوگیری از رطوبت دارید، با مشاهده افزایش دمای بدنه یخچال، هیتر آنرا را خاموش کنید. کلید سوئیچ هیتر ممکن است دارای برچسب “Energy Saver” یا “Power Saver” باشد.

همچنین شرکت جنرال الکتریک توصیه می کند در هنگام گرم و مرطوب بودن داخل محفظه کلید سوئیچ به سمت راست بچرخید (هنگامی که می بینید رطوبت در کنار درها تشکیل می شود.)

کثیفی موجود در لوله های کندانسور علت گرم شدن بدنه یخچال است

یخچال فریزر های جدید و همچنین ساید بای سایدها غالباً گرمکن هایی مانند نسل های قبلی خود ندارند، بسیاری از آنها دارای لوله هایی در کندانسور هستند که لبه های بدنه یخچال با آن در تماس هستند در حالی که قبلاً هیتر در گذشته در آنجا بود. کندانسور تقریبا عملکرد اساسی بخاری را دارد: وظیفه آن کاهش تراکم و محافظت در برابر تجمع رطوبت در یخچال است.

وقتی لوله کندانسور کثیف می شود، تمایل به داغ شدن دارد.

قسمت هایی از دیواره که در نزدیکی محل لوله کندانسور است، ممکن است بخاطر داغ بودن شروع به گرم شدن کنند.

کثیفی سیم پیچ های کندانسور

اگر گرما دیواره های یخچال فریزر را تشخیص می دهید،وصیه می شود سیم پیچ های کندانسور را تمیز کنید و عملکرد فن خنک کننده کندانسور خود را بررسی کنید، ببینید که آیا برای خنک کردن سیم پیچ ها پس از خاموش شدن هم کار می کند؟ چنانچه جواب مثبت است احتمالا علت گرم شدن بدنه یخچال بخاطر کثیف بودن کویل کندانسور است.

دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنمای همراه دستگاه خود را به دقت دنبال کنید را برای تمیز کردن سیم پیچ ها دنبال کنید، یا برای دریافت کمک به متخصص تعمیر یخچال و فریزر تماس بگیرید.

اگر خودتان کویل ها را تمیز می کنید، حتماً قبل از شروع این انجام این کار دستگاه را از برق بکشید.

یک سیم پیچ کندانسور و یک سیم پیچ اواپراتور. یک خنک کننده مایع توسط کمپرسور و موتور از طریق این سیم پیچ ها به گردش در می آید. مایع مبرد در کندانسور خنک می شود. سپس به اواپراتور می رود. در اواپراتور ، هوای واحد در اثر تماس با سیم پیچ پر از مایع سرد می شود.

آیا نگران گرم بودن بدنه یخچال باشیم یا خیر؟

همانطور که پیشتر گفته شد این امر تا حدی میتواند طبیعی باشد اما در صورتی غیر طبیعیست و باید نگران باشید که کمپرسور بیشتر کار کند احتمال رویارویی با این اتفاق بیشتر است.

پس در چه صورت کمپرسور بیشتر کار میکند؟

  • بررسی خرابی فن کندانسور
  • خرابی فن کمپرسور
  • گرد و خاک یا کثیفی روی اوپراتور و لوله های کندانسور
  • خرابی هیتر دیفراست
  • خرابی تایمر دیفراست
  • خرابی ترموستات
  • تنظیم نبودن ترموستات
  • کمبود گاز
  • خرابی کمپرسور
  • خرابی لاستیک دور درب

این موارد از دلایل اتومات نکردن کمپرسور یخچال است پس گرما مبرد از طریق اواپراتور به بدنه منتقل میشه اگر موتور یکسره کار نمیکرد شاید میزان گرما کم یا غیر محسوس بود اما با کار شدید این احساس به شما القا میشود که چرا بدنه یخچال داغ است آیا مشکلی پیش آمده است؟

با جریان مبرد در سیکل و سرد شدن محفظه داخلی مبرد گرم میشود این گرما از طریق سیم پیچ ها و لوله ها کندانسور گرفته میشود و بخاطر نزدیک بودن آن به دیواره و بدنه مقداری از آن با انتقال حرارت جریان می یابد پس مقداری از این داغ شدن می تواند طبیعی باشد.

معمولا در دفترچه راهنما به بررسی دما معمول دیواره ها می پردازند و مدل های مختلف نظیر ایستکول، بوش، ال جی، اسنوا، سامسونگ، هیتاچی و… با اینکه علت گرم شدن بدنه یخچال در آن های یکسان است اما ممکن است دمای معمول دیواره در هر کدام فرق داشته باشد.

نتیجه گیری و بررسی دلایل احتمالی داغ شدن بدنه یخچال

دلایل گرم شدن دیوارهای کناری یخچال های ایستکول، ال جی، سامسونگ، اسنوا، دوو، جنرال الکتریک، هیتاچی می تواند از بروز موارد یکسانی ناشی باشد مواردی نظیر:

1. لوله های کندانسور چسبیده به دیواره های جانبی دستگاه است.

2. فاصله کم دیوار با قسمت پشت یخچال.

چه نکاتی را باید در مورد فاصله و علت گرم شدن بدنه یخچال باید بدانیم؟

1. برای عملکرد بهتر دستگاه را از دیوار دور نگه دارید.

2. روی یخچال کاور نپوشانید.

3. ممکن است کناره های یخچال گرم شود، این امر برای نشان دهنده کاهش تراکم و رطوبت داخلی می تواند باشند نه عملکرد نامناسب.

مزایای استفاده از سیم پیچ کندانسور به جای هیتر در دستگاه های قدیمی:

1. بخاطر اینکه سیم پیچ های کندانسور در دیواره کناری دستگاه قرار گرفته است، به طور کلی از نشت گاز جلوگیری می شود.

2. محیا ساختن حداقل فضای لازم برای نصب یخچال و فریزر وقتی قسمت پشت آن کاملاً بسته است.