۰ نفر

بهترین ترفند برای تمیز کردن «موکاپات» وسیله محبوب این روزها

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۵۱
کد خبر: 665441
بهترین ترفند برای تمیز کردن «موکاپات» وسیله محبوب این روزها

احتمالاً یکی از اتفاقات خوشایند و مورد علاقه تون نشستن کنار خانواده و نوشیدن یک فنجون قهوه در جمعی صمیمی با گپ و گفتی مطبوع باشه. اما مسئله ای که ممکنه بعد از این حس خوشایند اذیتتون کنه، رنگ و ترکیبات قهوه ای هست که روی موکاپات (قهوه جوش) مونده و به نوعی سوخته.

به گزارش اقتصاد آنلاین، احتمالاً به منظور پیدا کردن راهی برای تمیز کردن و شستن موکاپات اینترنت رو زیر و رو کنین یا با افرادی که تجربشون بیشتره مشورت کنین، در این نوشته ما می خوایم نکاتی رو در مورد تمیز کردن موکاپات بهتون بگیم:

تمیز کردن موکاپات همیشه یکی از مواردی بوده که بحث فراوانی درست کرده و توصیه های خوب و بد زیادی رو به خصوص در اینترنت به دنبال داشته است. شاید شما در اینترنت این قضیه رو خوندین که هرگز نباید موکاپات رو بشورین، به جرات می تونم بگم، این بدترین توصیه ایه که کسی می تونه بهتون بکنه.

چربی، قندها و ترکیبات قهوه که بعد از دم کردن روی موکاپات شما می مونه و رسوب می کنه، اکسید شده و می سوزه. سوختن قهوه برخلاف تصور عمومی، طعم قهوه ی تازه دم شده تون رو خراب کرده و دلچسبیشو از بین می بره. پس قطعاً لازمه که یاد بگیرین چجوری موکاپات خودتون رو تمیز کرده و رسوب زدایی کنین، تمیز شدن موکاپات لذت یک قهوه کامل و دلچسب رو تضمین می کنه.

برای شستن موکاپات یک سری مراحل ساده هست که اگه کاملاً انجام بشه، موکاپات تمیز و بدون ردی از سوختگی شسته می شه با هم این مراحل رو مرور می کنیم:

موکاپاتتون روغسل بدین!

اگه موکاپاتتون کاملاً نو هست و برای اولین باره که استفاده ش می کنین، لازمه قبل از هر نوع استفاده یک غسل تعمید براش انجام بدین! موکاپات رو باز کرده و تمام قسمت های اون رو در آب گرم بشورین. بعد یکی دو بار توش قهوه دم کنین و دور بریزین، می تونین برای این منظور از قهوه های قدیمی تون استفاده کنین، همچنین این کار می تونه بهانه خوبی برای دور ریختن پودرای قهوه ی قدیمی تون هم باشه.

موکاپات

چجوری موکاپات رو تمیز کنیم؟

استفاده از هرگونه شوینده ی شیمیایی می تونه بعداً در طعم قهوه ی شما تداخل ایجاد بکنه و با گذشت زمان، قسمت چرب مانند موکاپات رو خراب کنه. هیچ وقت موکاپات رو داخل ماشین ظرفشویی نذارین، زیرا این امر می تونه باعث اکسیداسیون و خوردگی بشه. بعد از دم کردن قهوه اجازه بدین تا موکاپات کاملا خنک بشه، بعد قسمت زیرین موکاپات رو باز کرده و پودرهای قهوه که در مخزن روی صافی باقی مانده رو کاملاً تخلیه کنین، بعد کار شستشو رو آغاز کنین.

 موکاپات رو می تونین با آب گرم کاملاً بشورین، این کار بهترین روش برای تمیز کردن روغن قهوه از جنس های آلومینیومی می تونه باشه. آلومینیوم در مقایسه با فولادِ ضد زنگ متخلخله، پس امکان داره شستشوی بیشتری نیاز داشته باشین. از مواد شیمیایی قوی یا دارای رایحه و عطر زیاد خودداری کنین، تمام آنچه شما نیاز دارین اینه که روغن موجود رو از قهوه ساز خودتون بردارین.

موکاپات رو از هم باز کرده و قطعات رو جدا کنین، به طور جداگانه تموم قطعات رو با آب گرم شستشو بدید. فراموش نکنین که قیف رو هم باید تمیز کنین. بعد از این کار شاید نیاز باشه موکاپاتتون رو رسوب زدایی هم بکنین.

آموزش تمیز کردن موکاپات با سرکه+ نکات مهم

اگه آبی که استفاده میکنین بسیار سخته (دارای ناخالصی)، موکاپات شما هراز چند گاهی نیاز به رسوب زدایی داره. موکاپات یا قهوه سازها اکثراً به رسوب زدایی نیاز ندارن، اما عاقلانه است که گاهی این کار رو انجام بدین تا رسوب تهش گرفته بشه.

بهترین راه حل برای رسوب زدایی موکاپات استفاده از سرکه سفیده. سرکه طعم و بوی قهوه های سوخته رو از بین برده و بدون اینکه اثری از خودش به جا بذاره اون رو ضد عفونی می کنه. مهمتر از هر موردی، سرکه یک پاک کننده ی عالی برای رسوبات معدنی است.

برای تمیز کردن و شستن موکاپات به خصوص قسمت های داخلی اون از مخلوطی با ۲ قسمت آب و ۱ قسمت سرکه استفاده کنین. محلول ذکر شده رو در مخزن بریزین، تمام قسمت های موکاپات رو همون طوری مونتاژ کنین که قصد دارین قهوه درست کنین، اما صرفاً توش سرکه رو بجوشونین.

 اون رو روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار داده و اجازه بدین تمام محلول سرکه به جوش اومده و داخل محفظه رو کاملا پوشش بده. بعد از جوشیدن، گاز رو خاموش کرده و بذارین خنک شه. این مراحل رو یک بار هم با آب و حرارت ملایم تکرار کنین و بعد با آب شیر موکاپات رو بشورین، نگاه کنین موکاپات شما عاری از رسوب شده است!!

قسمت های خارجی موکاپات رو با یک اسفنج نرم یا پارچه ای که با کمی سرکه آغشته کردین تمیز کنین. موکاپات شما بعد از تمیز شدن به این طریق، مثل یک موکاپات نو می درخشه، قسمت های بیرونی رو پس از شستشو با سرکه، با آب کاملاً شسته و بذارین خشک بشه.

بعد از تمیزکردن و شستن موکاپات اون رو کامل آبکشی کنین مطمئن بشین که تمیز شده، بعد اون رو کاملاً خشک کنین. برای این کار می تونین از دستمال نرم یا دستمال آشپزخانه استفاده کنین، این کار دارای دو اثر خوب روی موکاپاته؛ اول اینکه آب رو از بدن موکاپات خارج کرده و از زنگ زدگی و اکسید شدن اون جلوگیری می کنه و دوم اینکه روغنهای اضافی رو که با آب گرم کاملاً تمیز نشدن رو هم پاک می کنه.