۰ نفر

چطور خود را ببخشیم و از زندگی لذت ببریم؟ + ۸ راهکار موثر

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۱۸
کد خبر: 665438
چطور خود را ببخشیم و از زندگی لذت ببریم؟ + ۸ راهکار موثر

هر فردی ممکن است در زندگی مرتکب اشتباهاتی شود، برخی به راحتی در فکر جبران یا بخشیدن خود هستند، اما برای برخی دیگر بخشش خود کاری بسیار سخت است.

بخشیدن خود دقیقا چیست و چه فوایدی دارد ؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، این افراد به خاطر اشتباهات گذشته دائم در حال سرزنش خودشان هستند. ممکن است شما هم دچار احساس گناه شدید و یا عذاب وجدان شده باشید، ولی آرزو می‌کردید که انقدر به خودتان سخت نگیرید چون در این شرایط بخش اعظم انرژی روانی‌تان، درگیر گذشته‌ای تغییر ناپذیر می‌شود. در ادامه 8 راهکار برای کنترل احساسات منفی و بخشش خود آورده‌ایم که به کمک آن‌ها می‌توانید احساسات منفی ناشی از خطاهای گذشته را کاهش داده و این فرصت را به خود بدهید تا استعدادهای درونی تان شکوفا شود و یک زندگی پر از شادی را تجربه کنید. 

چرا بخشیدن خود اهمیت دارد؟

دل مشغولی به اشتباهات گذشته و سرزنش کردن مداوم خود، مانعی برای خودشکوفایی و رشد یافتن جنبه‌های دیگر در زندگی می‌شود. نبخشیدن خود باعث شده که دچار نشخوار فکری آزار دهنده ای شوید، طوری که دیگر نمی‌توانید بهترین خود را ارائه دهید. در واقع بخشش خود این امکان را به شما می‌دهد که به سمت جلو حرکت کنید و با کسب تجربه‌های  جدید به اهداف خود نزدیک‌تر شوید. پس نبخشیدن خود، به جای فرصت زندگی زیبا و رضایت بخش، عذاب وجدان و احساس گناه را در شما ایجاد می‌کند. 

بخشیدن خود دقیقا چیست و چه فوایدی دارد ؟

بخشش خود | گام برداشتن به سمت بخشیدن خود

در ادامه تکنیک‌هایی برای خود مراقبتی ارائه شده است. به یاد داشته باشید شما به عنوان یک انسان جایز الخطا هستید پس باید با خودتان مهربان‌تر رفتار کنید. سختگیری بیش از حد حتی در رابطه با خودتان هم مضر است.

1. از خودتان انتظار غیرواقعی نداشته باشید

هر کسی همواره یک سری قوانین و باورهای انعطاف ناپذیر دارد که در واقع انتظارات آن‌ها را نسبت به خودشان شکل می‌دهند. اکثر این قوانین در دوران کودکی شکل گرفته‌اند که البته همیشه واقع گرایانه نیستند و باعث می‌شود توقعاتی بیشتر از توانایی خود داشته باشید. زمانی که مجموعه‌ای از قوانین غیر واقع بینانه برای خود وضع می‌کنید، احتمال شکست و ناکامی افزایش پیدا می‌کند. این شکست‌ها، افروزاننده احساس گناه هستند و شما را در دور باطل نبخشیدن خود فرو می‌برد. پس سعی کنید نسبت به مسائل دیدی واقع گرایانه داشته باشید تا زندگی شادتری داشته و در مسیر بخشش خود حرکت کنید.

2. اشتباهات گذشته، متعلق به گذشته است

ابتدا باید بپذیرید اشتباهاتی که در گذشته انجام دادید تمام شده و دیگر امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. تجربه احساس غم و اندوه بابت کاری که دیگر امکان تصحیح یا تغییر در آن وجود ندارد، تنها به هدر دادن وقت و انرژی‌تان منجر می‌شود. پذیرش این موضوع کمک می‌کند که به سیر زندگی سابق خود بازگردید. پس گذشته را رها کنید و بر زمان حال و آینده خود تمرکز نمایید تا به سمت تغییر و تحول مطلوب حرکت کنید.

3. بخشش خود | استقبال از تکنیک پذیرش خود

بخش جدایی ناپذیر بخشش خود، پذیرش خود است. شما باید اشتباهات خود را به عنوان بخشی از ویژگی‌های انسانی بپذیرید تا بتوانید راحت‌تر با آن ها کنار بیایید و فراسوی آن حرکت کنید. البته در ابتدا ممکن است کاری بس دشوار باشد ولی به مرور به این توانایی دست می‌یابید. درک تغییر ناپذیری گذشته و پذیرش خود، چشم اندازی برای حرکت در جهت بهبود زندگی است.

4. مرور دستاوردها و نقاط قوت

لیستی از کارهای مثبتی که تاکنون انجام داده‌اید تهیه کرده و آن‌ها را در ذهنتان مرور کنید، این کار به شما کمک می‌کند که به جای غرق شدن در اشتباهات گذشته چشم اندازی برای بخشیدن خود داشته باشید. توجه کنید پس از تهیه لیست و مرور آن چه احساساتی در شما زنده می‌شود؟ تمام کارهای مثبتی که برای خودتان یا دیگران انجام داده‌اید را می‌توانید به این لیست اضافه کنید. در مقابل با یادآوری اشتباهات، احساسات منفی آزار دهنده هجوم می‌آورند. پس در آینده همین روند را طی کنید و به جای سرزنش خود، در جهت شاد کردن خودتان یا دیگران و جبران اشتباهات گذشته حرکت نمایید.

5. اشتباهات گذشته پلی برای حرکت در جهت آینده

شناسایی آسیب و استرس، به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر خود را ببخشید. حتی زمانی که تصور می‌کنید خودتان را بخشیده‌اید، ممکن است دوباره در تله اشتباهات گذشته گیر بیافتید. پس بهتر است که از اشتباهات گذشته به عنوان میانبری برای قدم برداشتن به سمت آینده استفاده کنید. از اشتباهات خود بیاموزید و از آن به عنوان یک راهنما یاد کنید. با این نوع نگرش خیلی راحت‌تر می‌توانید خودتان را ببخشید و احساس گناه را از بین ببرید. 

6. مراقب خودتان باشید

شما باید از خودتان مراقبت کنید. درغیر این صورت قادر نخواهید بود زندگی مثبت و شادی را تجربه کنید یا در جهت تعالی و پیشرفت شخصی قدم بردارید. هر فردی نسبت به سلامتی روانی خودش مسئول است پس به خودتان سخت نگیرید و همانطور که اشتباهات دیگران را می‌‌بخشید باید با خودتان هم مهربان باشید و فرصت جبران و پیشرفت را به خود بدهید. هر زمان که احساس گناه به سراغتان آمد، می‌توانید با تکنیک ذهن آگاهی تمرکزتان را از گذشته منحرف کرده و به راحتی به زمان حال برگردید و از شدت بهم ریختگی روحی خود بکاهید. برای بهره گیری از این روش باید روزانه مدتی را برای آن صرف کنید. 

7. بخشش خود | عذر خواهی کنید

زمانی که نمی‌توانید خود را بابت اشتباهاتتان نسبت به یک فرد ببخشید، کافیست با یک عذر خواهی، بار روانی این مسئله را از ذهن خود بردارید. در صورت امکان می‌توانید خطایی که در قبال دیگران انجام دادید را جبران کنید.

8. بخشش خود | صحبت کردن در مورد احساسات خود

بیان اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید، می‌تواند از درد درونی شما بکاهد. مشورت و بیان مشکلات باید با اشخاصی باشد که توانایه کمک داشته و شنونده خوبی باشند. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید. هر کسی ممکن است اشتباه شما را در شرایطی مشابه انجام دهد، در هر نقطه ای که هستید می‌توانید از ادامه اشتباه‌تان دست برداشته و به فکر جبران باشید.

سخن آخر

در نهایت اینکه احساس گناه تاثیرات بسیار منفی بر سلامت جسم و روان فرد می‌گذارد. اگر کار اشتباهی انجام داده‌اید، برای جبران تلاش کنید و پس از آن برای بخشش خود هم چاره‌ای بیندیشید. چراکه به هرحال گذشته رفته است و دیگر نمی‌توان کاری برای آن کرد. با بخشش خود می‌توانید کیفیت زندگی‌تان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید. روانشناس می‌تواند در این زمینه کمک کرده و راهکارهای موثری را به شما ارائه دهد. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمتتان هستند تا در این زمینه شما را یاری کنند.